Inlägg från: malzac |Visa alla inlägg
  • malzac

Strular vid bröstet

Om du handpumpar innan amning när du vet att utdrivningsreflexen är stark så har du ju redan fått igång den när hon tar bröstet. Då får hon mjölk direkt. När du inte gör det så måste hon suga ett tag innan mjölken kommer och om hon är van vid att få mjölk direkt så kan hon bli frustrerad (som andra sagt). Min tös betedde sig likadant när hon började få flaska med bröstmjölk på förskolan, för då var hon vad vid att mjölken kom lätt och blev arg när bröstet inte tillät det.

När min utdrivningsreflex var för stark i början så lät jag min dotter suga tills den kom igång, sedan låta henne släppa (vilket hon var nödd till att göra när hon var så liten) och låta det värsta trycket lägga sig innan jag satte tillbaka henne. På så vis så vande hon sig inte av med att få igång mjölken själv och så småningom lärde hon sig även att hantera utdrivningsreflexen (antagligen i samma takt som reflexen ställde in sig ordentligt).

Jag skulle föreslå att du börjar med att få igång reflexen för hand även när brösten är "slappa" och sedan successivt gör mindre förarbete inför varje amningstillfälle, även under natten och på morgonen, så att hon behöver jobba mer och mer för att få igång mjölken, tills du inte behöver förmjölka alls.

Med allt det sagt så vill jag också nämna att bebisar blir svåra i utvecklingsperioder då och då så det kan också gå över helt av sig själv efter ett par dagar. Det kanske det redan har gjort?

Lycka till!

Svar på tråden Strular vid bröstet