• Anonym (Mamma)

Krockat annans bil...vad gäller?

Min son skulle flytta en kompis bil och råkade backa in i något så bilen blev skadad.
    Vad  händer nu? Bilen är såklart försäkrad men ska min son stå för det, den som äger bilen eller borde dom båda dela på kostnaden (självrisken) ?
    Min son har även hemförsäkring...kan man använda den till detta? Tänkte eftersom man förstört annans egendom.

• Svar på tråden Krockat annans bil...vad gäller?
  • Maddiogora

Förstör jag som vuxen någon annans grejjer , betalar jag så klart . Tycker din son skall betala ,inte ägaren , dock att man tar det på bilens försäkring , så självrisk är det jag anser din son skall betala.

• Anonym (Vet ej)

Jag är inte hundra men tyvärr tror jag att man enbart kan använda bilens försäkring vilket innebär att ägaren får en "prick" i sina olycksfria år och därmed även högre framtida försäkringskostnad. Av den anledningen skulle jag aldrig ta det genom försäkringen om jag skadade annans bil eller om någon annan skadade min bil, för det är INTE sjyst mot ägaren..

Ska ni ändå ta det via försäkring tycker jag givetvis ni ska stå för hela självrisken! Något annat vore absurt.

• Anonym (Alli)

Om sonens kompis bad sonen om att flytta på bilen bör kompisen betala självrisken.

I alla andra fall ska din son betala.

• Anonym (Mamma)

Det där med prickar och olycksfria år är väl inget som gäller nu för tiden eller? 
    När jag själv råkade buckla till bilen tog jag det på försäkringen och det har då inte förändrat min kostnad.
    Våran självrisk var 3000kr men på den som sonen krockade var det tydligen 6000kr.

• Anonym (Hegge)

I min värld är det solklart: Sonen krockade, sonen betalar. Han får kolla upp vad det kostar att laga bilen, kanske är det billigare att inte ta det på försäkringen?

• Stokke

Börja med att ägaren till bilen ringer sitt försäkringsbolag och kollar om det täcket skadan.

• Anonym (X)
    Anonym (Hegge) skrev 2013-12-08 10:19:24 följande:
    I min värld är det solklart: Sonen krockade, sonen betalar. Han får kolla upp vad det kostar att laga bilen, kanske är det billigare att inte ta det på försäkringen?
    Det är väl inte så solklart om det var kompisen som bett honom köra bilen.
  • Anonym (Vet ej)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-12-08 10:16:10 följande:

Det där med prickar och olycksfria år är väl inget som gäller nu för tiden eller? 
    När jag själv råkade buckla till bilen tog jag det på försäkringen och det har då inte förändrat min kostnad.
    Våran självrisk var 3000kr men på den som sonen krockade var det tydligen 6000kr.

Joda jag tecknade bilförsäkring förra året och då fick man uppge antal skadefria år eller så kom det automatiskt (minns inte) kan säga att min blev betydligt lägre pga noll olyckor än sambons som hade en förra året.

Rör det sig bara om några tusenlappar (vilket det låter som) skulle jag nog därför välja att inte blanda in försäkringen. Men visst är skadan mer omfattande än så, så är det minsta ni kan göra stå för självrisken (helt sjäövklart egentligen).
  • Anonym (xy)
    Anonym (X) skrev 2013-12-08 10:31:45 följande:
    Han verkar ju i sådana fall ha accepterat att göra det. 

Jag tycker att man betalar eller i alla fall erbjuder sig att betala om och när man orsakat att något händer med annans egendom.
  • Anonym (Hegge)
    Anonym (X) skrev 2013-12-08 10:31:45 följande:

Han har ju åtagit sig att köra bilen, så jo - i min värld är det solklart.
Svar på tråden Krockat annans bil...vad gäller?