• Grodan83

Present till 16 årig tjej? Behöver hjälp!!

Hej alla!
    Jag är bonusmamma till två tonåringar varav tjejen fyller 16 år imorgon.. pappan jobbar utomlands och har bett mig kolla upp present kring 1000 kr... Men vet inte vad jag ska göra!! Duger presentkort tror ni?? Mamman ville att pappan skulle vara med och betala en ny mobil för 6000 kr.. men vi har inte råd, det är jul snart och fler barn i familjen att tänka på..:( mamman blev sur och köper mobilen själv, men nu känns det som att vad jag än köper kommer det inte att duga...:( vi föreslog att mamman skaffade ett abonnemang med ny mobil (vi betalar pojkens i dagens läge..) men det hade hon gjort förra året och då dög visst inte abonnemanget för frökens vänner hade inte samma operatör; dessutom hade hon sönder mobilen efter mindre än ett halvår-därför vill nu mamman helt otroligt nog i mina öron köpa en ny... för 6000.... vet bara att förutom mobil önskar hon sig en häst osv... vet att hon gillar att gå på konserter och funderar på ett ticnet presentkort, men det känns så opersonligt? Annars har hon fiskar och jag kan även köpa ett presentkort på en djuraffär..? Kläder funkar inte, köpte presentkort på Lindex förra året då jag trodde hon kunde tänkas vilja välja själv, men då var inte Lindex hippt nog fick jag höra... av mamman också... :( känns inte kul just nu..snälla hjälp mig komma på nått??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Present till 16 årig tjej? Behöver hjälp!!
  • Emmi27

Bortskämd unge! Mår lite illa när jag läser faktiskt. Presentkort på Ticnet låter perfekt. Att köpa presenter till tonåringar är ett helvete, särskilt bortskämda sådana. Duger det inte så är det inte ditt fel.

• Petite Chérie

Presenter är väl roligt, men jag vill minnas att jag och mina vänner alltid var gladare för kontanter, så man kunde göra exakt vad man ville med pengarna. Det kanske blir lite opersonligt, men hellre det än att hon får något hon inte vill ha?

Please, don't be a bitch to me. Because then i'll have to be a bitch back, and i'm better at it than you.
  • Whitetrash86

Inte lätt när det kommer till bortskämda ungar.

Kan faktiskt hålla med om att Lindex/ H&M inte är poppis hos tonåringar. Fråga henne om vilken affär hon vill handla i.

Annars fråga henne rätt ut vad hon vill ha. Då lär hon garanterad bli nöjd. 16åringar (borde) inte bry sig om att få saker som överraskning. 

• annsv1

Om du tycker det är så svårt så kanske du kan ge bort pengarna istället. Då kan hon köpa vad hon vill och du slipper känna ångest över vad du ska köpa

• annsv1
    Whitetrash86 skrev 2013-12-07 20:11:03 följande:

Kan faktiskt hålla med om att Lindex/ H&M inte är poppis hos tonåringar. Fråga henne om vilken affär hon vill handla i.

Annars fråga henne rätt ut vad hon vill ha. Då lär hon garanterad bli nöjd. 16åringar (borde) inte bry sig om att få saker som överraskning. 
    Nä, H&M brukar nästan alltid gå hem hos tonåringar. Lindex däremot är tveksamt, trots att jag själv som ung och poppis brukade handla där :P
  • Petite Chérie

H&M är absolut poppis bland tonåringar
    Please, don't be a bitch to me. Because then i'll have to be a bitch back, and i'm better at it than you.
  • T W

Presentkort på Åhlens? Åtminstone Åhlens City här i Sthlm har ju hur mycket som helst, i alla möjliga stilar och prisklasser. Annars funkar ju som sagt pengar alltid. Visst presentkort och pengar kanske känns tråkig, men en tonåring skiter oftast fullständigt i hur personlig presenten är.. går det att shoppa för den (på rätt ställe) så brukar det gå hem:)

• Grodan83
    annsv1 skrev 2013-12-07 20:11:04 följande:
    Om du tycker det är så svårt så kanske du kan ge bort pengarna istället. Då kan hon köpa vad hon vill och du slipper känna ångest över vad du ska köpa
    Ja det lutar åt det, det är inte kul när mamman kostar på nått så dyrt och så får hon "bara" pengar av oss :(
  • Grodan83
    Emmi27 skrev 2013-12-07 20:08:04 följande:
    Bortskämd unge! Mår lite illa när jag läser faktiskt. Presentkort på Ticnet låter perfekt. Att köpa presenter till tonåringar är ett helvete, särskilt bortskämda sådana. Duger det inte så är det inte ditt fel.
    Jag vet jag mår dåligt varje högtid... t om pojken som fyllde år för ett tag sen frågade sin pappa vad det var han faktiskt hade fått i present av honom då (han hade fått ett jättefint målarset för manga som kostade ca 700, han blev jätteglad för han är jätteintresserad av just det!) Jag försöker tänka att de ju är barn och när man är tonåring är ju huvudet i det blå för det mesta... och det är helt ok, men det är inte roligt längre... har tänkt många ggr att de kunde få prova jobba med hemlösa/barn som har det svårt i samhället nån gång... men det känns så fånigt bittert. Men vi gjorde det i min familj när vi var små faktiskt...
  • Grodan83
    Petite Chérie skrev 2013-12-07 20:09:22 följande:
    Presenter är väl roligt, men jag vill minnas att jag och mina vänner alltid var gladare för kontanter, så man kunde göra exakt vad man ville med pengarna. Det kanske blir lite opersonligt, men hellre det än att hon får något hon inte vill ha?
    Jo när du formulerar det så, så känns det faktiskt lite bättre :) tack
  • Petite Chérie
    Grodan83 skrev 2013-12-07 20:24:31 följande:
    Jo när du formulerar det så, så känns det faktiskt lite bättre :) tack
    Bra
  • Grodan83

Nä jag vet nu bättre, det var nog ren desperation... men bara det att säga en sån sak som mamman gjorde då när man ger något för en massa pengar, det är inte särskilt uppmuntrande direkt... Har försökt fråga; häst, mobil, systemkamera (hon har en sen förra året för ca 8000 som vi delade på.....) Photoshop, den riktiga för ca 7000 minst osv... Det är klart man vill ge något ens barn önskar sig men det här är ju löjligt!
  • Pissenisse

Ydet finns ju presentkort som gäller på hela gallerior. Annars är ju kontanter alltid kul. Glr en fin bukett med hundralappar dom rosor. 1000kr är ju jättemycket om man får det kontant i den åldern.

• MLB
    Grodan83 skrev 2013-12-07 20:23:41 följande:
    Jag vet jag mår dåligt varje högtid... t om pojken som fyllde år för ett tag sen frågade sin pappa vad det var han faktiskt hade fått i present av honom då (han hade fått ett jättefint målarset för manga som kostade ca 700, han blev jätteglad för han är jätteintresserad av just det!) Jag försöker tänka att de ju är barn och när man är tonåring är ju huvudet i det blå för det mesta... och det är helt ok, men det är inte roligt längre... har tänkt många ggr att de kunde få prova jobba med hemlösa/barn som har det svårt i samhället nån gång... men det känns så fånigt bittert. Men vi gjorde det i min familj när vi var små faktiskt...
    Tror faktiskt det skulle vara en bra ide. Det är inte fånigt bittert, det är att få göra någon större nytta än att shoppa, klaga på abonemang och vilja ha en häst (som vem ska sköta? Hästar lever länge, tänk om hon vill åka utomlands efter gymnasiet? Vad händer då?). Dessutom tror jag det skulle vara bra för flickan att få se lite annat än nya mobiler och andra saker.
  • annsv1
    Grodan83 skrev 2013-12-07 20:18:27 följande:
    Ja det lutar åt det, det är inte kul när mamman kostar på nått så dyrt och så får hon "bara" pengar av oss :(
    Förstår hur du tänker men samtidigt så borde hon vara tacksam över att hon får något överhuvudtaget. Dessutom så handlar det inte om värdet när det kommer till presenter och gåvor. Tycker det är en generös och bra present
  • iser

Presentkort på hm låter ju bra men annars så tänker jag att du och hon kanske skulle kunna göra en shoppingtur tillsammans? Jag drog till Stockholm med min tonårsbonus när det var väldigt ansträngt mellan oss och jag fasade men det var väldigt bra för oss båda.  Hon kan  peka och bestämma var ni ska gå och du håller i plånkan och sedan äta på en schysst restaurang. 

• annsv1
    iser skrev 2013-12-07 22:56:15 följande:
    Presentkort på hm låter ju bra men annars så tänker jag att du och hon kanske skulle kunna göra en shoppingtur tillsammans? Jag drog till Stockholm med min tonårsbonus när det var väldigt ansträngt mellan oss och jag fasade men det var väldigt bra för oss båda.  Hon kan  peka och bestämma var ni ska gå och du håller i plånkan och sedan äta på en schysst restaurang. 
    En jättebra idé enligt mig. Min mamma gjorde samma sak med mig när jag var yngre och det uppskattas verkligen!
Svar på tråden Present till 16 årig tjej? Behöver hjälp!!