• LisanA

    Är det fel att fira lucia?!

    Hörde en diskussion på bussen idag - om att Sverige som är ett så mångkulturellt samhälle inte borde fira lucia i skolan, eftersom det kan vara av religiös betydelse för vissa.
    Vad tycker du? Ska vi fira lucia i skolorna eller inte?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-05 16:15
    Hej! Förstod att jag skrev lite snurrig fråga :)

    Omröstningens fråga är:

    Är det fel att fira lucia i skolorna?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fel att fira lucia?!
  • Embla

    Omröstningen är tvetydig. Titeln lyder" Är det fel att fira Lucia", men i trådstarten frågas det: "Ska vi fira Lucia i skolorna eller inte?" Vilken av frågeställningarna är det man ska svara på?

  • LisanA
    Embla skrev 2013-12-05 16:13:55 följande:
    Omröstningen är tvetydig. Titeln lyder" Är det fel att fira Lucia", men i trådstarten frågas det: "Ska vi fira Lucia i skolorna eller inte?" Vilken av frågeställningarna är det man ska svara på?
    Oj tack, bra där. Har uppdaterat - frågan är: "Är det fel att fira Lucia i skolorna?"
  • loveit

    Jag tycker inte det är fel. Ta seden dit du kommer... vi svenskar är ju egentligen inte så religiösa - men det vore ju så tråkigt om det inte var lite stämningsfulla luciatåg vid jul...

  • La Lola

    Vi ska värna om våra traditioner anser jag.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Luciafirande har i sig inte särskilt mycket religion med sig, däremot så har traditionen utvecklats till det genom val av sånger bland annat.

    "Vi" firar inte helgonet Lucia från Syrakusa egentligen utan det mesta tyder på att det är en sammanblandning som späds på av folk som pratar om att det röda bandet symboliserar blodet hon spillde och så vidare. Det mesta tyder på att det är en efterkonstruktion. Lucia vore isåfall det enda helgonet vi firar, vi kastade ut resten när Sverige blev protestantiskt. Det finns dessutom djupare traditioner än så med Lusse.

    Nåja, det är inte så viktigt. Min åsikt är att man kan fira Lucia men man kan också avstå. Allt beror på hur man gör det. Det är skillnad på att skolkören eller en klass någorlunda självmant väljer att sätta ihop ett Luciatåg och att tvinga elever att göra göra det. Det är skillnad på att helt utan reflektion göra som man alltid har gjort och låta sexorna (eller vad det nu må vara för grupp) sätta upp ett Luciatåg för att det är tradition och att genomföra ett genomtänkt och reflekterat Luciatåg.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Tia F

    Nej det tycker jag verkligen inte.


    Det har varit vår tradition länge så varför skulle vi sluta med det när det inte skadar någon? Det blir religiöst först när man låter det bli det - man kan ju faktiskt välja att se det som en vacker tillställning helt enkelt och inte lägga någon tolkning i det.


     


     

  • Apopan

    Jag skulle inte sakna Lucia, om vi säger så. Tycker dock inte att det är en fråga som skall sättas i sammanhanget "det mångkulturella Sverige", speciellt inte då det inte finns någon sådan motsättning att tala om. Däremot så kan en såklart diskutera om en Lucia hör hemma i skolmiljö (med undantag för en del friskolor) då den är av religiös natur, och då utefter skollagen. Jag antar dock att p.g.a. att Lucia-firandet är en sådan pass svensk företeelse som inte för tankarna till katolicismen mer än helgonet namn, så är det såklart inget att haka upp sig på. Vare sig för oss vanliga dödliga eller skolstyrelsen. 

  • Minniemousemommy

    Självklart ska vi fortsätta fira lucia. Våra traditioner ska vara kvar. Alla får ha sina traditioner och högtider som dom vill, det är inte kränkande på något sätt. Jag känner mig iaf inte kränkt för att judarna inte firar julafton eller att muslimerna inte äter gris. Alla har ju sina egna högtider och "regler" i olika religioner. Sverige är ett kristet land och vi ska ha lucia, jul, påsk och alla andra traditioner som är kristna och svenska.

  • beckybe83

    I så fall ska väl påsken och julen också bort, eller? De är också traditioner med kopplingar till religion.

    Jag tycker Lucia ska vara kvar.

  • oOHalalOo

    Är Lucia en religiös högtid? Det var nytt för mig.

    Är frågan 'är det fel att fira Lucia i skolan' aktuell? Har den lyfts fram ens?

Svar på tråden Är det fel att fira lucia?!