• Little Ms Chatterbox

Att göra om brödrecept till mjölkfritt? (filmjölk)

Jag har ett recept på enkelt bröd. Rågsikt, hjortronsalt/bikarbonat sirap, salt och filmjölk. Degen ska bli som en kletig gröt och läggas i formar. Någon som vet om jag kan byta ut filmjölken rätt av mot tex Alpro naturell soyghurt? 1 L filmjölk= 1L soyghurt?

• Svar på tråden Att göra om brödrecept till mjölkfritt? (filmjölk)
  • Ann Lee

Det går bra, men du bör dessutom tillsätta lite syra i form av citron. Inga överdrivna mängder men för att det ska bli syrligt. Detta då receptet innehåller bikarbonat som brukar kräva syra för att brödet ska resa sig.

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Ann Lee
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-12-10 20:42:05 följande:
    Är det dem syran i filmjölk i vanliga fall? kan jag byta ut bikarbonat till bakpulver?
    Det är ju inte citronsyra i filmjölk utan syrakultur. Men veganer t.ex. brukar ersätta filmjölken med Soygurt +pressad citron.

Det är inte samma mängd bikarbonat och bakpulver. Har för mig att det är dubbla men googla så hittar du lätt.
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Little Ms Chatterbox

En fråga till, funderar på att göra hälften av smeten i muffinsformar så det blir lite lättare att ta fram det man behöver till sonen som är mjölkallergiker. Priset på ersättningen för filmjölk är inte direkt så att man tjänar på att baka eget bröd. 20 - 30 kr L. Förstår att jag måste korta av tiden för muffins men om det verkligen blir bra. Vad tror du? Det är en sådär muffinsform i plåt om det har någon betydelse. Och det var oatlys havre yoghurt som blev filmjölksersättning.

• Rocket Mania
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-12-11 09:02:12 följande:
    En fråga till, funderar på att göra hälften av smeten i muffinsformar så det blir lite lättare att ta fram det man behöver till sonen som är mjölkallergiker. Priset på ersättningen för filmjölk är inte direkt så att man tjänar på att baka eget bröd. 20 - 30 kr L. Förstår att jag måste korta av tiden för muffins men om det verkligen blir bra. Vad tror du? Det är en sådär muffinsform i plåt om det har någon betydelse. Och det var oatlys havre yoghurt som blev filmjölksersättning.
    Det här vill jag också ha svar på så jag tassar lite i din tråd.
  • Ann Lee
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-12-11 09:02:12 följande:
    Kan tyvärr inte svara på det eftersom jag inte brukar göra så. Det jag tänker på är att det har en tendens att bli en hård skorpa på brödet när man bakar bröd med bikarbonat och filmjölk. Små muffins brukar i sin tur betyda mer brödskorpa. Vissa gillar ju det, men mina barn är såna som gillar inkråmet mer.
    Du kan ju även göra brödet i en form, skiva och sedan linda in t.ex. 2 skivor i plastfolie. Man får ju in ett gäng sådana i en fryspåse, och sedan är det bara att plocka fram ett litet paket i taget.
  • Little Ms Chatterbox
    Ann Lee skrev 2013-12-11 16:33:13 följande:
    Kan tyvärr inte svara på det eftersom jag inte brukar göra så. Det jag tänker på är att det har en tendens att bli en hård skorpa på brödet när man bakar bröd med bikarbonat och filmjölk. Små muffins brukar i sin tur betyda mer brödskorpa. Vissa gillar ju det, men mina barn är såna som gillar inkråmet mer.
    Du kan ju även göra brödet i en form, skiva och sedan linda in t.ex. 2 skivor i plastfolie. Man får ju in ett gäng sådana i en fryspåse, och sedan är det bara att plocka fram ett litet paket i taget.
    Ja, så kan jag ju göra.
    Sen kom jag även på de att jag skulle blanda vörtkryddor i för att få ett gott julbröd och tänkte göra fina muffins av det också. I vörtblandningen var det syra, kan de räcka med den för att bikarbonaten ska funka eller är det lika bra att tillsätta lite citron iaf?
Svar på tråden Att göra om brödrecept till mjölkfritt? (filmjölk)