• Anniia

Strular vid bröstet

Min lille på snart 1 månad har ammat utan problem fram till några dagar sedan. Hon visar att hon är hungrig och tar bröstet, sen äter hon en stund för att sedan släppa och panikartat letar upp bröstet igen, ofta får hon inte tag i bröstet utan jag måste hjälpa henne att få in vårtan i munnen på henne. Sen äter hon lite och sen släpper hon igen och så här håller det på. Hon blir galen varje gång hon släpper och dunkar huvudet fram och tillbaka och slår med händerna.

Vad beror detta på? Kan hon vara övertrött och blir frustrerad när hon inte kan somna vid bröstet.
    Hon har tidigare kunnat somna utan problem vid bröstet men nu går det inte, utan hon gör så här och sen får vi vagga och vagga. Ofta slutar det med att mina vårtor blir så ömma att jag tar bort henne från bröstet så jag vet ju inte om hon är mätt eller om hon egentligen behöver mer mat. Fast om hon var hungrig borde hon väl inte bara släppa?

Någon som varit med om detta?

• Svar på tråden Strular vid bröstet
  • Mamapingu

Kolla in amningshjälpens hemsida eller deras facebookgrupp. Där finns jättemånga duktiga på amning och jag tror du får ett bättre svar där än här.

• jazzan

Jag har en djävulsk utdrivningsreflex. När min lilla släpper tutten emellanåt så sprutar det mjölk överallt ! :). Nu är hon 4 mån och har lärt sig reglera/hantera bättre, men de första ca 2 mån blev hon VANSINNING på tutten för att det kommer så mkt.

Antingen är det detta tror jag- och då kan du prova att amma samma tutte 2 gånger i rad.

Eller! Mkt vanligt med båda mina var att de ibland inte vill ha mat- bara tutte. Prova om hon vill suga på lillfinger/napp.

Sista alt är just övertrötthet. Och på min får man då bara vänta tills hon varvar ner- oftast genom att toksuga på lillfinger en stund. Sedan tar hon bröstet bättre.

• pigglet

Jag tänkte också på utdrivningsreflexen, men åt andra hållet. Att den kanske inte kommer igång lika sabbt och så blir hon frustrerad över att det inte kommer mjölk direkt.

Tror du att det är så:
    Ta det lugnt! Utdrivningsreflexen är stresskänslig. Slappna av, sitt bekvämt, andas lugnt.
    Drick ett glas vatten samtidigt som hon börjar suga.
    Tänk på vattenfall eller mjölk som sprutar ut från brösten.

• Anniia

Ja alltså på natten och morgonen, då detta inte är något problem än så länge så kan det spruta men jag handpumpar innan amningen då.

Detta händer oftast på eftermiddagen/kvällen, då är brösten mer "slappa". Kan det vara så att hon är van vid att det kommer mycket och sen på kvällen har utdrivningen lugnat sig?

• Natulcien
    pigglet skrev 2013-12-10 19:23:14 följande:
    Jag tänkte också på utdrivningsreflexen, men åt andra hållet. Att den kanske inte kommer igång lika sabbt och så blir hon frustrerad över att det inte kommer mjölk direkt.

Tror du att det är så:
    Ta det lugnt! Utdrivningsreflexen är stresskänslig. Slappna av, sitt bekvämt, andas lugnt.
    Drick ett glas vatten samtidigt som hon börjar suga.
    Tänk på vattenfall eller mjölk som sprutar ut från brösten.
    Det där med vattenfall funkar, faktiskt. Jag provade det när min utdrivningsreflex sackade... Glad
  • malzac

Om du handpumpar innan amning när du vet att utdrivningsreflexen är stark så har du ju redan fått igång den när hon tar bröstet. Då får hon mjölk direkt. När du inte gör det så måste hon suga ett tag innan mjölken kommer och om hon är van vid att få mjölk direkt så kan hon bli frustrerad (som andra sagt). Min tös betedde sig likadant när hon började få flaska med bröstmjölk på förskolan, för då var hon vad vid att mjölken kom lätt och blev arg när bröstet inte tillät det.

När min utdrivningsreflex var för stark i början så lät jag min dotter suga tills den kom igång, sedan låta henne släppa (vilket hon var nödd till att göra när hon var så liten) och låta det värsta trycket lägga sig innan jag satte tillbaka henne. På så vis så vande hon sig inte av med att få igång mjölken själv och så småningom lärde hon sig även att hantera utdrivningsreflexen (antagligen i samma takt som reflexen ställde in sig ordentligt).

Jag skulle föreslå att du börjar med att få igång reflexen för hand även när brösten är "slappa" och sedan successivt gör mindre förarbete inför varje amningstillfälle, även under natten och på morgonen, så att hon behöver jobba mer och mer för att få igång mjölken, tills du inte behöver förmjölka alls.

Med allt det sagt så vill jag också nämna att bebisar blir svåra i utvecklingsperioder då och då så det kan också gå över helt av sig själv efter ett par dagar. Det kanske det redan har gjort?

Lycka till!

Svar på tråden Strular vid bröstet