• Zunrose

HJÄLP ! min 3.5 åring vägrar sova !

Min dotter har helt plötsligt börjat ha svårt att sova och måste ha sten koll på mig. en typisk nattning är -förbereder för säng jag följer med henne upp och nattar henne sen går jag in i vår säng och väntar tills hon somnar vilket har funkat nu i ett år. Men nu vaknar hon efter 30-40 min och upptäcker att jag inte är där. spelar ingen roll om jsg går med henne upp och gör samma sak igen,hon vaknar ytterligare . jag håller på att bli knäpp att inte få ens 1 h för mig själv på kvällen utan måste gå och lägga mig när hon lägger sig. Någon dom gått igenom det själv och har tips?

• Svar på tråden HJÄLP ! min 3.5 åring vägrar sova !
  • AnnaGreta 378

Tycker att det här händer hos oss i perioder. Ibland sover barnen mer oroligt.

Vi brukar lösa det genom att låta dem somna i vår säng och ev. bära över barnen när vi ska gå och lägga oss. 
    Vårt sovrum är bredvid vardagsrummet så barnen ser oss/hör oss.

Jag skulle aldrig orka lägga mej i barnens sängar och vänta på att de ska somna. Efter saga så är det god natt, och kommer de upp igen så är det ok att somna i vår säng eller i soffan.
    Vi gör ingen stor affär av det.

Jag tycker också att det är ganska gosigt att ha dem i vår säng (ok, inte tio-åringen, hon har låååånga ben).

Det känns som att barnen blir tryggare om de vet att de inte måste ligga ensamma på sina rum. Så trygga att de faktiskt oftast ligger ensamma på sina rum.
    Nu menar jag iofs inte att ditt barn är otryggt, men lägg henne hos dej om du vill testa.

Man kan inte skämma bort barn genom gos och mys.

• mammalovis

Det är mycket som händer i 3-åringars hjärnor. Fundera om det hänt något speciellt, för min dotter blev omöjlig att lägga när sambon låg på sjukhus. Det blev några jobbiga dygn för mig utan egentid alls när dottern vägrade somna före halv elva, vilket inte fungerade i längden. Så nu är vilan begränsad också.

Fråga henne om det är något hon är rädd för, kanske behöver hon en nattlampa för att inte bli rädd. Det sägs ju att de börjar grunna på spöken, tandtroll mm och språkutvecklingen fullständigt exploderar, så de har mycket att bearbeta av dagens intryck. Att de är rädda för att man ska försvinna tror jag kommer senare.

Kanske är det bättre att lämna rummet innan hon somnar och säga vart du går, så hon inte behöver vakna och tro att det är som när hon somnade. Att hon vet var du finns, men att du ändå går tillbaks med henne till sin säng. Så gör vi med min dotter och visst blev det protester när sambon kom hem, för innan dess orkade jag inte ta striden med en ömsom hungrig, kissig och grinig bebis samtidigt, så då sov  hon i sambon säng under tiden han låg på sjukhus.

Numera är hon välkommen efter klockan 7 att krypa ner och gosa i min säng, så hon får mer närhet. Sedan får hon ju konkurrens av att lillasyster ska ammas, men det funkar rätt okej.

Svar på tråden HJÄLP ! min 3.5 åring vägrar sova !