• Anonym (IDAG!)

Ni som gjort medicinsk abort, tog Mifegyn idag....

Tog mifegyntabletten idag på klinik, fick med mig vagitorierna som ska sättas in hemma på torsdag.

Vill gärna höra hur det gått för er andra, när började ni blöda, hur länge och hur var konsistensen på det som kom ut? 

Hur lång tid tar det innan mensen kommer igång?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som gjort medicinsk abort, tog Mifegyn idag....
  • Anonym (IDAG!)

...och en annan fråga, som läkaren säkert sagt men jag har glömt, hur länge ska man ligga stilla efter att man satt in cytotek-vagitorierna?

• Anonym (lycka till)

Började blöda samma dag, en timme ska du ligga still, på mig tog de flera timmar innan allt var ute men. lycka till 

• EWJP

Jag var också i väg och tog denna tablett i dag. Jag fick informationen om att man ska vara sängliggande i två timmar efter att man har tagit tabletterna. Ska också ta mina på torsdag. 

• palmis

Vad konstigt?! Får ni ta de vagiatorerna hemma? Jag fick ta tabletten hemma och sedan vagiatorerna på sjukhuset. Sängliggandes där i ett par timmar och sen kollade dom en så man var okej att skickas hem. Lustigt! Trodde de var samma på alla sjukhus.

• EWJP
    palmis skrev 2013-12-10 23:46:48 följande:
    Vad konstigt?! Får ni ta de vagiatorerna hemma? Jag fick ta tabletten hemma och sedan vagiatorerna på sjukhuset. Sängliggandes där i ett par timmar och sen kollade dom en så man var okej att skickas hem. Lustigt! Trodde de var samma på alla sjukhus.
    Kravet som jag hade var att jag hade någon hos mig, som kan köra mig till sjukhuset om det skulle behövas. Har turen att ha en lillasyster som är snart färdigutbildad barnmorska med mig på torsdag. Så jag känner mig i trygga händer. Efter dessa två timmarna så, rekommenderas man att gå upp och röra på sig.  
  • Anonym (IDAG!)

Jag hade oxå som krav att jag har nån hos mig då jag sätter in aborterande vagitorierna.

Mår inte annorlunda idag än igår efter Mifegyntabletten men det kanske man inte brukar?

• Anonym (J)

Jag behövde aldrig använda mig av de vaginala tabletterna. Det räckte med mifegyn. Ca 6 timmar efter så kom det av sig självt. Men det är nog väldigt olika för alla. Jag blödde ganska mycket. Men inte så mkt att jag behövde söka sjukvård. Jag pratade med dem på telefon och läget var under kontroll. Blödde sen som en vanlig mens. Min egna mens kom efter 4-5 veckor igen.

• Anonym (J)

Minns också att jag mådde illa av mifegyn-tabletten. Men det släppte ganska snabbt.

• Anonym (å)
    palmis skrev 2013-12-10 23:46:48 följande:
    Man får lov att göra medicinsk hemabort också. Jag gjorde min i v 12 hemma med min pojkvän. 
    Anonym (IDAG!) skrev 2013-12-11 14:52:48 följande:

Jag hade oxå som krav att jag har nån hos mig då jag sätter in aborterande vagitorierna.

Mår inte annorlunda idag än igår efter Mifegyntabletten men det kanske man inte brukar?

Jag kände inget av dom. Tog vagiatorerna runt 8 på morgonen, kände inget mer än lite smärta under dagen. Sen runt 19 på kvällen skulle jag gå och kissa och då kom det ut i toan. Hade inte så farligt ont alls och blödde knappt efteråt. Hur mensen kom sen minns jag faktiskt inte. 
  • Anonym (Tidig)

Första dagen var det bara stänkblödningar. Sedan blödde jag mer "på riktigt" i två dagar. Mindre än vid en en normal mens eftersom jag gjorde abort väldigt tidigt.  Blodet var klarrött med lite svarta klumpar.  Flytningen var lite brunaktig i cirka tre dagar till. Hade knappt ont alls. Fick alla tabletter oralt så behövde inte ligga still alls men valde ändå att göra det någon timme eftersom jag mådde illa. Det var en hemabort och jag kunde vara hemma själv eftersom det var så tidigt. Hoppas att allt går bra.

• Anonym (IDAG!)

Nu har jag tagit Cytotectabletterna.

Tyckte det såg konstigt ut, dom såg inte ut som vanliga vagitorier utan mer som en tablett man ska svälja?

Hade börjat blöda lite redan innan cytotecen, en mörk blödning som började redan inatt.

Ligger i soffan nu och har lite molvärk, har tagit rekommenderade smärtstillande som jag fick med mig från kliniken.

• Anonym (aa)
    Anonym (IDAG!) skrev 2013-12-10 19:32:25 följande:

Tog mifegyntabletten idag på klinik, fick med mig vagitorierna som ska sättas in hemma på torsdag.

Vill gärna höra hur det gått för er andra, när började ni blöda, hur länge och hur var konsistensen på det som kom ut? 

Hur lång tid tar det innan mensen kommer igång?

Tacksam för svar!

Jag fick mensvärk redan någon timme efter att jag tog tabletterna. Började inte blöda förrän någon timme efter det, det droppade mest, inga störtfloder. Fick fruktansvärt ont så jag fick morfinsprutor och tabletter under tiden. Sedan kom det stora ut, ca 2 cm långt. Fruktansvärt! Men efter det försvann den hemskaste smärtan, blödde dock rikligt under några dagar. Sedan hade jag rester kvar efter en månad och fick skrapas. Men jag var i v 9, och jag tror att medicinska aborter sällan är helt komplikationsfria i det skedet.
  • rebelreb

Jag gjorde abort i januari. För mej var det en riktigt hemsk upplevelse. När jag fick reda på att jag var gravid gick min pojkvän ut och var otrogen mot mej med sitt ex, sedan gjorde han slut med mej. Han följde ändå med både när jag var på sjukhuset och fick mifegynen och sen när det var dags för själva aborten.

Jag åkte till sjukhuset, fick byta om till "strumpbyxor" och en jättebinda! sen kom en sköterska in och gav mej vagitorierna.

Jag låg i sängen i drygt två timmar innan dom tyckte jag skulle upp och röra på mej lite. Hade så fruktansvärt ont, höll på att svimma när jag skulle gå på toa och kolla om blödningen börjat.

Sen låg jag i sängen igen för jag kunde inte röra mej, så ont hade jag. Exet kallade på sköterskan och när hon kom in var jag helt borta. Höll på att svimma igen för jag hade så förbannat ont! sköterskan gav mej då morfin i armen, efter det blev det bättre och efter ett tag började blödningarna. Och jag blödde MYCKET. Blödde i drygt en månad. En hemsk upplevelse som jag aldrig vill behöva vara med om igen. Jag vet att jag inte hade kunnat behålla det barnet (jag var arbetslös, skulle snart tvingas flytta och jag var ensam. och ärligt, vem vill ha barn med någon som direkt efter gravtestet gick och knullade med sitt ex? han var defintivt inte redo för ett seriöst förhållande, än mindre ett barn.)

Hoppas din abort går bra, och att du mår bättre än vad jag gjorde. Givetvis sätter det spår, man kan känna sej ledsen till och från efteråt.

Svar på tråden Ni som gjort medicinsk abort, tog Mifegyn idag....