• Anonym (WTF!!!)

Skickad till inkasso för obetald deposition!

Hej, vill ha lite tips och råd. För ett tag sen flyttade jag in i en hyresrätt. Fick reda på att elbolaget automatiskt blev Elon. Efter att ha bott här ett tag så fick jag ett brev om att de vill ha en deposition på 3000 kr för att jag ska kunna teckna avtal. Jag har fått fakturor på elen och betalat dem osv. Så jag tänkte inte mer på den obetalda depositionen.
    Idag kommer ett brev från inkasso för obetald deposition. liksom wtf!
    Jag är student, är ensamstående med min son, jag har inte 3 lax extra att lägga ut bara sådär. Försöker planera så att min son har allt han behöver mm.
    Hur kan man skicka ett krav på deposition till inkasso? Är det överhuvudtaget lagligt?
    Behöver veta lite vad som gäller innan jag tar kontakt med dem på måndag....

• Svar på tråden Skickad till inkasso för obetald deposition!
  • Anonym (?)

Klart dom kan ! Det är ju nått dom kräver att du ska betala

• Anonym (obs)

Japp i och med att du tecknade avtal med dem, vilket du gjorde när du skrev kontraktet och inte skaffade annat elabonemang och därmed tackade nej till Elon så godkände du avtalet dvs 3000 kr i deposition. Något som elbolagen ofta tar ut av tex studenter och lågavlönade som en säkerhet ifall de inte kan betala elräkningen. Du ska vara glad att de skickat det till inkasso och inte bara stängt av elen, vilket de har full rätt att göra.

• Anonym (X)

Jag tycker att du ska ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun (möjligt att de skickar vidare dig till någon elrådgivare)

• Anonym (WTF!!!)

Jag tecknade inget elavtal , utan blev informerad när jag skrev på hyreskontraktet att det var den operatören som fanns. Depositionsbrevet kom efter att jag hade bott här ett tag, då har jag ändå använt o betalat elen som jag förbrukat. 

• Anonym (?)
    Anonym (WTF!!!) skrev 2013-12-06 21:48:32 följande:

Jag tecknade inget elavtal , utan blev informerad när jag skrev på hyreskontraktet att det var den operatören som fanns. Depositionsbrevet kom efter att jag hade bott här ett tag, då har jag ändå använt o betalat elen som jag förbrukat. 

Ja men du visste att denna skulle betalas oxå
  • Anonym (WTF!!!)

Inte när jag skrev på hyreskontraktet. detta kom efter. inget jag visste innen.

• Anonym (?)
    Anonym (WTF!!!) skrev 2013-12-06 21:57:26 följande:

Inte när jag skrev på hyreskontraktet. detta kom efter. inget jag visste innen.

Nä men el måste man ju ha o många elbolag har detta systemet om inte alla ! Du har ju vetat om det o skitit i att betala
  • Anonym (Aa)

Jag vet inte hur reglerna ser ut.. Men man skiter väl inte bara i att betala? Har man inte pengarna så ringer man och berättar som det är, nästan alla är villiga att hjälpa till.

• Marionettdocka

"Ja, elbolaget har rätt att begära en depositionsavgift när du tecknar ett avtal. Men bara om det finns anledning att tro, efter kreditprövning, att du kommer att ha svårt att betala för elen. Alla bolag gör inte en kreditprövning på sina kunder. Enligt de allmänna avtalsvillkoren (EL 2012 K) får inte depositionsavgiften omfatta större belopp än vad som motsvarar sex månaders avgifter för elleveransen. Om kunden skött sina betalningar under 8 mån efter deposition ska elhandelsföretaget betala tillbaka depositionsavgiften till kunden"

jamfor.elpriser.se/kan-elbolaget-begara-en-depositionsavgift/

• Anonym (WTF!!!)

Handlar ju inte i att jag har skitit i att betala elen, utan kan helt enkelt inte lägga ut 3000 på en deposition. Jag tänkte inte mer på det, då de ändå har levererat el i flera månader och jag har betalat fakturorna. Men jag kommer ringa dem på måndag och förklara läget. Sen får väl dem stänga av elen då, Finns liksom inte så mkt jag kan göra åt det.

• Anonym (?)
    Anonym (WTF!!!) skrev 2013-12-06 22:19:56 följande:

Handlar ju inte i att jag har skitit i att betala elen, utan kan helt enkelt inte lägga ut 3000 på en deposition. Jag tänkte inte mer på det, då de ändå har levererat el i flera månader och jag har betalat fakturorna. Men jag kommer ringa dem på måndag och förklara läget. Sen får väl dem stänga av elen då, Finns liksom inte så mkt jag kan göra åt det.

Du har skitit i att betala deposition som dom kräver du ska göra , du visste om att det skulle betalas
  • Anonym (obs)

Alltså.. hyresbolaget informerade dig om att detta var den el-leverantör som fanns, du har alltid rätt att byta och söka bättre avtal men de flesta hyresvärdar har avtal med elbolag som standard. Elmarknaden är fri och du måste inte ta det elbolag som "erbjuds" men i och med att du skrev kontraktet..alltså på din lägenhet så utan att tacka nej till detta och skriva avtal med annat elbolag så tackade du JA till elon och deras avtal.

Vad du skulle gjort var att be att få se deras villkor. Lätt att vara efterklok då men ja du är tvungen att betala eftersom du ingått avtal med dem på detta vis, kan ses som fult men man har tyvärr ett ganska stort ansvar att se över sånt själv... är skit på många vis men nu är det så.

Och nej du kanske inte har tänkt att skita i att betala elen men det är det väl ingen som erkänner öppet att den tänkt, då skulle ju ingen få teckna elavtal.
    Betalar du inte nu så lär det gå till kronofogden och i värsta fall stängs elen av tills du gjort upp med elbolaget.

• Waldo

Fick du reda på vid ingången av kontraktet att detta var en av förutsättningarna i kontraktet?

Talade man om för dig att man kommer att kräva en depositionsavgift av dig i samband med att du tecknade kontraktet.
    Eller var detta ett faktum som kom fram EFTER du accepterat denna elleverantören och att dom accepterat dig som kund?

• Anonym (WTF!!!)
    Waldo skrev 2013-12-07 00:21:02 följande:
    Fick du reda på vid ingången av kontraktet att detta var en av förutsättningarna i kontraktet?

Talade man om för dig att man kommer att kräva en depositionsavgift av dig i samband med att du tecknade kontraktet.
    Eller var detta ett faktum som kom fram EFTER du accepterat denna elleverantören och att dom accepterat dig som kund?
    Nej inget av detta informerades jag om. Jag skrev endast på ett hyresavtal med bostadsföretaget. jag blev informerad att mina uppgifter skulle skickas till eon, då det var den leverantören dom hade i sina fastigheter. Jag flyttade in och bodde i mer en månad, hann få elräkning mm, och sedan kom depositionskravet. Dvs inget jag visste innan.
  • Lady Gaga
    Anonym (WTF!!!) skrev 2013-12-07 10:43:09 följande:
    Nej inget av detta informerades jag om. Jag skrev endast på ett hyresavtal med bostadsföretaget. jag blev informerad att mina uppgifter skulle skickas till eon, då det var den leverantören dom hade i sina fastigheter. Jag flyttade in och bodde i mer en månad, hann få elräkning mm, och sedan kom depositionskravet. Dvs inget jag visste innan.
    Låter sjukt att dom gör så.
    Silence! I KEEL you!
  • Waldo
    Anonym (WTF!!!) skrev 2013-12-07 10:43:09 följande:
    Nej, då låter det hela lite galet

Du hade inga möjligheter från början att titta igenom någon kontrakt för att acceptera eller förkasta deras  uppgifter.
    En annan sak är att dom från sin sida har accepterat dig som kund och börjat leverera el till dig, för att sedan i efterskott ta ut en depositionsavgift. Detta är ju något som man gör i förskott för att sätta igång ett abonnemang/konto.

Nu är du tyvärr lite sent ute som låtit det gå till inkasso.
    Vad jag hade gjort är att skickat en överklagan till inkasso så man stoppar och börjar utreda ärendet.
    Sedan hade jag kontaktat elbolaget med just dessa uppgifter ovan.

• Anonym (WTF!!!)
    Waldo skrev 2013-12-07 11:06:18 följande:
    Nej, då låter det hela lite galet

Du hade inga möjligheter från början att titta igenom någon kontrakt för att acceptera eller förkasta deras  uppgifter.
    En annan sak är att dom från sin sida har accepterat dig som kund och börjat leverera el till dig, för att sedan i efterskott ta ut en depositionsavgift. Detta är ju något som man gör i förskott för att sätta igång ett abonnemang/konto.

Nu är du tyvärr lite sent ute som låtit det gå till inkasso.
    Vad jag hade gjort är att skickat en överklagan till inkasso så man stoppar och börjar utreda ärendet.
    Sedan hade jag kontaktat elbolaget med just dessa uppgifter ovan.

• Leifan

En relativt nystartad inkassoblogg som du kan ställa frågor till är inkassoinfo.se. Testa och se om du kan få råd där. Det är gratis. 

• Anonym (WTF!!!)
    Leifan skrev 2013-12-10 22:33:02 följande:
    En relativt nystartad inkassoblogg som du kan ställa frågor till är inkassoinfo.se. Testa och se om du kan få råd där. Det är gratis. 
  • Anonym (WTF!!!)

Det har löst sig som tur är, de erkände att det blev tokigt så inget inkasso och 3000 slipper jag ligga ute med...

Svar på tråden Skickad till inkasso för obetald deposition!