Inlägg från: Anonym (Pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa)

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Du tycker inte att du överreagerar en aning?

• Anonym (Pappa)
    Anonym (????) skrev 2013-12-07 13:06:45 följande:
    Jag tycker man ska kunna lita på varandra när man skaffar barn tillsammans. Om han inte litar på mig, hur ska jag då våga lita på honom, att han gör det bästa för mig och det bästa för våran bebis? Varför skulle jag låta honom vara med på förlossningen om han inte ens tror att det är hans barn? Då gör jag det hellre själv och fokuserar på bara mig och barnet.

Jag förstår att du är sårad, men du får inte tappa koncepten helt.

Det är skillnad på att inte känna sig 100% säker på att man är pappa och att tro att man inte är pappa. Finns ett aldrig så litet tvivel, är man inte 100% säker.

Släpp prestigen lite. Låt honom få sitt test, sen kan du visa att du hade rätt och han får skämmas. Splittra inte familjen för detta, men var sur ett tag om det känns som du behöver det.
  • Anonym (Pappa)

FL-logiken är intressant att studera. Jämför man den här tråden med diverse otrohetstrådar slås man av detta:

En man har misstanke om att kvinnan kan ha varit otrogen leder till att hon blir arg och han är alltså en skit som skall ut ögonaböj som ens kan tänka så.

En kvinna misstänker sin man för otrohet, konfronterar mannen och då är plötsligt mannens ilska ett bevis på att anklagelsen är sann och han är därmed en skit som skall ut ögonaböj.

Jag gled lite från ämnet, sorry, men jag tyckte reflektionen kunde vara värd att tänka lite kring.

• Anonym (Pappa)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 00:54:22 följande:
    ...och dessutom ÄR det så, att ungefär 15 procent av alla barn har fel far i folkbokföringen. I Sverige. Idag. Sådana misstankar är alltså inget konstigt...

Den siffran tror jag inte ett ögonblick på. En procent, kanske, inte femton. Var har du läst detta?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Idun) skrev 2013-12-08 12:44:19 följande:
    Var fjärde barn som testas levde med en far som man trodde var deras biologiska men som inte var det. Man räknar med att det är ännu fler som aldrig testas.

Var hittade du den siffran då?

Jag googlade lite snabbt och hittade siffror på 13% (alltså hälften så många som du skriver) av dem som testas, och något fåtal procent överlag. Dessa hittade jag inte i särskilt trovärdiga källor. En siffra var från Aftonbluddret, och de är ju som bekant mer intresserade av att överdriva än att ta till i underkant.

Var kommer alla dessa stora procentsatser ifrån?
  • Anonym (Pappa)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 15:37:25 följande:
    Den kommer från min kusin som är transplantationsläkare. [...]

OK, det var en så kallad anekdotisk bevisning. Samma sorts "bevisning" som brukar användas för att ge stöd åt att homeopati fungerar och att spöken existerar.

Jag tvivlar inte på att man emellanåt uppdagar ett felaktigt faderskap i transplantationssammanhang, men jag fortsätter att starkt ifrågasätta att det skulle vara 15% som är fel.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Polly) skrev 2013-12-10 12:41:55 följande:
    Fast då tror man ju ändå kvinnan varit otrogen.

Det är, som påpekats otaliga gånger redan, en skillnad på att faktiskt tro att partnern hoppat över skaklarna och att hysa ett litet tvivel på att troheten varit hundraprocentig.

För att dra några liknelser:

Tar du på dig säkerhetsbältet för att du tror att du kommer att krocka?

Kontrollräknar du växeln för att du tror att personalen räknat fel?

Tecknar du hemförsäkring för att du tror att huset kommer att brinna?
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?