• LisanA

Är det fel att fira lucia?!

Hörde en diskussion på bussen idag - om att Sverige som är ett så mångkulturellt samhälle inte borde fira lucia i skolan, eftersom det kan vara av religiös betydelse för vissa.
    Vad tycker du? Ska vi fira lucia i skolorna eller inte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-05 16:15
    Hej! Förstod att jag skrev lite snurrig fråga :)

Omröstningens fråga är:

Är det fel att fira lucia i skolorna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fel att fira lucia?!
  • TheCoopers
    Tashie skrev 2013-12-06 14:40:42 följande:
    Varken eller. Vi borde sträva efter en sekulär skola, men jag tror inte att mina nerver kommer klara av ännu en arg mobb av vita kränkta män med persecution complex som påstår att vi borde köra ut vartendaste lilla muslim, vilka tydligen orsakat alla tragedier i modern svensk historia.
    Skillnaden mellan naturen och civilisationen är att i naturen går de inkompetenta under och i civilisationen gör de inte det.

hahahah!!
    I'm the me I choose to be ...
  • Snöviolen

På sonens skola, så går det mycket invandrare, men ändå så tycker skolan att det är viktigt med de svenska traditionerna. Så förra veckan var de på adventsgudstjänst. De ska fira lucia i skolan.  Nästa vecka så ska de ha julverkstad. Då får alla klasser gå runt till olika stationer och göra grejer som har med jul att göra och sen äter alla elever och lärare på hela skolan julmat. Det är inte många som skippar detta för barnen tycker att det är roligast som händer under höstterminen.

• Cale

Skulle snarare säga att det blir fel att sluta fira Lucia för att vara "mångkulturell", ifall vi tar bort allt så finns det ingen kultur kvar. Sverige får in turister som vill titta på Lucia-firandet eftersom det är unikt för oss. Det kan vara fint vare sig det är kristet eller inte.

Som en liten notis vill jag tillägga att jag varken är kristen eller "etniskt svensk". Jag har varit både tärna och Lucia och jag har avstått när jag inte velat. Enda anledningen till att det skulle bli ett problem är ifall man tvingar folk att fira det, så nej jag tycker inte att man ska skippa Luciafirandet, men man ska inte tvinga barn att delta.

• Lejonmamman01
    sextiotalist skrev 2013-12-06 11:47:09 följande:
    Om det är något som är svenskt, så är det nog Lucia-firandet, som alltid har funnits, men ändrad skepnad. Det ses som något exotiskt i många länder, med en vitklädd kör som sjunger massa sånger och har levande ljus.
    I luciatåget brukar det finnas tomtar, pepparkaksfigurer och mig veterligen är nog det enda religiösa inslaget stjärngossarna.

Sedan är jag ganska säker på att de som har emot detta är ateister och välmenande svenskar som tror att de med andra religioner tar illa vid sig.

Visst är det lustigt! Vårt luciafirande är känt överallt i världen, och ofta finns det ett önskemål i lokalbefolkningen att få komma och titta på ett riktigt typiskt svenskt luciafirande i Svenska skolan eller Svenska kyrkan (utlandskyrkan). Men här hemma i Sverige, ska vi inte få tro att denna tradition heller är svensk EGENTLIGEN..?
  • Unex

Vad har mångkultur med någonting att göra? Däremot borde ju skolan vara skild från religiösa traditioner. Men några sådana firar vi knappast i Sverige. Så jag vet inte vem som skulle ta illa vid sig för ett luciafirande faktiskt.
    Det har ingenting med någon religion att göra bara för att någon som hette Lucia blev helgonförklarad en gång i tiden. 

• Lejonmamman01
    liv skrev 2013-12-06 12:37:47 följande:
    Ut med allt! På med grå fångkläder och ställ upp ungarna i led så ingen blir kränkt av något.

Och sluta beskylla folk från andra kulturer för att vilja ta bort våra traditioner. Det är oftast enstaka ateister som blir uppretade och vill radera vårt kulturarv. Det är ni som skapar hat mot invandrare!

Ja, där håller jag med. Ateister eller PK-tanter som vill leka att de är fina, goda, empatiska människor som värnar om invandrare - genom att förbjuda luciatåg, pepparkaksgubbar, skinksmörgåsar och stämningsfulla skolavslutningar i kyrkan. Följden blir bara, precis som du säger, att folket i stugorna tänker: "jaha, nu ska våra barn gå miste om DET också för de där förbannade utlänningarnas skull!"
  • KimPossible

Är det verkligen ett stort problem, att skolor tar bort luciafirandet av hänsyn till andra kulturer och religioner? Måste erkänna att jag aldrig stött på det, bara hört folk gnälla om att "nu kommer vi inte att få fira lucia längre heller i det här jävla landet!!" på forum och i tidningarnas kommentatorsfält.

Om det någon gång har inträffat har jag svårt att tro att just de som har en annan kultur och religion är de som propagerat för borttagandet. 

Själv gillar jag lucia, men ser inget självändamål i att tvinga ungarna att fira det i skolan om de inte vill. Det räcker väl med att de vet att det finns. Man kan ju lära sig om traditioner och seder utan att praktisera dessa själv. Däremot ser jag ingen anledning att förbjuda det i skolor heller. Det verkar fjantigt.  De som inte gillar det får väl låta bli att vara med helt enkelt. 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Lejonmamman01

Åsa skrev 2013-12-06 12:52:48 följande:
    Tveksamt påstående. Det finns äldre rötter med ex staffanssång och äldre traditioner runt tidpunkten som delvis integrerats i dagens tradition men i dagens form med lucia och tärnor  kom det igång i slutet av tjugotalet i Stockholm, och sedan tog det tid innan det spred sig ut i landet. När mina äldre mostrar växte upp (framåt början av fyrtiotalet) firades inga luciatåg i deras landsända.

Jag tycker det mesta med ljus är trevligt i en mörk årstid men det är ingen uråldrig tradition vi talar om.

Carl Larsson målade i alla fall den här målningen med titeln "Luciamorgon" år 1908. Så HELT okänt kan det inte ha varit... Jag har faktiskt för mig att jag har läst, att seden att husets unga dotter, med kaffebricka och ljus i hår, går ut och möter de sjungande unga männen som drar runt mellan gårdarna, har förekommit i århundraden på landsbygden. (Dock kanske inte överallt, eftersom Sverige är ett avlångt land.)
  • Lejonmamman01
    vampyria2 skrev 2013-12-06 13:15:31 följande:
    Haha ja va tusan, jag var nog lite väl snabb på tangenterna där, du har helt rätt så klart Cool

Ja, där VAR du dum..!
Svar på tråden Är det fel att fira lucia?!