• wellah

Snabblagad smalmat?

Tips på snabblagad smalmat önskas... jag kör för det mesta rivna morötter, tonfisk och pasta.... börjar bli tjaaaatit... så fram med era snabba smalmatstips!

• Svar på tråden Snabblagad smalmat?
  • M E

Det bästa är att satsa på "ren" mat, alltså skippa lightkorv mm, produkter som är halvfabrikat/helfabrikat. Ät istället kalkon (finns som filè), kyckling, fisk med grönsaker till. Jag äter också en hel del bönor och linser.

Ex:
    Koka kyckling i buljong med purjolök, färsk chili, paprika, nudlar och citrongräs. Jättegod soppa som mättar bra.

Gör fisk i foliepaket i ugn. Lägg allting i samma paket; fisk, grönsaker och ev potatis (lite olja) och mycket kryddor.

Cous cous med grönsaker, bönor och nötter. Jättegott.

Linssoppa med röda linser, chili och mkt vitlök. Koka allting och mixa till en slät soppa. Du kan ha en klick yougurt i.

Olika typer av wokar; grönsaker, kyckling eller kött. Lägg nudlar i blöt, blanda i. Allt i samma panna.

Jag gillar kryddstark mat och tycker man om kryddor är det bara att ösa på. Till varma såser brukar jag använda havregrädde och till kalla såser, yougurt.

Jag åt mycket tonfisk förut men har nu slutat för att tonfisken är utrotningshotad. Kanske bara är bra att testa nya recept : )

Hoppas du fick lite inspiration!

Svar på tråden Snabblagad smalmat?