• Jamku

Har bil och bytt till vinterdäck?

Såg en bil vid skolan med dubbdäck i baksätet. Vi bytte i lördags, sista dagen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har bil och bytt till vinterdäck?
  • Lindsey Egot the only one
    Dina08 skrev 2013-12-06 22:50:48 följande:

Lämnade in bilen i fem minuter och fick det fixat för 300 pix.

300kr för att byta däck!

Jag betalar 500kr för att få dom avkrängda och påkrängda på fälgen.
  • Jamku
    TryckNisse skrev 2013-12-06 16:40:00 följande:
    Har bytat från sommar sulor till dubbade vinterskorSkål
    Bra, vad kostar dom?
  • TryckNisse

Hyr bil istället  då är bilen försedd med lagliga vinterdäck.

TryckNisse skrev 2013-12-08 16:15:57 följande:

Hyr bil istället  då är bilen försedd med lagliga vinterdäck.

Ja det hade blivit billigare eller taxi!
  • jannej
    Nox Viator skrev 2013-12-06 12:00:59 följande:
    Nähä!
    Råder det inte vinterväglag kan man köra med sommardäck
  • jannej

Krav på vinterdäck 1 december–31 mars

Under perioden 1 december till och med 31 mars ställer vi i Sverige särskilda krav på vilken typ av däck en bil ska ha när det är vinterväglag. Kraven gäller såväl lätta och tunga fordon som svensk- och utlandsregistrerade fordon.

Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen.

Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M+S (M.S, M-S, M&S eller Mud and Snow). Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Dubbdäck får användas från och med 1 oktober till och med 15 april. 

• Grande Rock
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-06 23:16:49 följande:
    300kr för att byta däck!

Jag betalar 500kr för att få dom avkrängda och påkrängda på fälgen.
    åk till närmsta bilskrot så får du fyra fälgar för mindre pengar och sen kan du spara en tusenlapp om året i krängningsavgift
    The Devil Stole the Beat from the Lord
    Grande Rock skrev 2013-12-08 16:40:57 följande:
    åk till närmsta bilskrot så får du fyra fälgar för mindre pengar och sen kan du spara en tusenlapp om året i krängningsavgift
    The Devil Stole the Beat from the Lord
    Jag åker på och köpa nya nästa år och då blir det på fälg.
  • Jamku
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-08 16:18:20 följande:
    Ja det hade blivit billigare eller taxi!
    Kör ni så sällan?
  • Jamku
    jannej skrev 2013-12-08 16:40:28 följande:
    Krav på vinterdäck 1 december–31 mars

Under perioden 1 december till och med 31 mars ställer vi i Sverige särskilda krav på vilken typ av däck en bil ska ha när det är vinterväglag. Kraven gäller såväl lätta och tunga fordon som svensk- och utlandsregistrerade fordon.

Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen.

Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M+S (M.S, M-S, M&S eller Mud and Snow). Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Dubbdäck får användas från och med 1 oktober till och med 15 april. 

Ja så man kan tänka på gränserna men snö/is kan komma plötsligt. Ska man dit det är snö kan nabbdäcken sitta kvar.

Värre hur man ska ta sig ner i Europa där dubbar är förbjudet. Förut fick man åka ut på bra sommardäck men nu måste man ha odubbade vinterdäck som vi inte vill ha annars här, så det blir att ha 12 däck!
    Jamku skrev 2013-12-08 21:19:17 följande:
    Kör ni så sällan?
    Till och från dagis ca 750m enkel väg och kanske nån längre sträcka på helgen. Jag har kronisk smärta och kan inte gå för långa sträckor (mer än 1km) så jag skulle kunna komma till förskolan men inte hem utan att smärtan ökar lavinartat. Inte miljövänligt men men jag har inte valt att ha smärta! Så på en vecka kör jag 7,5 km så det är inga långa sträckor.
  • Jamku
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-08 21:41:12 följande:
    Till och från dagis ca 750m enkel väg och kanske nån längre sträcka på helgen. Jag har kronisk smärta och kan inte gå för långa sträckor (mer än 1km) så jag skulle kunna komma till förskolan men inte hem utan att smärtan ökar lavinartat. Inte miljövänligt men men jag har inte valt att ha smärta! Så på en vecka kör jag 7,5 km så det är inga långa sträckor.
    Då är en hyrbil knappast ekonomiskt.
    Jag hittade inga beg. plåtfälgar så vi köpte nya på nätet för 750(?):-st.
    Jamku skrev 2013-12-08 21:58:56 följande:
    Då är en hyrbil knappast ekonomiskt.
    Jag hittade inga beg. plåtfälgar så vi köpte nya på nätet för 750(?):-st.
    Jag ska ha C-däck till min bil
  • Jamku
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-08 22:16:06 följande:
    Jag ska ha C-däck till min bil
    Minns jag rätt är de ovanliga så man får köpa nytt. Vad jag minns kostar beg. fälgar 375-400, alufälgar kan man låta bli på vintern.

Hos de 2 stora skrotkedjorna kan man slå in bilnumret och se vad de har, även nabbdäck på fälg. Är det en vanlig bil kan man prova en köpes-annons.
  • Dr Mupp

Jag (ok Däckia) slängde på vinterdäcken i början av november. Var ju meningsfullt med tanke på att jag kört på vinterväglag två gånger sen dess och det var nu i veckan. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Har bil och bytt till vinterdäck?