Anonym (också enbarnsmam) skrev 2013-12-08 10:29:52 följande:
Jag tror att ditt barn är ganska litet. Jag har en tonårspojke, men ville svara för jag vet hur det är att bara ha ett barn. Vår son har alltid varit jättesocial.
Man kan inte säga till ett endabarn att det ska gå in på sitt rum och leka själv hela tiden. Man måste ju sitta med och spela spel, gå med ut osv. För oss funkade det bra med att bjuda hem en kompis eller att vår son fick gå hem till en kompis en stund. Eller att jag bestämde med någon trevlig förälder (med barn i lämplig ålder) att "vi ses i parken klockan halv 2" och då kunde vi stå och ha ett intressant samtal medan barnen lekte.
Vi har gillat att gå till badhuset alla tre. En vuxen lekte med barnet och en fick simma i en halvtimme för sig själv. Sen byttes vi av och den andra fick simma i en halvtimme. Vi köpte årskort i flera år.
Andra saker som jag har gillat att göra med sonen är att ta tåget till mormor och morfar, hälsat på och övernattat där och sen åkt tåg tillbaka. (Det blir ett äventyr.) Åka skridskor tillsammans (ofta har vi då träffat någon dagis- eller skolkompis där av en slump) för det tycker jag är roligt. Gå på museum (Tekniska museet, Cosmonova osv.) kan både vuxen och barn ha utbyte av. Gå på en teater eller musical kan kännas speciellt.
Vi är inga fika-på-stan-människor i vanliga fall, så några gånger om året går vi på kondis och fikar och det brukar bli på loven. Nu på höstlovet frågade jag min tonåring om det var något speciellt han ville göra när jag hade några semesterdagar och min man jobbade, och då ville han "gå på kondis" och "åka till Stockholm" (vilket blev ett museum, äta lunch och gå lite på stan).
En fördel med att ha ett barn är ju att det är enkelt att resa med ett barn. Vi har varit i många storstäder och haft jättetrevliga resor! Till nästa lov kanske du ska boka in en resa?
Tack för ett jättefint inlägg. Ja min son är bara 5 år. Och som du säger, det går inte att bara säga lek själv hela tiden (det gör han mycket ändå eftersom att jag måste laga mat, städa osv). Bra tips om simhallen. Jag tror vi får hitta på lite mer aktiviteter för hela familjen, bowling osv. Resa ska vi göra om en vecka hela familjen =). Tyvärr bor vi på en mindre ort, så tekniska museet osv är vädligt dyrt då det krävs en kortare tågresa och inträde.