• Anonym (Någon?)

Kan man vara bipolär utan mani?

Kan man vara bipolär utan maniska perioder? Att man är som vanligt mellan depressionerna?

• Svar på tråden Kan man vara bipolär utan mani?
  • Anonym (.)

Poängen med diagnosen bipolär är att passionen växlar mellan en depressiv period en manisk period och en normal period. Alltså från en extrem till en annan. Sedan är det mer eller mindre tydligt från patient till patient hur extrema faserna är! Men en bipolär patienten "måste" ju vara manisk någon gång annars är ju inte patienten bipolär nej.

• Zirkon

Nån form av mani lär nog vara med i bilden ja. Sen finns det 'milda' varianter.

• Anonym (Någon?)

Undrar därför att jag själv fick diagnosen.... Efter bara ett samtal med läkare. Känner inte igen mig alls när jag googlar, förutom att jag är deprimerad i perioder.

• MissKaos
    Anonym (Någon?) skrev 2013-12-09 09:21:36 följande:
    Kan man vara bipolär utan maniska perioder? Att man är som vanligt mellan depressionerna?

Nej, då är man unipolär.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Anonym (m)

Jag har ett starkt minne av att bipoläritet även kan innebära bara mani eller bara depp perioder. Tror att grejen med diagnosen är att det går i perioder man har manin/depressionen och att den sen återkommer om o om igen.

• MissKaos
    Det finns olika typer av bipolära sjukdomar eller syndrom. Den klassiska bipolära sjukdomen är då det växlar tydligt mellan stämningslägena med djup depression och klassisk mani och den benämns som Bipolär I (bipolär typ 1). Bipolär II (bipolär typ 2) består av korta inslag av hypomani med återkommande depressioner. Bipolär II ½ (bipolär typ 2 och en halv) yttrar sig i snabba växlingar (cyklotomi) mellan svåra depressioner och hypomanier under kortare tid än 4 dagar och det är vanligt med en debut redan i tonåren. Vid Bipolär III (bipolär typ 3) har man depressionsskov och vid medicinering reagerar på den antidepressiva medicinen och får ett hypomant eller maniskt skov. Bipolär IV (bipolär typ 4) är diagnosen om man har ett hypertymt temperament med djupa depressionsinsjuknande. Bipolär V (bipolär typ 5) har inga klassiska hypomana faser men korta återkommande depressioner, debuterar oftast på personer över 60 år. Mixed state, dysforisk mani och rapid cycling är ytterligare diagnos-kriterier inom bipolär sjukdom.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Anonym (hej)

Recidiverande depression? Den diagnosen hade jag tidigare.

Svar på tråden Kan man vara bipolär utan mani?