Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 16:45:32 följande:
Jo. Det är ju rätt vanligt att människor funderar över sådana saker - om deras far är deras riktige far - någon gång i livet. Särskilt om det har verkat som att något inte riktigt har stämt, eller som att det funnits en "skugga" i relationen med fadern. Då kan det vara bra att det finns ett papper med ett tillförlitligt resultat av DNA-test. För att förebygga identitetsgrubblerier.
Min pappa var ett av de barnen. Tidigt kände han att det var någonting som inte stämde. Hans yngre syskon fick mer saker och mer uppmärksamhet av både pappan och farföräldrarna och han hade inte alls samma drag som de andra barnen i familjen. Redan som 8-åring sa han: "Göran är inte min riktiga pappa, eller hur?". Farmor blånekade, men pappa kunde inte släppa tanken, utan fortsatte fråga med jämna mellanrum under hela sin uppväxt trots att han alltid fick samma svar. När jag föddes var pappa 33 år gammal. Först då fick han ett brev där det stod att han hade haft rätt hela tiden: När farmor träffade Göran var hon redan gravid med en kille som stack när han fick reda på graviditeten. På den tiden var det ju väldigt skamligt att bli gravid på det sättet, så det är lite lättare att förstå farmors lögn än kvinnor som ljuger om det idag, men det märks på pappas och farmors relation att han aldrig har kunnat förlåta henne helt.
Lite mer anekdotisk evidens på temat: på biologin i gymnasiet fick vi göra en blodgruppsbestämning. Vår lärare var mycket, mycket mån om att vi skulle informera våra föräldrar om det i god tid innan, för det hade nämligen hänt tidigare att elever hade frågat sina föräldrar efteråt vad deras blodgrupper var och på så vis dragit slutsatsen att någonting inte stämmer. De flesta av oss visste redan vilken blodgrupp vi hade och det stämde med resultatet. En kille visade sig dock vara AB+ när hans föräldrar hade sagt att de var A+ respektive 0+. Läraren var snabbt där och sa att han säkert hade gjort fel eller missförstått sina föräldrar, men den här killen var på konstigt humör i flera veckor efteråt, så jag misstänker tyvärr att hans pappa inte var den han trodde. Sanningen kommer (nästan) alltid fram förr eller senare, så ju snabbare den kommer fram, desto bättre.