• Julienne

Nån med recept för blåbärskaka i långpanna?

Söker efter recept på blåbärskaka i långpanna. Julia fyller 5 i helgen och vi blir upp emot 30 pers så nu är det dags att baka Eftersom jag har blåbär i frysen sen i somras tänkte jag använda dem.

• Svar på tråden Nån med recept för blåbärskaka i långpanna?
  • Julienne

Kan man göra ett vanligt sockerkaksrecept måntro? Dubbel sats? Häller man i blåbären på en gång eller ska man vänta till halva gräddningen för att förhindra att de hamnar i botten?

• rödljus

Hur går det med tårtan? Du kanske redan är färdig, för din idé om dubbel sockerkakssats med blåbär i lät som en god idé. Jag tror dock att du kan ha i bären från början, för antingen blir det ju snyggt när du vänder den/skär upp den eller så jäser de med degen upp och fördelar sig... Fast jag hade nog gjort en kaka och kokat blåbären med socker - att ha på som fyllning, tror det blir saftigare då! Hoppas ni får ett trevligt kalas!

• Julienne

Tackar som frågar

Jag funderar på att göra denna. Fast den verkar bli mer som en deg... Vill helst ha nåt man kan äta "i handen" på en servett. Det blir så många som kommer så sittplatser blir det ont om. Och man vill ju inte ha blåbär nere i botten då på kakan.

Vetekaka i långpanna

1 1/2 dl mjölk

25 g jäst

1 ägg

75 g rumsvarmt smör eller margarin

1/2 dl socker

ca 5 ½ dl vetemjöl

Fyllning

3/4 liter blåbär

3 ägg

1 1/2 dl socker

1 dl vispgrädde

1/2 msk vaniljsocker

Pensling 1 ägg

Smula ner jästen i en degbunke och tillsätt den fingervarma mjölken.

Rör om tills jästen är upplöst.

Tillsätt ägget, matfettet klickvis och sockret. Rör om. Blanda sist ner vetemjölet och arbeta samman till en blank och smidig deg.

Låt degen vila övertäckt i degbunken ca 30 minuter. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda lätt. Kavla sedan ut den, så stor att den täcker bottnen och en bit upp på kanten i en långpanna, ca 30 x 40 cm. Ställ bottnen att jäsa i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Medan degen jäser blandas äggen, sockret, vispgrädden och vaniljsockret samman till en slät smet.

Pensla degkanten runt kakan med lätt uppvispat ägg. Strö på blåbären jämnt och häll över äggblandningen.

Grädda 175 oC ca 30 min

Låt kakan kallna innan den skärs upp i bitar.

• rödljus

Det låter jättebra om du ska servera den så, tror nog att den går att äta på servett! Jag läste lite slarvigt/hade förutfattade meningar och trodde du skulle göra tårta av den (vad fick jag det ifrån? kanske beror på alla tårttrådar här inne...). Därför förslagen. Men "bulle" låter utmärkt! Lycka till!

• Julienne

Har nu gjort kakan och den blev inte alls som jag tänkt mig. Degen kavlades ut och las i en panna undefär som en pajbotten, med deg en bit upp på kanterna. Sen blev blåbären och "ägg/grädde-smeten" som en sorts "fyllning". Inte alls för att äta med händerna, man måste ha en tallrik. Och helst nåt till, grädde eller vaniljsås.

• rödljus

Åh, det var synd, med disken och så. Fast det verkar hemskt gott måste jag säga, vaniljvisp, mums!

Svar på tråden Nån med recept för blåbärskaka i långpanna?