10-årig flicka med atypisk autism
Hej! Jag är ingen expert men i mitt yrke stödjer jag personer med neuropsykiatriska funktionshinder tex autism. En tjej jag arbetat med har samma diagnos som din dotter och hon hade och har även som vuxen svårt i skolan. Det hon beskrivit för mig är att hon har stort behov av förutsägbarhet, att veta vad som väntar och veta att hon t.ex alltid får sitta på samma plats i klasseummet. Hon tycker det är jobbigt att sitta mitt i klassrummet och vill helst sitta vid fönstret, lite mer för sig själv. Hon har svårt när det blir mycket ljud och intryck omkring henne och har fått tillåtelse att lyssna på musik i hörlurar, för att" stänga ute" övriga intryck. Hon är också väldigt stresskänslig och kravkänslig. Det kan lätt bli för mycket för henne. Rutiner och att veta vad som väntar (förutsägbarhet) är också för många med liknande diagnos något som kan underlätta och skapa trygghet/begriplighet. Sedan är det självklart individuellt och jag vill understryka att även om personer med denna diagnos kan ha svårigheter inom vissa områden har de många styrkor inom andra områden! Lycka till med din dotter!