• Anonym (????)

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Min sambo har sagt att han funderar på att be om faderskapstest. Jag är givetvis jävligt sårad och ledsen över detta. Han är just nu hos sina föräldrar och jag vill inte prata med honom just nu. Jag vet till 100% att barnet är hans men ska han ha test då han han ju också typ räkna med att det är slut mellan oss, vilket det nästan är typ redan nu för att jag är så sårad. Känner mig typ lurad på de åren vi haft tillsammans om han inte vågar lita på mig efter såhär lång tid. Hur går det till på familjerätten när vi ska skriva på? Om han vill ha ett test, kan jag då blåneka till att det är han och få fader okänd istället så jag slipper ha med honom att göra mer eller kan han få ett test mot min vilja?!

• Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?
  • Anonym (tjej)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 16:45:32 följande:

Jo. Det är ju rätt vanligt att människor funderar över sådana saker - om deras far är deras riktige far - någon gång i livet. Särskilt om det har verkat som att något inte riktigt har stämt, eller som att det funnits en "skugga" i relationen med fadern. Då kan det vara bra att det finns ett papper med ett tillförlitligt resultat av DNA-test. För att förebygga identitetsgrubblerier.
    Min pappa var ett av de barnen. Tidigt kände han att det var någonting som inte stämde. Hans yngre syskon fick mer saker och mer uppmärksamhet av både pappan och farföräldrarna och han hade inte alls samma drag som de andra barnen i familjen. Redan som 8-åring sa han: "Göran är inte min riktiga pappa, eller hur?". Farmor blånekade, men pappa kunde inte släppa tanken, utan fortsatte fråga med jämna mellanrum under hela sin uppväxt trots att han alltid fick samma svar. När jag föddes var pappa 33 år gammal. Först då fick han ett brev där det stod att han hade haft rätt hela tiden: När farmor träffade Göran var hon redan gravid med en kille som stack när han fick reda på graviditeten. På den tiden var det ju väldigt skamligt att bli gravid på det sättet, så det är lite lättare att förstå farmors lögn än kvinnor som ljuger om det idag, men det märks på pappas och farmors relation att han aldrig har kunnat förlåta henne helt.

Lite mer anekdotisk evidens på temat: på biologin i gymnasiet fick vi göra en blodgruppsbestämning. Vår lärare var mycket, mycket mån om att vi skulle informera våra föräldrar om det i god tid innan, för det hade nämligen hänt tidigare att elever hade frågat sina föräldrar efteråt vad deras blodgrupper var och på så vis dragit slutsatsen att någonting inte stämmer. De flesta av oss visste redan vilken blodgrupp vi hade och det stämde med resultatet. En kille visade sig dock vara AB+ när hans föräldrar hade sagt att de var A+ respektive 0+. Läraren var snabbt där och sa att han säkert hade gjort fel eller missförstått sina föräldrar, men den här killen var på konstigt humör i flera veckor efteråt, så jag misstänker tyvärr att hans pappa inte var den han trodde. Sanningen kommer (nästan) alltid fram förr eller senare, så ju snabbare den kommer fram, desto bättre.
  • whybother
    Anonym (Man 7) skrev 2013-12-08 16:32:26 följande:
    Jag kan förstå en kvinnas besvikelse över mannens vilja att testa men har svårt att förstå att samma kvinnor inte har förmåga att se att en man aldrig kan vara 100% säker om han inte testat. Jag är så säker man bara kan vara (utan test) att mina barn är mina men 100% är omöjligt utan test. Mina barns mamma levde normalt och jag tror inte för en sekund att hon låg med någon annan....men hundra kan jag givetvis inte vara.

Där måste kvinnor kunna se skillnaden på att lita och tro på sin kvinna och att faktiskt, rent vetenskapligt VETA.

Jag kan tycka att förståelsen är ganska låg och den egna självkänslan och stoltheten står i vägen för det logiska tänkandet. Tyvärr förekommer det ganska ofta att människor är otrogna mot helt ovetandes partners.

Många pappor lägger ner hela sin själ i föräldraskapet (ekonomi skiter jag i i det här fallet) och tänk att en dag få höra att barnet man älskar över allt annat inte är ditt. Nä, sånt kan krossa liv, bokstavligen.

Jag har själv aldrig känt behovet men tycker absolut att män som är osäkra har full rätt till ett test, oavsett anledning. Och kvinnan i fråga får bli besviken men ändå ha lite sans och balans.

Många otrogna kan ju köra det förolämpade tricket för att få mannen att släppa frågan och själv få dåligt samvete.

• Vinterlija

Nu vet ju inte jag något om eran historia tillsammans (om din sambo har någon anledning att misstänka att han inte är fadern) men skulle min sambo kräva något dylikt skulle jag bli jävligt sårad och förbannad. Visst han skulle få sitt test, men han kan ju glömma att saker skulle bli som vanligt efter det.

Man dömer andra efter sig själv.

• Lilla Fjun

Äh lägg av och var sårad, trams!! Det är alla människors rätt att inte behöva tvivla om ett barn är ens biologiska eller inte. För kvinnor är det lätt vi vet ju säkert men killar vet faktiskt inte. Det finns måååånga män som tror att de är fäder till sina barn men som inte är det. Upp mot 10% sägs det... Vänd på steken, hade inte du velat veta till 100% om barnet är ditt eller inte? Riktigt ego av dig att neka till ett test. Och vaddå förhållandet är över för att du är sårad. Är din sårade självkänsla viktigare än att ditt barn får växa upp tillsammans med båda sina föräldrar? Stackars barn! Är du säker på vem pappan är så är det väl inget problem att göra ett test. Vill du inte så kommer det utföras mot din vilja så ingen ide att neka.

• Lilla Fjun

Och för alla som undrar så går det utmärkt för fäder att göra dna-test utan mammans vetskap. Bara att beställa på internet. Är som en liten mjuk tops man skrapar mot insidan av kinden på barnet och en annan på sig själv och helst vill labbet ha dna även från mamman och då kan man skicka med mammans tandborste med massa dna på. Kostar några kronor förstås men vill man veta så varför inte??

• Anonym (X 2)

Jag och min sambo har tre barn tillsammans. Jag har aldrig varit otrogen och vet med 100% säkerhet att min sambo är far till mina barn. Ändå har JAG (inte min sambo) begärt faderskapstest på alla barnen i samband med förlossningen. Det är min kärleksgåva till min sambo. Att oxå få vara 100%igt säker.

• Jan Banan01
    Anonym (????) skrev 2013-12-07 12:51:01 följande:

Min sambo har sagt att han funderar på att be om faderskapstest. Jag är givetvis jävligt sårad och ledsen över detta. Han är just nu hos sina föräldrar och jag vill inte prata med honom just nu. Jag vet till 100% att barnet är hans men ska han ha test då han han ju också typ räkna med att det är slut mellan oss, vilket det nästan är typ redan nu för att jag är så sårad. Känner mig typ lurad på de åren vi haft tillsammans om han inte vågar lita på mig efter såhär lång tid. Hur går det till på familjerätten när vi ska skriva på? Om han vill ha ett test, kan jag då blåneka till att det är han och få fader okänd istället så jag slipper ha med honom att göra mer eller kan han få ett test mot min vilja?!

Med tanke på hur "lättfotade" svenskor är idag är det klokt med ett faderskapstest. Men med tanke på TS:s "typ" hit och dit undrar jag om detta inte är en trolltråd.
  • Denise87

Du varken kan eller ska neka honom ett test. Självklart så ska barnet få ha en pappa oavsett om du känner dig sårad eller inte!

Jag tycker du verkar ganska skyldig i ditt resonerande. Det är inte så konstigt egentligen om man som pappa vill veta helt 100%. Det är ju tydligen ganska många pappor som går omkring och tror att dem är pappor fast det inte är så.

• Anonym (Man 7)
    Jan Banan01 skrev 2013-12-08 21:53:54 följande:
    Med tanke på hur "lättfotade" svenskor är idag är det klokt med ett faderskapstest. Men med tanke på TS:s "typ" hit och dit undrar jag om detta inte är en trolltråd.

Det är möjligt att du har rätt men jag tror att detta är en ganska vanlig situation och ett vanligt tankesätt så tråden är relevant oavsett
  • Anonym (Idun)
    Jan Banan01 skrev 2013-12-08 21:53:54 följande:
    Tror inte det har med att kvinnor är lättfotade utan att varje kvinna har rätt att ha sex med vem hon vill utan att bli kallad för lättfotad, hora, slampa, luder. Precis som en man kan knulla runt och sprida sin vildhavre på bygden. Men är man i en relation och har tillit till varann så borde inte denna tveksamhet komma upp till ytan om inte mannen påverkas av yttre faktorer som tex avundsjuk hatisk svärmor som sätter griller i sonens huvud och vill få bort slampan till svärdotter.
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?