• Anonym (hundägare)

dålig hundrastare, hur hade ni gjort?

Vill vara anonym ifall att nu vår hundrastare finns här på FL. 

Jag har två Labbepojkar, en på 4 och 1 på 2 år. Jag o  min man arbetar båda heltid o är hemmifrån 9 timmar. Vi rastar ordentligt 1 timme innan jobb, blandar lite med cykling, klövjeväska o lite hjärngympa innan jobb. Lämnar dem alltid med en Kong fylld med en fryst gegga som är deras blötlagda mat. 

Vi har under en tid haft en hundrastare som kostade 2000 kronor för att rasta dem allt mellan en halv timme till 1,5 timme mitt på dagen, beroende på väder och liknande. Kvinnan bor i vårt område och vi hörde om henne från andra och hon har rastat folks hundar tidigare. Nu till saken, folk har sett henne knyta mina hundar utanför den lokala Ica butiken. Helt galet, jag frågade henne o hon blev paff men erkände. Jag har även sagt måååånga gånger att hon absolut inte ska ha dem lösa utan de e rastning som gäller. Ändå så har hon haft en hund lös en gång. Hon sa att hon skulle prova o de gick bra sa hon. Jag sa om och om igen att de får hon inte för om de händer något så ska hon inte ha de på sitt samvete. Min äldsta hund har även slitit sig en gång och försvunnit helt. Hon hade låtit hundarna leka kopplade med varandra och gå hade den ena fått en dampryck o dragit till o slitit sig o sprungit iväg så hon inte såg honom mer. Jag blev inte sur utan förklarade tydligt att hon måste hindra dem om de skulle börja leka i koppel. De kan leka o hålla på när jag o min man rastar dem. Jag känner mig sjukt otrygg med denna kvinnan. 

Vi började leta hunddagis, har ringt till alla i närheten o vi har ställt oss i kö men de finns inte platser förrän April. De kostar 4500 heltid för två hundar. de kan jag betala även om de e sjukt mycket för mig för då vet jag att hundarna är aktiverade. Sen tittade vi på hundrastare men fan de kostar 4500 för en företagshundrastare ska ta ut hundarna en timme om dagen, Helt sjukt. 

Så vi har löst de lite lätt med att jag jobbar kväll ibland o då är hundarna bara hemma 5 timmar innan min man kommer hem. De dagar jag inte kan jobba kväll så har min man med dem på sitt jobb. 

Nu till mitt problem, när de är med på min mans jobb får de vara på kontoret sidan om min mans, dörren är öppen o där är galler mellan bara, anledningen till detta är att kunder kommer in på min mans kontor hela tiden men inte i det andra så att säga. Problemet är att min yngsta hund bara slappar. De får sin kong med leverpastej, de har lite ben o den yngsta njuter. Nu till den äldsta, han bara sitter o glor o piper. han slappnar inte av. Vad hade ni gjort.de har bara varit där 4 gånger. kanske går de över. Hade ni fortsatt med att ha med honom för o kolla om han börjar slappna av eller vad hade ni gjort i mitt läge?

• Svar på tråden dålig hundrastare, hur hade ni gjort?
  • MigSjälv
    Anonym (hundägare) skrev 2013-12-05 21:23:19 följande:
    Nu till mitt problem, när de är med på min mans jobb får de vara på kontoret sidan om min mans, dörren är öppen o där är galler mellan bara, anledningen till detta är att kunder kommer in på min mans kontor hela tiden men inte i det andra så att säga. Problemet är att min yngsta hund bara slappar. De får sin kong med leverpastej, de har lite ben o den yngsta njuter. Nu till den äldsta, han bara sitter o glor o piper. han slappnar inte av. Vad hade ni gjort.de har bara varit där 4 gånger. kanske går de över. Hade ni fortsatt med att ha med honom för o kolla om han börjar slappna av eller vad hade ni gjort i mitt läge?
    Jag förstår inte riktigt frågan. Det verkar som ni inte har några andra vettiga alternativ tillsvidare, så vad är frågan?
  • Anonym (hundägare)

Det är typ om ni hade betalat 4500 för en hundrastare en timme om dagen, eller ta kvinnan man inte litar på eller se om hunden vänjer sig med att va med på jobb. 

• MigSjälv

Om hunddagis och hundrastaren kostar lika mycket varför väntar ni på dagis? Eller är det 4500kr per hund, dvs 9000kr/mån?

• Anonym (hundägare)

nej det är för bägge hundarna, grejen är väl mer att 4500 för en timme om dagen när dagis kostar 4500 för hela dagarna. 4500 är för mycket egentligen med lönen vi har. så jag vill helst inte betala så mycket för vi går sjukt mycket kurser med båda hundarna osv så hundkassan börjar bli ganska stor. Helst vill jag bara att min äldsta ska vänja sig vid att vara med på jobb. bara lägga sig ner o slappna av som den yngsta gör. jag hoppas de kommer med lite tid men jag e rädd att de kan bli värre o att de kanske tar lite skada på honom. 

Det är inget högt ylande han håller på med när han e på jobb, de e bara tyst gnällande. han har samma gnällande när vi är på spårkurs o han får vänta på att de andra hundarna ska spåra, så ligger han också o gnäller tills de e hans tur. 

• Anonym (X)

Sätt upp lappar i lokal mataffär, vid ev högskola/gymnasium, bibliotek, brukshundklubb, webbsidorna grannar.se och blocket?

• Anonym (hej)

Det är inte så vanligt att man får ha hundar med sig på sin arbetsplats.
    Ingen arbetsplats där jag arbetat på (med kundkontakter) har tillåtit det.
    Det är den ena sidan av saken.

Det andra: jag uppfattar det som att det här är två aktivitetsbehövande pojkar. De mår inte bra av sin tillvaro på  din mans kontor. Då skulle till och med en sämre rastare vara bättre, alltså en som tog ut dem och lät dem springa (inte lösa, nej). Ur hundsynpunkt.

• Anonym (X)
    Anonym (hundägare) skrev 2013-12-05 21:43:07 följande:
    nej det är för bägge hundarna, grejen är väl mer att 4500 för en timme om dagen när dagis kostar 4500 för hela dagarna. 4500 är för mycket egentligen med lönen vi har. så jag vill helst inte betala så mycket för vi går sjukt mycket kurser med båda hundarna osv så hundkassan börjar bli ganska stor. Helst vill jag bara att min äldsta ska vänja sig vid att vara med på jobb. bara lägga sig ner o slappna av som den yngsta gör. jag hoppas de kommer med lite tid men jag e rädd att de kan bli värre o att de kanske tar lite skada på honom. 

Det är inget högt ylande han håller på med när han e på jobb, de e bara tyst gnällande. han har samma gnällande när vi är på spårkurs o han får vänta på att de andra hundarna ska spåra, så ligger han också o gnäller tills de e hans tur. 
    Ta med din yngsta till jobb och skaffa hundrastare till den äldsta? Tror det är lättare att få hjälp till en labbe än till två.
  • MigSjälv
    Anonym (hundägare) skrev 2013-12-05 21:43:07 följande:

Ok, då föreslår jag att så långt som möjligt ha dem på din mans jobb.

Vår hund tar jag med på jobbet ibland, dock sitter jag mer eller mindre helt ensam så bara jag som störs av vår hunds rastlöshet och tjut.

Det jag dock har gjort för att kunna få arbetsro är att:

1. Varje gång måste jag ta med hennes sovkorg + filtar, så att det doftar henne så mycket som möjligt.

2. Motionera vovven så mycket som möjligt innan så att hunden är trött och sover bort dagen.

Skulle jag inte göra ovanstående så har jag en hund som tjuter hela dagen och springer runt.

Kanske inte fungerar för er, men mitt råd att börja med, sedan skall ni inte anlita den damen som har era hundar lösa, fastbundna vid butik osv. Tänk om ni förlorar era familjemedlemmar pga henne...

Lycka till! Flört
  • Anonym (hundägare)

Vi rastar en timme innan jobb, o är de inte mörkt ute så gör vi lite uppletande för o trötta ut skallen. Min man arbetar på ett lager och den kundkontakt han har är ungefär 4 lastbilsförare om dagen. Även när hundarna var i samma kontor då gnällde han i början men efter ett par gånger så slutade han o jag hoppas på samma sak nu när de fått byta rum. 

Han som gnäller är inte så aktiv, han ligger gärna o bara glor, de e snarare den yngre som är sjukt aktiv men han har en av o på knapp. De är mer att den äldsta är väldigt kontakt behövande. o då tänker jag att ett hunddagis inte heller hade varit de ultimata för där sitter de också en del i bur. 

Hur lång tid tycker ni jag ska ge honom att vänja sig vid att vara med på jobb? innan vi ger upp helt o anställer en hundrastare för 4500

• Anonym (hej)
    Anonym (hundägare) skrev 2013-12-05 22:09:05 följande:
    Vi rastar en timme innan jobb, o är de inte mörkt ute så gör vi lite uppletande för o trötta ut skallen. Min man arbetar på ett lager och den kundkontakt han har är ungefär 4 lastbilsförare om dagen. Även när hundarna var i samma kontor då gnällde han i början men efter ett par gånger så slutade han o jag hoppas på samma sak nu när de fått byta rum. 

Han som gnäller är inte så aktiv, han ligger gärna o bara glor, de e snarare den yngre som är sjukt aktiv men han har en av o på knapp. De är mer att den äldsta är väldigt kontakt behövande. o då tänker jag att ett hunddagis inte heller hade varit de ultimata för där sitter de också en del i bur. 

Hur lång tid tycker ni jag ska ge honom att vänja sig vid att vara med på jobb? innan vi ger upp helt o anställer en hundrastare för 4500
    Okej. Din man har en arbetsplats där man kan ha med sig hund. Då ser jag saken så här: ge dem en chans! Kan inte din man dessutom rasta dem på sin rast?

Ge dem några veckor.
  • Jemp

Jag hade också gett dey några veckor (beroende på hur ofta de är på hans jobb). Hur är det om ni har de utstängda på samma sätt hemma? Menar naturligtvis inte att ni alltid ska ha det, men funkar det då? Är det generella problem att koppla av eller att han känner sig otrygg på just jobbet? Eller är det kunderna som"stör" (urhundperspektiv då).

• Anonym (inte dagis)

hej
    har inte läst igenom allas kommentarer, men vill bara i all välmening varna för hunddagis.
    man bör var otroligt noggrann och säker på hur dagiset är, vilka rastningsmöjligheter som erbjuds osv.
    jag var tvungen att ha min hund på hunddagis en period - oj vad jag ångrar det nu i efterhand.
    tyckte att personalen var trevlig och det lät vettigt med motion och aktivering. problemet var bara att det fanns inte tid till annat än kisspromenader på nån minut och nån aktivering var det inte alls tal om.

min vovve har blivit otroligt stressad av dagisvistelesen och jag ångrar så att jag hade henne där. men jag var så illa tvungen. 

så innan ni kollar dagis, kolla upp det NOGA! hur många jobbar där? vad erbjuds för aktivering? kan hunden vila?

• Anonym (hundägare)

Jag är också lite tveksam mot hunddagis. Min uppfödare säger absolut nej. hon har sett många hundar bli förstörda efter hunddagis. Sen har jag själv hört mycket bra också givetvis. 

När de i början fick va med min man på jobb så gnällde hunden även om han var i samma rum, sen slutade han efter några gånger. Sen fick de byta rum  o nu började han igen. Så förhoppningen är ju att han ska sluta gnälla nu också. 

Under dagen då de är på min mans jobb så får de leverpastej i en kong. Han leker boll med dem en runda o de får mat utkastat på gräset för o använda skallen lite. så jag hoppas verkligen han slutar för de e så sjukt bra om de kan va med på jobb. 

• Vitamin

Om det nu är tillåtet att ha hund med sig på din mans jobb, så skulle jag självklart välja det framför att lämna hundarna ensamma 9 timmar varenda dag och bara få nån timmes rastning med en (opålitlig?) främling.
    Hunddagis skulle jag inte heller välja eftersom de kan vara med på jobbet.

Hundar vill vara med sin flock, även om det innebär att de måste vara passiva, vilket de ju ändå skulle vara om de låg hemma hela dagen.
    Är helt övertygad om att den pipiga hunden ger upp om några dagar, då den lärt sig vad som förväntas av den. Viktigt är att inte uppmärksamma gnällandet utan bara låta den lära sig på egen hand att koppla av tillsammans med sin brorsa.

Svar på tråden dålig hundrastare, hur hade ni gjort?