Indrocucera omplaceringshund för min äldre tik - tips?
Jag har bestämt mig för att utöka familjen med en till vuxen hund. Kom på mig själv nu med att känna pirr och nervositet då jag ska titta på en kandidat om två veckor.
Jag har nu en tik på 5 år som är van vid att bli bortskämd av andra hundar och få som hon vill. Nu har hon haft mig för sig själv ett par år så jag hoppas att hon inte kommer bli svartsjuk när hon måste dela mig med en annan hund..
Ska titta på en hane på 2 år som är snäll och lydig och tycker om andra hundar, i familjen han bor i nu låter han sina tjejkompisar bestämma.
Jag tror ju att de kan bli perfekta kompisar för varandra men vill ju inte riskera att klanta mig när de ska introduceras/flytta ihop så att de blir onödigt stressade. Det är ju ändå en stor omställning för hanen att byta familj och första tiden i nya hemmet kan ju vara lite känslig. Jag kan inte svara på innan hur han tar flytten och allt. Kanske är han cool-lugn och kanske så blir han stressad och behöver vara ifred.
Mina förhoppningar är ju såklart att min tik blir en klippa för han och hjälper han att känna sig hemma snabbare.
Jag hoppas att det är nån som vill dela med sig av tips och erfarenheter om hur man kan gå tillväga för att det ska flyta på så smidigt som möjligt för alla parter vid introducering och miljöbytet, oavsett om hunden tar det hela med ro eller om den blir uppjagad eller om min tik blir avis första tiden etc..
Dela gärna era erfarenheter av att "para ihop" två vuxna hundar