• Anonym (WTF!!!)

Skickad till inkasso för obetald deposition!

Hej, vill ha lite tips och råd. För ett tag sen flyttade jag in i en hyresrätt. Fick reda på att elbolaget automatiskt blev Elon. Efter att ha bott här ett tag så fick jag ett brev om att de vill ha en deposition på 3000 kr för att jag ska kunna teckna avtal. Jag har fått fakturor på elen och betalat dem osv. Så jag tänkte inte mer på den obetalda depositionen.
    Idag kommer ett brev från inkasso för obetald deposition. liksom wtf!
    Jag är student, är ensamstående med min son, jag har inte 3 lax extra att lägga ut bara sådär. Försöker planera så att min son har allt han behöver mm.
    Hur kan man skicka ett krav på deposition till inkasso? Är det överhuvudtaget lagligt?
    Behöver veta lite vad som gäller innan jag tar kontakt med dem på måndag....

• Svar på tråden Skickad till inkasso för obetald deposition!
  • Anonym (?)

Klart dom kan ! Det är ju nått dom kräver att du ska betala

• Anonym (obs)

Japp i och med att du tecknade avtal med dem, vilket du gjorde när du skrev kontraktet och inte skaffade annat elabonemang och därmed tackade nej till Elon så godkände du avtalet dvs 3000 kr i deposition. Något som elbolagen ofta tar ut av tex studenter och lågavlönade som en säkerhet ifall de inte kan betala elräkningen. Du ska vara glad att de skickat det till inkasso och inte bara stängt av elen, vilket de har full rätt att göra.

• Anonym (X)

Jag tycker att du ska ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun (möjligt att de skickar vidare dig till någon elrådgivare)

• Anonym (WTF!!!)

Jag tecknade inget elavtal , utan blev informerad när jag skrev på hyreskontraktet att det var den operatören som fanns. Depositionsbrevet kom efter att jag hade bott här ett tag, då har jag ändå använt o betalat elen som jag förbrukat. 

• Anonym (?)
    Anonym (WTF!!!) skrev 2013-12-06 21:48:32 följande: