Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

längdskidor, 3 år????

Whitetrash86 skrev 2013-12-09 13:25:21 följande:
    Fast det där är ju slalom skidor och inte längdskidor. Fast det kanske är bättre, det måste ju vara roligare att åka ner för backar är att stacka sig fram på spår som 3 åring.
    Det är INTE längdskidor. Vår femåring hade såna förra vintern och dom har lös häl... Slalomskidor har säkerhetsbindning och används med riktiga pjäxor.

TS. superbra att börja med. Annars skulle jag kolla på friluftsfrämjandet om dom har någon skidbytardag eller liknande där man kan fynda riktiga längdpjäxor och skidor till kanonpriser. Jag föredrar sådana och har köpt det i år till femåringen här hemma. Hade gjort det förra året om inte hennes biomamma köpt dom där innan...
  • Sweet life
    Whitetrash86 skrev 2013-12-09 13:39:08 följande:
    Var ju precis det jag skrev...
    Fast jag skrev uppenbarligen fel.. För det är inte slalomskidor. googla det så får du fram hur en slalomskida ser ut...
  • Sweet life
    Lantis2013 skrev 2013-12-09 13:41:46 följande:
    Kan inte alls hålla med om att det där skulle vara slalomskidor... Vad tyder på det??

Min dotter fick sitt första par längdskidor när hon fyllde 2 och slalomskidor när hon blev 3. Hon älskar att åka skidor! Nu till jul när hon snart är 4 blir det nya skidor. Denna gång med pjäxor. Första paret var med kabelbindning. Kan tipsa dig om att hellre köpa ett par "riktiga" skidor än dom i länken. Jag tyckte dom såg väldigt plastiga ut. Edsbyn har fina och säkert andra märken med.
  • Sweet life
    Whitetrash86 skrev 2013-12-09 13:47:27 följande:
    eftersom det inte är "äkta" skidor överhuvudtaget så är det ju rent korrekt varken eller.. DOCK är ju dessa skidor med slalomskidor än längdskidåkning...
    Nej, det är dom inte eftersom dom har lös häl. isåfall är det telemark och det tvivlar jag att man tillverkar till 3 åringar...
  • Sweet life
    Lantis2013 skrev 2013-12-09 14:12:06 följande:
    Fantastisk diskussion om vilken typ av skidor det är :-P Hoppas TS ändå kan känna sig lite klokare! Har sett att Edsbyn har liknande bindning på sina. Men även att dom har gammal hederlig kabelbindning. Tror nog att den där typen av bindning som i länken kan sitta aningen bättre än kabel för en nybörjare. Så kanske ett hett tips att spana efter sånna Edsbyn

Kan ju ändå bara inte låta bli att lägga mig i diskussionen... :-P Snälla lägg ner allt som handlar om att det där skulle vara skidor för utförsåkning! Inte pjäxor, inte fast bindning, knappast stålkanter... Är det nått det skulle kunna vara lite likt så är det väl ett par tegsnäs med stövelbindning = skogsskidor. Skogsskidor kan väl räknas som ursprunget till längdskidor. Visst används dom väl i en och annan backe precis som vilka skidor som helst. Men att det skulle vara mer av utförsskidor är ju bara att glömma!
Svar på tråden längdskidor, 3 år????