Det är mycket som händer i 3-åringars hjärnor. Fundera om det hänt något speciellt, för min dotter blev omöjlig att lägga när sambon låg på sjukhus. Det blev några jobbiga dygn för mig utan egentid alls när dottern vägrade somna före halv elva, vilket inte fungerade i längden. Så nu är vilan begränsad också.
Fråga henne om det är något hon är rädd för, kanske behöver hon en nattlampa för att inte bli rädd. Det sägs ju att de börjar grunna på spöken, tandtroll mm och språkutvecklingen fullständigt exploderar, så de har mycket att bearbeta av dagens intryck. Att de är rädda för att man ska försvinna tror jag kommer senare.
Kanske är det bättre att lämna rummet innan hon somnar och säga vart du går, så hon inte behöver vakna och tro att det är som när hon somnade. Att hon vet var du finns, men att du ändå går tillbaks med henne till sin säng. Så gör vi med min dotter och visst blev det protester när sambon kom hem, för innan dess orkade jag inte ta striden med en ömsom hungrig, kissig och grinig bebis samtidigt, så då sov hon i sambon säng under tiden han låg på sjukhus.
Numera är hon välkommen efter klockan 7 att krypa ner och gosa i min säng, så hon får mer närhet. Sedan får hon ju konkurrens av att lillasyster ska ammas, men det funkar rätt okej.