Inlägg från: scanmia |Visa alla inlägg
  • scanmia

svår läggning av 8-åring

Min filosofi är att jag kan inte tvinga någon att sova men jag kan ge dem de bästa förutsättningarna och jag kan faktiskt se till att jag får tid på mig på kvällarna dels för att jag behöver jobba då och dels för att jag ibland behöver tid att bara slappa själv. För min åttaåring så får han göra sig i ordning för kvällen tillsammans med sina småsyskon vid 7-7:30 snåret och vi läser bok och myser tillsammans då. Sedan får han läsa själv och leka (lugnt) på sitt rum till 8:30 då det är dags att släcka. Han får en 10 minuters påminnelse så att han kan springa på toa och hämta vatten och göra alla de miljoner saker som annars poppar upp efter det att ljuset släcks. Vi har pratat om hur man hjälper sin kropp slappna av så att den kan somna och om hur viktigt det är att ge sin kropp ordentligt med sömn. (Bästa insomningstipset: Låtsas att du sover!). Han fick också vara med om att komma fram till de tider som passade oss och, om jag måste jobba och han vill läsa tyst, så får han gärna sitta på mitt kontor och vara nära mig där.

Allmänna saker som gör det lättare att somna är massor av motion och utomhuslek på dagen och dämpad belysning och ingen tv/dator på kvällen. 

Svar på tråden svår läggning av 8-åring