Inlägg från: Anonym (vad göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vad göra?)

    Skuldsatt sambo

    Hej,
    Min sambo har alltid varit hemlig med sin ekonomi och det går liksom aldrig få svar på vad han tjänar för "han vet inte riktigt" trots att jag passar på att fråga precis när vi fått lön osv. Jag har sagt att det är viktigt för mig att veta att vi har koll på pengarna då min uppväxt var mindre bra när det kommer till den biten, vilket han vet (skuldsatta föräldrar)! Jag har varit väldigt tydlig på det planet, men då har jag någonstans lärt mig att han är som han är och jag får utgå från att han har koll... Jag vill aldrig hamna i någon ekonomisk kris eller liknande. Det är liksom inte "värt det".
    Alla brev/räkningar har han också alltid velat ha privat och noga med att jag inte ska se dem. En gång hittade jag papper som jag inte visste vad det var och då var det hans räkningar (städade ur en bokhylla). Då hade han tagit ett lån på 50.000:- och nu kommer jag inte ihåg vad det var, men han sa att det var betalt direkt igen och jag godtog väl den anledningen. Inte sett eller hört ngt mer om det sen.. Han blev så sur när jag konfronterade honom med det och frågade vad det var just för jag rotat igenom hans saker osv.
    Han är fortfarande rädd om sina papper och han gömmer dem, vilket jag stör mig på. Jag tycker absolut att man i ett förhållande får ha saker för sig själv och ha ett privatliv, men ja... Man ska ändå ha lite koll över sin sambo? Hoppas jag inte låter som nåt kontrollfreak, för det är nog det minsta jag är, haha!
    Jag skulle idag leta efter vår bilnyckel och han satt i möte så kunde inte ringa för att fråga vart den var. Jag kollade då i hans väska (han har precis som mig några att välja på;)) och hittade en HÖG med räkningar. Jag kände bara att jag måste titta. Jättefel av mig, men jag har ändå känt på mig att det inte är som det ska.. Och då hade han TVÅ maxade kreditkort vilket är en skuld på totalt 100.000:-. Jag fick panik! Det ena hade två påminnelser om betalning (och då handlade det om minimisumman på typ 300:- som han ej betalt). Jag vet att gymkortet som går på autogiro kom som en påminnelse förra månaden med. Så nu börjar jag bli väldigt rädd... Vad fan händer? Hans sparkonton är tomma också vet jag...
    Jag är student och försöker hålla i pengarna och det är inte så att han har krav från mig att köpa en massa skit. Jag är, från min uppväxt, väldigt mån om att klara mig själv och det gör jag. Jag har halva hans kreditskuldsbelopp på mitt sparkonto och det är det minsta som jag vill ha där. Man vet aldrig vad som händer och när man behöver sparade pengar.
    Långt inlägg, men jag vet inte vem jag ska prata med. Jag kommer inte kunna ta upp det med honom för han kommer att bli så arg om han fattar att jag tittat igenom hans saker... Vad händer med obetalda kreditkortsskulder (ett bank MC och ett betalkort som är "känt")? Går de till inkasso eller direkt till fogden? Om han har problem ekonomiskt och låt säga Kronofogden är eller blir involverad - kommer det brev på posten då så att jag "ser" det eller hur funkar sånt?

    Tack för att ni orkade läsa igenom!
  • Svar på tråden Skuldsatt sambo
  • Anonym (vad göra?)

    Tack! Jag känner precis som du. Jag är inte ute efter att ha allt lika och gemensam ekonomi på det sättet. Jag vill bara veta att allt är okej, och om det inte skulle vara det vill jag också vilja ta ställning till hur det ska kunna lösas.

    Jag vet bara att han kommer lägga skulden på mig och att jag inte ska rota igenom HANS saker... Tror att det jag trodde var en kreditskuld kan vara en del av lånet som jag snackade om. Tror att ett MC har 10000:- i skuld, ett 50000:- och ett lån på 49000:-. Så det är tom MER än vad jag trodde...

  • Anonym (vad göra?)

    Tack för ditt svar. Det är ju inget friskt sätt som han agerar direkt...
    Han har alltid varit väldigt sluten och har svårt att prata om det mesta, men det lär man sig lite att hantera eller så... Haha, kanske inte så bra det heller, men ja... Nu känns det bara som att den här bägaren man brukar snacka om snart är lite för full.. 

    Allinrep: Det är ju så jag tänker med. Jag är student och jag vet att han brukar/borde få ut det dubbla i lön och då har han oftast betalt lite mer mat eller nöjen som jag annars skulle dragit in på. Jag behöver inte det dyraste i matväg och innan vi flyttade ihop så blev det storkok och matlådor, men det är inte alls så längre... Det handlar om att ge och att ta och det låter riktigt bra så som ni fått det att fungera genom samarbete!

  • Anonym (vad göra?)
    Fjärilslarv skrev 2013-12-05 12:34:43 följande:
    Men hans ekonomi är väl hans ensak inte din.
    Kanske inte om man är sambos och pratar om en framtid med husköp och barn.. Då vill man gärna ha lite koll på vem man gör de sakerna med?

    Sedan har jag inget behov i att veta vad han gör osv (det finns ju de personerna med som har stenhård kontroll på minsta lilla krona), utan jag vill mest veta om jag bor ihop med någon som har skulder på över 100.000:-... Hade han varit öppen med det och sagt det då hade jag inte suttit här och varit ledsen. Då hade jag vetat om det och kunnat utgå från den informationen när jag/vi planerar mitt och vårat liv.
    Men alla tycker vi olika:)
  • Anonym (vad göra?)
    Fjärilslarv skrev 2013-12-05 12:45:59 följande:
    har man inte gemensam ekonomi så kan jag inte se att man ska ha tillgång till varandras ekonomi non stopp.
    det har inte ens jag och min man (ja vi är gifta men har inte gemensam eknomi) om han riskerar att hamna hos kronkalle kan jag förstå dig men annars. 

    han kanske inte tänker i samma banor som du?
    Han gillar inte att prata om något som kan ses som en svaghet hos honom. Så jag tror att detta inte handlar specifikt om ekonomin. Han har bytt jobb utan att ens prata med mig (och jag stöttade honom i det, men hade gärna velat veta det INNAN han typ började på det nya jobbet).  Jag tror att för honom är det viktigt att vara stark och klara sig själv. Jag är likadan, men jag kan ändå tycka att vissa saker ska man kunna bolla eller så.. Den tycker jag att man ska hitta något som passar just ens förhållande. Vill man inte veta något alls om varandras ekonomi så fine, om det känns rätt. Och vill man bokföra vareeeenda krona i en kassabok så får man såklart det. Jag kan tycka att det räcker att veta att allt är okej hos den andre eller så..

    Vi delar på alla fasta utgifter, vilka jag betalar. Han för över en fast summa varje månad. Sedan kan han göra vad han vill:) Samtidigt så kan han klaga på mig om jag köper lite saker på HM eller liknande för att jag "slösar", så lite vill han veta om min ekonomi. Jag har dock inga skulder och kan köpa lite smått ibland utan att få problem.. 
  • Anonym (vad göra?)
    Birgitta2 skrev 2013-12-05 12:50:46 följande:
    Hon har ju hittat påminnelser och det är nog det hon är rädd för nu. Beteendet är helskruvat när han gömmer sånt. Och får man påminnelser så riskerar man så småningom att hamna hos kronofogden om dessa inte betalas. Bor man ihop så tycker jag nog att man åtminstone skall kunna känna sig trygg med att den andre parten har koll på sin ekonomi. Det är väl det minsta man kan begära.
    Tack för kloka ord:)
  • Anonym (vad göra?)
    Fjärilslarv skrev 2013-12-05 13:02:42 följande:
    jojo det är sant, jag får dock intrycket att ts vill ha kol på minsta lilla krona.
    ber om usräkt om det inte är så.
    Lååångt ifrån! Skulle ALDRIG vilja utsätta någon att leva under någon "kontrollfreakspress" :)

    Jag tycker bara att "Hey älskling! Jag har 110.000:- i kortkredit och lån" skulle kunna funka. Inte smussla!
  • Anonym (vad göra?)

    Jag vet hans nya lön för nu har han precis bytt jobb för 1 vecka sedan. Men det trodde jag aldrig att han skulle säga! Kanske för att många andra pratade om det med. Blir ju liksom en "vanlig" fråga när man snackar nytt jobb allmänt hur löneläget är. Han har alltid haft ett heltidsjobb med iaf en fast del av lönen. Eller jag vet den fasta lönen (som är bra), men det är också provision som han inte har kollat hur den funkar. Samma sak som om han kommer få lön den första månaden (december) eller om den kommer en månad senare har han inte kollat. Jag sa att det kan ju vara bra att veta... Men nej..

    Förra jobbet hade han en LÅG fast lön och sedan provision. Och då fasta lönen var låg så ville jag veta att han fick ut mer eftersom det skulle påverka oss med hög hyra osv.. Det hade inte funkat om vi båda kanske har 10000:- efter skatt och bo i denna lägenhet.
    Jag står på kontraktet vilket känns skönt och även om han inte skulle kunna betala sin del en månad så klarar jag det med sparkontot. Det är skönt att det inte är han som betalar den eller står på kontraktet! Han ville inte stå med, och jag har aldrig fattat varför.. Även om vi bytte min till denna gemensamma... Kanske ligger något undergrott där med?

    Lånet har jag ingen aning om vad det är. Vet att jag hittade papper på det för kanske 2 år sedan och han berättade vad det var och att det var slutbetalt för längesen, men ja... Det släppte jag! De två kreditkorten är småköp på. Allt från Ica till videobutiken, kollektivtrafikskostnader osv. Löpande kostnader/utgifter/nöjen. Jag undrar mer över varför han inte betalar av det med lönen eller liknande eller iaf inte maxar krediterna! 

  • Anonym (vad göra?)
    chrissepisse skrev 2013-12-05 15:14:25 följande:
    I det läget skulle jag, om jag var du, på inga villkor skaffa något gemensamt med honom. Vill han försätta sig själv i ekonomiskt fördärv, låt honom göra det, men se till att han inte drar dig med i fallet! Det är helt rätt att du ser till att era gemensamma räkningar blir betalda. Om du vill konfrontera honom väljer du själv men var klok nog att se till att du skydda dig själv ekonomiskt.
    Jag är mest rädd för att OM det skulle gå så långt att det skulle bli någon slags indrivning (vet inte hur det funkar eller hur snabbt det sker) så vill inte jag bli av med mina saker. Typ min nya dator som jag använder i studierna och som jag sparat ihop till eller mina möbler som är viktiga för mig. Ja, ni förstår...

    Det handlar om att jag vill kunna lita på honom och att det inte bara PANG så är det liksom lite för långt gånget... Nu finns ju all chans i världen för honom att ta upp det här och hur vi kan lösa det...
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (wtf) skrev 2013-12-05 16:44:54 följande:



    Men hur påverkar hans skulder ditt liv? Hans skulder är hans problem så länge ni inte är gifta. Skulle bli otroligt störd på någon som snokade på det sättet du gör.
    Det handlar väl kanske mer om tillit? Och som sagt så är jag uppvuxen med en pappa som smusslade med allt och försatte även min mamma i stora skulder vilket min sambo vet om. Därför vill jag att vi ska kunna prata om saker som rör vår eventuellt gemensamma framtid ihop. Tycker inte det är fel i det.

    Skulderna kan komma att påverka mitt liv om det är så illa att de kan gå till indrivning hos Kronofogden vilket innebär att de kan ta mina saker också. Om jag inte tydligt kan bevisa att det var mina innan vi flyttade ihop (om jag förstått det hela rätt).

    Skulle du vilja ha en sambo som gömmer undan stora skulder och sen gifta dig med honom, skaffa barn och så ska ni köpa hur och oj! Det var ju en massa skulder i boendet redan. Jaha? Jasså, jag hade ingen aaaaaning!

    Jag skulle aldrig snoka om det inte var för att jag känt på mig att något var väldigt fel. Att gå igenom oöppnad post, sms, mail eller liknande NO WAY! Men dessa räkningar var öppna och gömda... 
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2013-12-05 17:27:25 följande:
    Jaha WTF, så du tycker det är ok, att smussla ock inte berätta att man har en massa skulder fast man är sambo?
    Hos oss gör vi tvärtom, vi kör med raka puckar.
    Det är väl lite det som funkar i längden med;) Man ser många exempel på hur kommunikation (oexisterande sådan) förstör förhållanden på många sätt. Inte enbart ekonomiskt.
  • Anonym (vad göra?)
    chrissepisse skrev 2013-12-06 09:10:07 följande:

    Det du ska göra är att se till att spara kvitton på det du köper. Om du t ex har köpt en dator och kan visa att du har köpt den för dina egna pengar händer ingenting med den. Dessutom innebär utmätning av Kronofogden inte per automatik att man blir av med alla sina tillhörigheter. Förenklat kan man säga att man får behålla sådant som krävs för att bibehålla en dräglig levnadsstandard. Utan att ha siffror på det, tror jag spontant att det vanligaste vid skulder hos Kronofogden är att det blir utmätning i lön.
    Hej,
    tack för svaren! Tror med att de gör löneutmätning går först. Speciellt när någon har ett jobb. Det är ju liksom lättast för dem med att få in en faktisk summa varje månad. Jobbar inom HR och har sett den typen av papper förr..
    Mycket är gemensamt, men många saker är mina eller så.. 
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (X) skrev 2013-12-05 23:24:01 följande:
    Det skrämmande i hela denna historien är inte att din sambo har dragit på sig skulder (och kanske fortfarande gör) utan det är att han inte vågar stå för det utan att väljer att sticka huvudet i sanden och smussla med det och hoppas att ingen ska få kännedom om det. Hela grejen med att han smusslar och döljer räkningar får mig att tro att det kanske ligger mer bakom hans beteende som han inte vill att du ska känna till, såsom att han har någon typ av missbruk som skäms över som han försöker ta sig ur (som kommer fram om han förklarar sina skulder) eller att han ljugit om sin ekonomi då att han redan innan hade skulder som gjorde det omöjligt för honom att stå med på ett hyreskontrakt (kanske skillnad då ni är två). 

    Har du någon känsla för om han var skuldfri när ni träffades och att han dragit på sig alla eller de mesta av skulderna sedan ni blev ett par? Kan det vara så att han har är spelberoende eller liknande och att alla pengar som han har kvar på kontot går till detta, eftersom han hela tiden hoppas kunna vinna tillräckligt mycket pengar för att bli skuldfri och därmed inte klarar av att sluta så länge som han har pengar kvar på kontot?

    Jag förstår dig TS att du vill känna till större ekonomiska händelser i din sambos liv, då hans skulder (om de går tillräckligt långt) kan komma att påverka era framtida planer genom att hans skulder kommer att påverka era möjligheter till att få ett bra huslån och dylikt.  
    Jag vet inte alls hur det har varit innan vi träffades. Tror att han alltid spenderat pengar på restauranger, utgångar (inte längre) och kläder. Han har nog bara "levt" eller så. Inga speciella intressen som kostar.

    Jag tror inte att han spelar eller liknande. Jag hade märkt om det var något sådant. Vi är hemma mycket tillsammans på kvällarna och helgerna. Visst skulle någon kunna smussla med sådant med, men jag tror verkligen inte det. Jag tror bara att han har vant sig vid att spendera pengar på ett visst sätt och vare sig han har råd eller inte så har han levt på samma sätt. Han gillar att köpa mat ute och liknande. 
  • Anonym (vad göra?)
    Mosen skrev 2013-12-06 14:28:55 följande:
    Alltså hur man än vrider och vänder på saken. En person som gömmer räkningar och blir arg om någon annan ser dom - har ekonomiska problem och skäms. Du MÅSTE ta upp det här med honom, konfrontera!

    Ni bor ju ihop och har ett gemensamt liv! Om han får kronofogden på sig drabbar det även dig, ditt boende, dina saker. Jag skulle bli tvärförbannad och kräva ett svar, vad fan är det som pågår?
    Jag är ju ingen som bara kan sitta och vara tyst heller så kände för att bara slänga det ur mig igår, men jag ville inte utan ville kunna sitta i lugn och ro... Funderar på att ta tag i det ikväll. Vill verkligen få det överstökat. Konfrontera honom med att jag inte rotade utan att jag hittade dem av en slump (när jag letade efter nyckeln) och bara kände att jag MÅSTE kolla då han är så himla rädd för att jag ska se det. Att han kan vara hur arg han vill på mig, men att vi faktiskt måste prata om det här och att det inte är ett normalt beteende. Och kan han inte prata om det eller komma fram till hur han ska lösa det här problemet så kommer inte det här förhållandet att fungera. Jag har tidigare fått svar att han använder kreditkortet ibland för att han "inte fört över" till sitt bankkort. Och fine, ibland kanske det är så, men inte jämt. Det är ju ganska mycket i räntekostnader när det handlar om kreditskulder. Inte gratis att delbetala det direkt..
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (Sofia) skrev 2013-12-06 17:56:53 följande:
    Du måste spola honom dessvärre. Dels smusslar han för dig och är inte rak och ärlig. Dels kommer ni aldrig att kunna leva ett lyckligt liv om ni alltid måste bekymra er för skulder. Tänk på framtida barn ni har ihop.
    Känns "drastiskt", men det påverkar absolut på lång sikt. 110.000:- är ju inget man bara slänger ut sig på ett par månader och sedan är man skuldfri. Jag vill aldrig låta mina framtida barn lida för att en förälder köper massa skit på kredit. Det handlar inte om att vi har det dåligt ekonomiskt så jag vet inte hur det har blivit såhär! Okej om man inte tjänar bra eller båda studerar eller liknande, men då är det inte ett sjukt beteende bakom det. Känner mig illamående:(
    Jag är som sagt själv uppvuxen utan någon ekonomisk trygghet och jag började jobba när jag var 16 för att kunna ta körkort och liknande. Dagen efter studenten började jag jobba heltid för att det var viktigt för mig att känna mig trygg. Och så ska mitt liv kännas!
  • Anonym (vad göra?)

    Tack för alla kommentarer! Skönt att veta att jag inte står helt själv i det här!

Svar på tråden Skuldsatt sambo