• kindis

Överlåta ägande?

Måste tyvärr sälja min katt pga allergi och har nu fått en köpare. Min fråga är dock hur man gör rent praktiskt mer än att lämna katten? Vi har bestämt att han ska få katten på prov då det är viktigt för mig att hon får ett bra hem. Hur löser man det? Kan man skriva några papper på överenskommelsen eller något? Katten är inte id-märkt, men försäkrad. Säger jag bara upp försäkringen och så får den nya ägaren skaffa en egen?

Tar tacksamt emot tips, tanken är att jag ska åka dit och lämna henne i eftermiddag!

• Svar på tråden Överlåta ägande?
  • lyckligmamma87
    kindis skrev 2013-12-05 15:29:11 följande:

Måste tyvärr sälja min katt pga allergi och har nu fått en köpare. Min fråga är dock hur man gör rent praktiskt mer än att lämna katten? Vi har bestämt att han ska få katten på prov då det är viktigt för mig att hon får ett bra hem. Hur löser man det? Kan man skriva några papper på överenskommelsen eller något? Katten är inte id-märkt, men försäkrad. Säger jag bara upp försäkringen och så får den nya ägaren skaffa en egen?

Tar tacksamt emot tips, tanken är att jag ska åka dit och lämna henne i eftermiddag!

Du säger upp din försäkring o kanon om ni skriver papper på allt som ni har bestämt o så ni har varsin av det original påskrift osv
  • Whitetrash86

Bäst är att ALLTID skriva papper. 

Sen är det bara att säga upp försäkringen och hoppas på att den nya skaffar en ny försäkring.

• Birgitta2

Du överlåter försäkringen på den nya ägaren. Om det blir glapp emellan så måste en ny veterinärbesiktning komma till stånd. Försäkringsbolaget kräver det. Ring försäkringsbolaget så får ni papper att skriva på.

Ni skriver ett avtal att fr o m idag fram till xx-dag så har katten ett tillfälligt boende hos den potentielle köparen. Där skall också stå köpeskilling att betalas den xxxx 2013. Om inte köpeskilling lämnas på utsatt dag skall katten återgå till gamle ägaren.

Ovanstående avtal skall båda skriva på och helst bevittnas. Om ni vill att det skall vara juridiskt riktigt. Då har du åtminstone något som bevisar att du överlämnat en katt om köparen behåller katten och vägrar betala.

• nemo1

Låt den nya ägaren ta över försäkringen bara. Det är hur enkelt som helst, bara att ringa försäkringsbolaget. Du har väl inte tagit första intressent nu bara för att bli av med katten? Är katten kastrerad?

• Birgitta2
    Tulpanen89 skrev 2013-12-05 15:56:02 följande:
    Kan man försäkra djur utan id/chipnummer?
    det trodde jag inte
    Absolut! Alla våra katter, som varit innekatter, hade varken id eller chip eller något annat. Men alla hade försäkringar.
  • Whitetrash86
    Tulpanen89 skrev 2013-12-05 15:56:02 följande:
    Kan man försäkra djur utan id/chipnummer?
    det trodde jag inte
    Mina 2 är det.
  • nemo1

Det kan man, man får även rabatt om djuret är idmärkt/chippat.

• Tulpanen89

Hmm okej va bra :) trodde jag inte haha. Mina är chippade iaf. Är det hundar det gäller då?

• Birgitta2
    Tulpanen89 skrev 2013-12-05 21:07:51 följande:
    Hmm okej va bra :) trodde jag inte haha. Mina är chippade iaf. Är det hundar det gäller då?
    Man får försäkra ALLA djur - det handlar om veterinärvårdsförsäkring. För en högre premie kan man också livförsäkra sitt djur. Det gör man ofta med ex.vis raskatter och rasrena hundar. Men det finns även blandraser som livförsäkras.
  • Lady Paraplyh
    Birgitta2 skrev 2013-12-06 14:08:20 följande:
    Man får försäkra ALLA djur - det handlar om veterinärvårdsförsäkring. För en högre premie kan man också livförsäkra sitt djur. Det gör man ofta med ex.vis raskatter och rasrena hundar. Men det finns även blandraser som livförsäkras.

Det kan inte vara många blandraser som livförsäkras. Maxbeloppet man får ut av en huskatt är 1000 kronor (hos Agria)
  • Birgitta2
    Lady Paraplyh skrev 2013-12-06 15:40:32 följande:

Det kan inte vara många blandraser som livförsäkras. Maxbeloppet man får ut av en huskatt är 1000 kronor (hos Agria)
    Nej, men det GÅR att göra.
  • Lady Paraplyh
    Birgitta2 skrev 2013-12-09 13:52:41 följande:
    Nej, men det GÅR att göra.

Ja, det är ju sant. Men undra hur många som gör det, det är inte särskilt ekonomiskt.
Svar på tråden Överlåta ägande?