• Monsters inc

Underhåll för ett eller 2 barn?

Hjälp, det är så svårt att fatta hur man räknar ut beloppen.
    Vi har min mans 2 barn, den ena bor hos oss jämt, alla dagar. Den andra bor hos sin mamma och kommer till oss  4 nätter i månaden. Nu ska barn nr 2 vara hos oss över hela julen, och då borde vi rimligtvis få underhåll för det eller? Men hur räknar jag ut hur mkt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-09 21:14
    Barn nr 1 kommer med att vara hos oss hela tiden.

• Svar på tråden Underhåll för ett eller 2 barn?
  • Kine81
    h8him skrev 2013-12-09 22:27:33 följande:
    Mamman ska inte betala underhåll för att barnet är hos pappan över julen.
    Det är det ingen som har sagt
  • h8him
    Kine81 skrev 2013-12-09 22:30:19 följande:
    Det är det ingen som har sagt
    Så vad menade du med nedanstående?
    Kine81 skrev 2013-12-09 21:19:24 följande:
    Eftersom barn 1 redan bor hos er så har ju din man underhåll för honom, eller hur de nu gjort upp det sins emellan eftersom hon har ett barn. 

Ska barn 2 bo hos er under julen så ska mamman betala underhåll för båda barnen. 

• Kine81
    h8him skrev 2013-12-09 22:37:12 följande:
    Så vad menade du med nedanstående?

Precis vad det står
  • h8him
    Kine81 skrev 2013-12-09 22:38:19 följande:
    Precis vad det står
    Då citerar jag vad du skrev: "Ska barn 2 bo hos er under julen så ska mamman betala underhåll för båda barnen."

Det stämmer inte, om det bara är över jullovet.
  • Anonym (Nope)
    Kine81 skrev 2013-12-09 22:07:36 följande:

Är inte ens säkert att de betalar eller får underhåll från början, verkar ju inte så. Och då ska mamman betala underhåll, eller delvis för två barn om båda bor med pappan.

Det spelar ingen roll. Man får inte underhåll för umgänge. Man kan bara dra av på det underhåll man normalt betalar.

Du har alltså fel
  • Kine81
    Anonym (Nope) skrev 2013-12-09 23:04:11 följande:
    Det spelar ingen roll. Man får inte underhåll för umgänge. Man kan bara dra av på det underhåll man normalt betalar.

Du har alltså fel
    Det är inget som pratat om umgänge. 
  • h8him
    Kine81 skrev 2013-12-09 23:06:41 följande:
    Det är inget som pratat om umgänge. 
    Inte? Vad tror du Ts pratar om när hon skriver: "Nu ska barn nr 2 vara hos oss över hela julen..."?
  • Anonym (Liz)

Barn 1 ska mamman betala underhåll för medan pappan ska betala för barn 2. Under förutsättning att föräldrarna inte har kommit överens om att kvitta underhållen sinsemellan eftersom de har ett barn vardera får pappan göra umgängesavdrag för barn 2 under julvistelsen. Umgängesavdrag görs i efterskott med 1/40- del per dygn. Man får endast göra umgängesavdrag om barnet stannar antingen 5 dygn i rad eller minst 6 dygn under samma kalendermånad. Betalat pappan underhållsstöd blir alltså umgängesavdraget 1.273 kr/40 = ca 31 kr och 82 öre per dygn.

• Monsters inc

Ja vi betalar inget underhåll, Mamman betalar inget underhåll, då vi har ett barn permanent var. Hon har inget umgänge med det ena barnet då soc har avrått det, men vi har umgänge med det andra barnet, och det kan bli förlängt under hela julledigheten om barnet själv vill. ( Om mamma får bestämma har vi barnet tills skolan börjar igen.)
    Jag vet att vi ska få lämna in papper om underhåll, min fråga är bara om det blir för 1 eller 2 barn under dom veckorna ?!

• h8him
    Monsters inc skrev 2013-12-10 07:46:34 följande:
    Ja vi betalar inget underhåll, Mamman betalar inget underhåll, då vi har ett barn permanent var. Hon har inget umgänge med det ena barnet då soc har avrått det, men vi har umgänge med det andra barnet, och det kan bli förlängt under hela julledigheten om barnet själv vill. ( Om mamma får bestämma har vi barnet tills skolan börjar igen.)
    Jag vet att vi ska få lämna in papper om underhåll, min fråga är bara om det blir för 1 eller 2 barn under dom veckorna ?!
    Pappan ska då betala underhåll för barnet som han har umgänge med, och barn 1 som bor med er ska han får underhåll för. Han har ev. rätt att göra avdrag på 1/40 av underhåller för varje dygn han har barnet per månad, enligt vad någon har skrivit ovan. Så det är bara för barn 1 som pappan kan ansöka om underhåll för.
Svar på tråden Underhåll för ett eller 2 barn?