Kan man vara bipolär utan mani?
Kan man vara bipolär utan maniska perioder? Att man är som vanligt mellan depressionerna?
Kan man vara bipolär utan maniska perioder? Att man är som vanligt mellan depressionerna?
Poängen med diagnosen bipolär är att passionen växlar mellan en depressiv period en manisk period och en normal period. Alltså från en extrem till en annan. Sedan är det mer eller mindre tydligt från patient till patient hur extrema faserna är! Men en bipolär patienten "måste" ju vara manisk någon gång annars är ju inte patienten bipolär nej.
Nån form av mani lär nog vara med i bilden ja. Sen finns det 'milda' varianter.
Undrar därför att jag själv fick diagnosen.... Efter bara ett samtal med läkare. Känner inte igen mig alls när jag googlar, förutom att jag är deprimerad i perioder.
Jag invänder mot beskrivningen i #1 . Läs här om de fem (5!) olika typer av bipolär sjukdom som finns:
http://olivialind.wordpress.com/om-bipolar-sjukdom/
Jag har ett starkt minne av att bipoläritet även kan innebära bara mani eller bara depp perioder. Tror att grejen med diagnosen är att det går i perioder man har manin/depressionen och att den sen återkommer om o om igen.
Recidiverande depression? Den diagnosen hade jag tidigare.