• Anonym (Jobbigt)

Min hyresgäst betalar inte!!! Hjälp!!!

Har hyrt ut mitt hus och har kontrakt på att hyran ska vara betald innan den sista varje månad. Hyran ännu inte betald. Hon säger att hon har betalat nu men fortf inga pengar!!! Hur går jag vidare?

• Svar på tråden Min hyresgäst betalar inte!!! Hjälp!!!
  • Maria 434

Hur vill du gå vidare? Du kan ju antingen säga upp hyresgästen eller så kan du be henne om bevis på att hon har betalat samt en förklaring till varför hon har betalat för sent.

• Kjell2
    Anonym (Jobbigt) skrev 2013-12-06 12:01:39 följande:
    Har hyrt ut mitt hus och har kontrakt på att hyran ska vara betald innan den sista varje månad. Hyran ännu inte betald. Hon säger att hon har betalat nu men fortf inga pengar!!! Hur går jag vidare?
    Steg ett så tar du en diskussion med hyresgästen och försöker hitta en lösning ni båda kan accepter, t ex delbetalningar, dubbla hyror nästa månad. Var tydlig då att om intte detta följs så blir det steg två.

Steg två. Skicka eller ge henne påminnelser som hon bekräftar mottagande av där du skriver att hon är skyldig dig hyrespengar. Vänsta lite och gå sen till steg tre.

Steg tre: Kontakat kronofogden för utmätning av utebliven hyra och vräkning.

• Anonym (Jobbigt)

Har varit på henne hela veckan och hon säger att hon hade glömt att godkänna betalningen. Vi har kontrakt i 3 år på boendet så kan väl inte säga upp henne? Tänkte man kunde ringa kf och fråga hur man går vidare, jag är ju privat person.

• MigSjälv
    Anonym (Jobbigt) skrev 2013-12-06 12:01:39 följande:
    Det är du som hyresvärd som bestämmer spelreglerna.

Hon säger att hon har betalat nu, vad betyder det? Det tar i regel en eller två bankdagar innan du kan se pengarna, har den tiden gått?

Har hon fått rätt bankuppgifter?

Har du bett henne ta ut ett kvitto på hennes insättning/betalning?

Vill du ge henne en skriftlig påminnelse?

Vill du skicka till inkasso?

Du bestämmer.
  • MigSjälv
    Anonym (Jobbigt) skrev 2013-12-06 12:07:56 följande:
    Har varit på henne hela veckan och hon säger att hon hade glömt att godkänna betalningen. Vi har kontrakt i 3 år på boendet så kan väl inte säga upp henne? Tänkte man kunde ringa kf och fråga hur man går vidare, jag är ju privat person.
    För att fortsätta att ha en bra relation, undvik KF in i det sista är min åsikt. Dialog först.
  • Maria 434
    Anonym (Jobbigt) skrev 2013-12-06 12:07:56 följande:

Det beror ju på hur avtalet ni har ser ut. Står det i avtalet att du får säga upp henne omedelbart vid försenad hyra så kan du det.
    MEN det kan ju vara som så att hon har begått ett ärligt misstag bara, be henne om kvitto på betalningen.

Var det här första hyran hon betalade?
  • Anonym (Jobbigt)

Har pratat med henne 2 gånger denna vecka. Tidigast i måndags och det tar inte 5 bankdagar. Hon har betalat 2 hyror innan varav den första var 1 dag sen. Så hon har rätt konto nummer. Kan jag som privat person driva vidare till inkasso? Jag har själv lån på huset och ska betala ränta och amotering på det. Jag kan ju inte strunta i att betsla banken då får jag straffavgifter och ränta..

• Anonym (Jobbigt)

Bara att hoppas att pengarna kommer under dagen och att detta inte upprepar sig.

• Anonym (Jobbigt)

Tänkte att jag ger henne idag oxå kommer pengarna inte idag ringer jag upp och kräver det!

Svar på tråden Min hyresgäst betalar inte!!! Hjälp!!!