Inlägg från: En struts |Visa alla inlägg
  • En struts

JULKALENDERN ("Barna Hedenhös uppfinner Julen") är den BÄSTA sen Trolltider!!!

Jag tycker den är helt fantastisk, underbar. Den är rolig och har fantastiskt skådepspeleri. Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden JULKALENDERN ("Barna Hedenhös uppfinner Julen") är den BÄSTA sen Trolltider!!!
  • En struts
    DenNamnbitne skrev 2013-12-09 23:21:52 följande:
    Hur gamla är dina barn då? Min brorsa som är 9 kissar nästan på sig av skratt. Det värsta som finns är för barnsliga kalendrar. Nej de skall roa alla tycker jag Tomte
    Det sa min dotter också. Det blir ju döden för de barn som är lite äldre än 2-3 år om julkalendrar är barnsliga.
  • En struts
    DenNamnbitne skrev 2013-12-09 22:33:30 följande:
    Den är asbra, bättre än Trolltider och genial på många sätt. Dock har det gjorts många bra sedan Trolltider som också är bättre än Trolltider tex Mysteriet på Greveholm, Tomtemaskinen, Kaspar i Nudådalen och Tjuvarnas jul. Alla dessa är bättre än både Trolltider och Hedenhös. Här har jag betygsatt julkalendrarna från min barndom:

1967     Teskedsgumman     8/10
    1969     Herkules Jonssons storverk     9/10
    1979     Trolltider     6/10
    1989     Ture Sventon     10/10
    1991     Sunes jul     8/10
    1993     Tomtemaskinen     9/10
    1994     Håll huvet kallt     7/10
    1995     Jul i Kapernaum     6/10
    1996     Mysteriet på Greveholm     10/10
    1997     Pelle Svanslös     8/10
    1998     När karusellerna sover     7/10
    1999     Julens hjältar     6/10
    2000     Ronny och Julia     8/10
    2001     Kaspar i Nudådalen     10/10
    2002     Dieselråttor och sjömansmöss     7/10
    2003     Håkan Bråkan     6/10
    2004     Allrams höjdarpaket     2/10
    2005     En decemberdröm     5/10
    2006     Lasse-Majas detektivbyrå     6/10
    2007     En riktig jul     6/10
    2008     Skägget i brevlådan     5/10
    2009     Superhjältejul     4/10
    2010     Hotell Gyllene knorren     7/10
    2011     Tjuvarnas jul     10/10
    2012     Mysteriet på Greveholm II     6/10
    2013     Barna Hedenhös     10/10   (Av vad man sett hittills)
    Ha, ha. Betygsättning.

Tja, egentligen är det lite svårt att jämföra. Flera har varit bra på sitt sätt.
  • En struts

Men jag tänker bara på att jag varit dödligt uttråkad de senaste åren.
    Nu är jag så ivrig med den här kalendern så jag inte ens vill missa lucköppningen på Barnkanalen.
    Och har jag missat den så måste min dotter imitera en barnprogramledare och öppna på sin hemköpta kalender för mig, och öppna luckan på den.
    "Var är luckan idag då?" med barnslig röst "här är den ju", "titta, det är ju statsministerns son och statsministern", för att jag ska komma i stämning.

• En struts
    Monchichier skrev 2013-12-18 13:33:41 följande:
    Jag måste bara fråga. Fastän det kanske är lite kontroversiellt och inte riktigt PK.
    Men vad är det egentligen som gör Mysteriet på Greveholm så bra?
    Mysteriet på Greveholm, har inte jag heller förstått vad det var så bra med. Mysteriet på Greveholm II tycker jag var skittråkig förra året.

Nu börjar jag känna att "Barna Hedenhös uppfinner julen" inte är sådär riktigt fantastisk längre, ändå. Den travar på med "lite för enskilda avsnitt" så att säga. "Trolltider" var mer hopbunden med ett spännande/roligt skeende, här i årets så är det nästan som att de ska uppleva en ny grej, i varje avsnitt. "de ska pröva på att gå i skolan", de ska pröva att vara på finmiddag, de ska pröva att gå i affärer osv. Min dotter skäller på mig för att jag slumrar bort, då de exempelvis ska på skattjakt efter det där sagogrynet och jag inte hänger med varför de hänger på Vasamuseet helt plötsligt osv. Det känns som de ska få med massa lösryckt historia,
    för att undervisa barnen som tittar, lite. Och så det där tramset med "familjeråd". Det är ett nyligen hippt fenomen, att familjer ska sitta i familjeråd,
    och har definitivt inget med stenåldern att göra. Skulle barn få sitta och vara delaktiga på ett sånt sätt i familjens beslut förr? Tror jag inte ett ögonblick på.

Jag älskade också "Kaspar i Nudådalen" som någon skrev om här.
    Och "Allrams höjdarpaket". Hur rolig som helst.

Hm, det är svårt att jämföra dem liksom.
Svar på tråden JULKALENDERN ("Barna Hedenhös uppfinner Julen") är den BÄSTA sen Trolltider!!!