jag kan villigt erkänna att med första barnet hatade jag mammaledigheten, men det berodde nog mer på min livssituation i stort än just ledigheten.
Med andra barnet var det annorlunda även om det då o då kändes som hjärnan skrumpnade i hop här hemma (hade inget körkort och bor i skogen så någon intellektuell stimulans fick jag liksom inte, och maken jobbade 10 mil bort)
MEEEEEEN, min dotter är i dag snart 1 år, pappan har varit hemma senaste halvåret och varje sekund är helt magisk med henne.
Jag längtar hem efter jobbet och jag längtar som en tok till de lediga dagarna mellan jul och trettondagen då jag får vara med henne från morgon till kväll, byta blöjor, leka i snön och vara mamma till 100% på heltid.
Jag har väldigt svårt att se varför du ts skulle vara dålig mamma, men du har - som många säger fel inställning, barn frågar för att lära sig, tänk på att dina barn är helt tomma dukar och de ska fyllas med massor av funderingar, svar och frågor för att klara sig ute i livet. Varje dag är ett äventyr för ett barn.
Om du är ensamstående med dina barn men lever med en man får du nog omärdera din relation lite, din sambo har valt att leva med dig och därmed med dina barn. Jag förstår ditt tänk, det tog två år innan min man fick vara "ensam" med min son annat än när jag drog i väg en snabbis o köpte mjölk och den gången var det ett akut tandläkarbesök så jag hade liksom inget val *S*
Din sambo lever med dina barn och han ska stå lika högt i kurs som du när det gäller vuxenansvar och status, barnen måste kunna komma till honom likaväl som han måste kunna sätta regler och säga ifrån och tar han inte ansvaret för dem eller inte FÅR ta ansvaret så förstår jag att du går under och tycker det är tungt.
Ni är alltså två vuxna i hemmet men bara en som agerar vuxen för att du tycker att han inte ska behöva ta ansvar.
DU sätter dig själv lite på pottan där.
Sen försök att se det positiva i det, om du inte "orkar" med dina barn på semestern kanske du ska se till att deras pappa/pappor har mer umgänge med dem, alternativt skaffa en avlastningsfamilj.