Inlägg från: Anonym (trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött)

Orkar ni med era ungar under semestern?

Och så har man gått på "semester" igen. Visst älskar jag mitt barn men jag har bara ett och han vill såklart ha uppmärksamhet HELA tiden. 500 miljoner frågor och "mamma titta på det här" varje dag. Jättekul men så UTMATTANDE. Dessutom är jag så mentalt uttråkad (har ett väldigt utvecklande jobb) hela tiden. Jag hatade att vara mammaledig och det är bland annat anledningen till att jag valde att inte skaffa fler barn. 5 mornar och kvällar i veckan samt helger känns som att det räcker för umgänges/familjetid.

Är jag en hemsk mamma? Någon mer som känner som jag inför semestern?

• Svar på tråden Orkar ni med era ungar under semestern?
  • Anonym (trött)
    Anonym (A) skrev 2013-12-08 09:06:07 följande:
    Vet i te men min vecka består av 7dagar var lever du som bara har 5dagars veckor

Jag menar normalt lämnar man ju på dagis/skola så det blir ju bara 5 mornar och kvällar samt 2 dagar på helgen.

• Anonym (trött)

Jag bor inte med pappan till mitt barn, så min partner kan jag inte ställa krav på. Han ställer upp som barnvakt och umgås med mitt barn, leker osv, men jag är noga med att han inte ska behöva ta ansvar om han inte vill. Det är trots allt inte hans barn. Detta gör att jag kan känna mig väldigt låst bitvis, mer än föräldrar som har en annan förälder att luta sig mot, kanske. 

• Anonym (trött)

Min sambo tar ansvar när det behövs, han säger aldrig nej till att sitta barnvakt om jag ska bort på något så till vidare han är hemma, han lagar middag och städar osv, men det är trotts allt MITT barn och jag har huvudansvaret, och det är helt okej för mig. Han är annars jätteengagerad i saker som skolgång, aktiviteter och hur vi ska uppfostra. Sen jobbar han sjukt mycket, ofta 12-timmarspass och just nu har jag semester men inte han så då är det klart att jag är hemma med sonen. Sen är det så att han HAR en pappa också så det är ju svårt för min sambo att svepa in och ta den rollen som kanske vore enklare om pappan inte var närvarande (vet ej, spekulerar bara här).

I vilket fall så är det inte grejen. Jag tycker bara det är tråkigt att leka och han vill att jag ska leka lego, följa john osv. Gå ut i parken och ha matsäck och grejer gör jag gärna men man kan ju inte vara ute hur länge som hellst med tanke på vädret. 

• Anonym (trött)
    Anonym (jaa) skrev 2013-12-08 09:50:28 följande:
    Det låter lite som att han behöver en kompis? Har han ingen lekkamrat ni kan bjuda hem / bjuda hem honom till?

Jo det har vi, och vi träffar kompisar nästan varje dag. Men han är såååå kontaktsökande heeeeela tiden. Och jag behöver väldigt mycket egentid för att må bra så alla dessa mammaträffar osv kan bli lite för mycket för mig. Det blir nog lättare när man kan ta med en extra unge hem utan föräldrar, så kan de leka själva på rummet. Men men. Imorgon tar vi en sväng till biblioteket istället så kan han få latja där och läsa böcker och greja, så slipper man i alla fall vädret.

Jag älskar min son och älskar att vara mamma, ångrar inte det en sekund. Jag tror jag är inne i en svacka nu bara, sååå trött hela tiden och känner att jag liksom inte orkar med. Och jag har ingen avlastning förutom min partner då som jobbar 12-timmarskift och kommer hem och är helt slut. 

• Anonym (trött)
    Anonym (också enbarnsmam) skrev 2013-12-08 10:29:52 följande:
    Jag tror att ditt barn är ganska litet. Jag har en tonårspojke, men ville svara för jag vet hur det är att bara ha ett barn. Vår son har alltid varit jättesocial.
    Man kan inte säga till ett endabarn att det ska gå in på sitt rum och leka själv hela tiden. Man måste ju sitta med och spela spel, gå med ut osv. För oss funkade det bra med att bjuda hem en kompis eller att vår son fick gå hem till en kompis en stund. Eller att jag bestämde med någon trevlig förälder (med barn i lämplig ålder) att "vi ses i parken klockan halv 2" och då kunde vi stå och ha ett intressant samtal medan barnen lekte.
    Vi har gillat att gå till badhuset alla tre. En vuxen lekte med barnet och en fick simma i en halvtimme för sig själv. Sen byttes vi av och den andra fick simma i en halvtimme. Vi köpte årskort i flera år.
    Andra saker som jag har gillat att göra med sonen är att ta tåget till mormor och morfar, hälsat på och övernattat där och sen åkt tåg tillbaka. (Det blir ett äventyr.) Åka skridskor tillsammans (ofta har vi då träffat någon dagis- eller skolkompis där av en slump) för det tycker jag är roligt. Gå på museum (Tekniska museet, Cosmonova osv.) kan både vuxen och barn ha utbyte av. Gå på en teater eller musical kan kännas speciellt.
    Vi är inga fika-på-stan-människor i vanliga fall, så några gånger om året går vi på kondis och fikar och det brukar bli på loven. Nu på höstlovet frågade jag min tonåring om det var något speciellt han ville göra när jag hade några semesterdagar och min man jobbade, och då ville han "gå på kondis" och "åka till Stockholm" (vilket blev ett museum, äta lunch och gå lite på stan).
    En fördel med att ha ett barn är ju att det är enkelt att resa med ett barn. Vi har varit i många storstäder och haft jättetrevliga resor! Till nästa lov kanske du ska boka in en resa?
    Tack för ett jättefint inlägg. Ja min son är bara 5 år. Och som du säger, det går inte att bara säga lek själv hela tiden (det gör han mycket ändå eftersom att jag måste laga mat, städa osv). Bra tips om simhallen. Jag tror vi får hitta på lite mer aktiviteter för hela familjen, bowling osv. Resa ska vi göra om en vecka hela familjen =). Tyvärr bor vi på en mindre ort, så tekniska museet osv är vädligt dyrt då det krävs en kortare tågresa och inträde. 
  • Anonym (trött)
    Anonym (Förstår!) skrev 2013-12-08 09:59:24 följande:
    Jag håller med, därför ser jag till att få en egen semestervecka då barnen är hos farmor farfar. En vecka på vår tid, en vecka på den andra förälderns= halva semestern avklarad, barnen är supernöjda, jag är glad resten av semestern och farmor och farfar har fått rå om barnen i lugn och ro.
    Alla nöjda, kan inte bli bättre
    Tyvärr bor mormor och morfar alldelles för långt bort för att det ska gå =(.
  • Anonym (trött)
    Anonym (kolla hälsan) skrev 2013-12-08 10:54:27 följande:
    Du kanske ska göra en hälsokontroll? Du har kanske någon brist eller så? 
    Ja, sant, jag är i återhämtingsperiod efter en ganska alvarlig och varaktig sjukdomsperiod så jag kanske helt enkelt är lite slut i kroppen och själen. Det skulle förklara varför jag inte orkar gå upp på morgonen (går annars normalt upp vid 6 oavsett när jag lagt mig!). 
Svar på tråden Orkar ni med era ungar under semestern?