• Aruba

Hur mycket ersättning per dag till 10 månaders?

Vår dotter är snart tio månader och äter mycket ersättning per dygn, ca 5-600 ml. Hon är en smal tjej och ligger lite under sin viktkurva, men hon är samtidigt väldigt, väldigt aktiv och borde bränna massor av kalorier på detta. Hon serveras mat 5-7 ggr per dag, men ibland tycker jag att den riktiga maten förlorar till förmån för ersättningen. Måltidsdryck är alltid ersättning. Hur mycket ersättning ger ni era
    barn i motsvarande ålder? Jag är rädd att hon ska gå ner ÄNNU mer utan ersättningen, om jag drar ner på den..... Hon provar gärna mat, men ibland blir det väl lite och en massa ersättning istället. Skulle vilja ge något som "ger" lite mer att bygga på. Hon får ingen välling men gröt på morgonen och kvällen. På Nestlés hemsida rekommenderas 1-2 muggar ersättning om dagen, dock anges inte hur mycket en mugg är, 200 ml per mugg kanske?

• Svar på tråden Hur mycket ersättning per dag till 10 månaders?
  • Maddi

Våran är snart 10 och vägrar ersättning dagtid, han äter det oftast på natten. Men varför inte prova en tid med vanlig mat och se vad det ger för effekt? Kanske ha i extra smör, om du inte redan ger det. Ge ett extra mellanmål per dag i form av yoghurt/macka eller liknande.

• Aruba

Hon får vanlig mat också, men ibland känns det som att hon äter sig mätt på ersättningen och så blir det inte så mycket rum till det andra. Hon får smör i gröten, hon äter smörgås (biter själv), hon får fruktpure', clementiner som hon älskar, turkisk yoghurt, utöver varmrätter då alltså. Men imorse ville hon knappt ha nån gröt, blev en halv lingongrovaskiva med ost, fyra skedar turkisk yoghurt, lika många skedar gröt, en halv clementin och 50 ml ersättning. Det var väldigt lite ersättning för hennes vanor, hon kan lugn klämma i sig mer än 100 ml till frukost.

• LillGris

Det är inget fel i att huvuddelen av födan är ersättning det första året (tvärtom - det rekommenderas!) däremot om du vill att hon ska äta mer mat, skit i att servera ersättning vid måltiderna. Ge henne mat och vatten som dryck, och ersättning efter maten om hon inte ätit sig mätt.

• nozpa

Vår 9 månaders äter ersättning 4 ggr/dygn. 180-210/gång. Hon äter bra med övrig mat ändå. Ligger på gränsen till för lite i vikt så jag har inte sett någon som helst anledning att dra ner på ersättningen.
    Min första drack också "mycket" ersättning upp till ca 1½. Fast efter året drack hon kanske 2 ggr/dygn. Ca 400 ml sammanlagt.

Den mängden du skriver är absolut inget att oroa sig för. Många ger den mängden välling till barn i samma ålder. Det är ju betydligt mycket värre. Testa ge vatten till maten och vill hon ha ersättning sedan så ger du det. :)

• Aruba

Hon får gärna äta vad hon vill egentligen, det som bekymrar mig är att de påtalar hennesvikt på bvc (uttycker väl egentligen inte så stor oro, men säger att hon är lite liten). Därför skulle jag vilja ge något som är mer energitätt.

LillGris skrev 2013-12-09 11:15:57 följande:
    Det är inget fel i att huvuddelen av födan är ersättning det första året (tvärtom - det rekommenderas!) däremot om du vill att hon ska äta mer mat, skit i att servera ersättning vid måltiderna. Ge henne mat och vatten som dryck, och ersättning efter maten om hon inte ätit sig mätt.

• Mullan

Dom har inte behovet av ersättning längre! Jag frågade BVC när min var 9 månader. Det är inte fel att ge men behovet finns inte längre. Nellie får ersättning nån gång ibland på dagen för att somna. Och om Jon vaknar för mat på natten. Så får hon endast 90-120. Hon äter välling morgon och kväll. Även gröt innan läggdags. Men annars under dagen så får hon vanlig mat. Och oftast vatten att dricka till maten. Ibland mjölk.

Jag tycker att du ska försöka erbjuda vanlig mat före ersättningen varje gång! (Förutom på natten såklart). Och minska mängden på ersättningen.

Ibland när vi är iväg och det är svårt att sätta sig o mata så får hon en flaska ersättning oxå...

• Aruba

"Problemet" är att hon skriker efter ersättningen tills hon får den. När hon druckit är hon ok med att äta annat............

Mullan skrev 2013-12-09 11:55:48 följande:
    Dom har inte behovet av ersättning längre! Jag frågade BVC när min var 9 månader. Det är inte fel att ge men behovet finns inte längre. Nellie får ersättning nån gång ibland på dagen för att somna. Och om Jon vaknar för mat på natten. Så får hon endast 90-120. Hon äter välling morgon och kväll. Även gröt innan läggdags. Men annars under dagen så får hon vanlig mat. Och oftast vatten att dricka till maten. Ibland mjölk.

Jag tycker att du ska försöka erbjuda vanlig mat före ersättningen varje gång! (Förutom på natten såklart). Och minska mängden på ersättningen.

Ibland när vi är iväg och det är svårt att sätta sig o mata så får hon en flaska ersättning oxå...

• nozpa
    Mullan skrev 2013-12-09 11:55:48 följande:

Men vad säger du? Du ger välling ISTÄLLET för ersättning?! Helt galet. Klart att man inte ska byta ut det. Visst att hon kan ge mat först och ersättning sedan. Men att ta bort den och ge välling är ju helt galet. Sluta ge sådana råd.

Och mjölk? Nej, en 9 månaders ska absolut INTE dricka mjölk.
  • nozpa
    Aruba skrev 2013-12-09 12:52:59 följande:
    "Problemet" är att hon skriker efter ersättningen tills hon får den. När hon druckit är hon ok med att äta annat............

Fortsätt att ge henne ersättningen då. Äter hon annat efteråt hade jag inte haft någon panik. Hon är 9 månader. Inte 1½.
Svar på tråden Hur mycket ersättning per dag till 10 månaders?