Normalt eller Funktionshinder?
Behöver lite råd, har hundra olika tankar som snurrar runt i mitt huvud.
Min son är snart 10 (går i 3:an) och duktig i skolan. Lär sig snabbt nya saker MEN har väldigt svårt att sitta en hel lektion. Har väldigt bra kommunikation med hans lärare och vi har nu kommit till att utredare (eller vad det kallas för) från stadsdelen ska komma och kolla och utreda vad han har för problematik.
Sitter och funderar på vad som är "normalt" och inte. Är han omogen bara eller har han koncentrationssvårigheter?
Han kan som sagt inte sitta och jobba en hel lektion. Innan gick han alltid på toa. Men hans lärare tyckte det var konstigt. Slutade oftast också med att hon fick gå ut i korridoren och hämta honom eftersom han vandrade omkring där ute istället. Han tar alltså sina egna pauser för att kunna fortsätta arbeta sedan.
Han har svårt för att jobba med ett helt häfte med uppgifter. Väldigt nyfiken på vad som kommer sen och börjar hoppa över saker.
Verkar ha svårt med tidsuppfattning och att göra klart saker. Alltid blir han distraherad av något och går iväg för att kika på det, sen fastnar han på något annat och glömmer det första han höll på med.
Han är väldigt social men inte så beroende av sina vänner. Om alla går in från rasten följer han inte med. Tänker att dom kanske ska gå och göra något annat? Och han vill fortsätta spela fotboll, är det ingen kvar att spela med så spelar han själv. Har ingen sagt klart och tydligt att rasten är slut är han kvar ute själv. Tills någon får gå ut och säga till honom att rasten är slut.
En annan sak som jag undrar om det är vanligt är att han ofta frågar om han kan göra saker, säger jag inte ett tydligt svar NEJ, utan säger "vänta lite, kanske sen, nu ska vi göra...." Så tolkar han gärna svaret till ett ja ändå och sticker iväg någonstans. Detta har hänt flera ggr och även när vi varit på nya platser vilket gjort att vi inte kan hitta honom, han är försvunnen helt plötsligt. Sen kommer någon på att han sa något om en affär eller ett ställe och så hittar vi honom där ändå.
Han är äldsta barnet och jag tänker ibland att jag kanske förväntar mig att han ska klara av mer än vad han är mogen för. Han verkar helt enkelt inte förstå att ingen vet var han är då kan han inte vandra iväg själv.
På morgonen gör hans lillebror (som är 7) sig klar själv, medan han ofta för helt andra saker om jag inte går och kollar honom och påminner honom om vad som ska göras. Klä på sig, borsta tänderna. Ofta slutar det med att vi är klara att gå ut, då sitter han på sitt rum och håller på med fotbollskort utan att vara klar.
Tankspridd och lätt för att tappa fokus. Normalt eller kan det vara någon slags problem han har?
Har nyligen skickat in ansökan (genom skolan) om utredning. Men kan tydligen ta lite tid...