• längtarefterbarn

Indrocucera omplaceringshund för min äldre tik - tips?

Jag har bestämt mig för att utöka familjen med en till vuxen hund. Kom på mig själv nu med att känna pirr och nervositet då jag ska titta på en kandidat om två veckor.

Jag har nu en tik på 5 år som är van vid att bli bortskämd av andra hundar och få som hon vill. Nu har hon haft mig för sig själv ett par år så jag hoppas att hon inte kommer bli svartsjuk när hon måste dela mig med en annan hund..

Ska titta på en hane på 2 år som är snäll och lydig och tycker om andra hundar, i familjen han bor i nu låter han sina tjejkompisar bestämma.

Jag tror ju att de kan bli perfekta kompisar för varandra men vill ju inte riskera att klanta mig när de ska introduceras/flytta ihop så att de blir onödigt stressade. Det är ju ändå en stor omställning för hanen att byta familj och första tiden i nya hemmet kan ju vara lite känslig. Jag kan inte svara på innan hur han tar flytten och allt. Kanske är han cool-lugn och kanske så blir han stressad och behöver vara ifred.

Mina förhoppningar är ju såklart att min tik blir en klippa för han och hjälper han att känna sig hemma snabbare.
    Jag hoppas att det är nån som vill dela med sig av tips och erfarenheter om hur man kan gå tillväga för att det ska flyta på så smidigt som möjligt för alla parter vid introducering och miljöbytet, oavsett om hunden tar det hela med ro eller om den blir uppjagad eller om min tik blir avis första tiden etc..

Dela gärna era erfarenheter av att "para ihop" två vuxna hundar Glad

• Svar på tråden Indrocucera omplaceringshund för min äldre tik - tips?
  • Luffi

Först och främst måste jag säga att det verkar som det kan bli en riktigt lyckad kombo mellan de två, tydlig åldersskillnad som gör det lättare med rangordning osv, bra jobbat! :)

Något jag brukar köra med när min hund ska med till hus/lägenheter/övriga ställen där en annan hund bor är att de får mötas utomhus först, på neutral mark så att säga.
    Annars kan det lätt bli att din tik i detta fall blir skeptisk för det kommer in en ny på hennes område oinbjuden om du förstår vad jag menar?

Så mitt förslag är att ha dem ute tillsammans en stund, gå eventuellt en promenad så de får vänja sig lite vid varandras sällskap innan de ska in på begränsade ytor inomhus.
    Det kan även vara smart att ta bort eventuella leksaker och ben och matskål och låta nya vovven ha en egen vattenskål ett tag för att det ska bli mindre att vakta på för tiken om hon nu är "vaktig" på saker.
    Och om hon blir "vaktig" på dig bör du markera att du inte tycker det är okej. Både hon och den nya ska kunna ha tillgång till dig. Var noga med att båda får tid med dig så kan du undvika "svarsjukedrama" :)

Hoppas jag lyckades få fram något om vad jag ville skriva så det går att förstå :)

• Dexter dot com

Jag skulle försöka hälsa på hanen ett par gånger innan flytten och bara gå långa promenader med hundarna ihop så eventuella spänningar försvinner och då är hundarna bekanta när dom ska släppas ihop första gången ute lösa och man minskar risken för gruff hemma hos dig. Du kommer då även se vad din tik tycker om honom, visar hon att hon ogillar honom så får du helt enkelt leta vidare.

• längtarefterbarn
    Luffi skrev 2013-12-10 21:29:02 följande:
    Först och främst måste jag säga att det verkar som det kan bli en riktigt lyckad kombo mellan de två, tydlig åldersskillnad som gör det lättare med rangordning osv, bra jobbat! :)

Något jag brukar köra med när min hund ska med till hus/lägenheter/övriga ställen där en annan hund bor är att de får mötas utomhus först, på neutral mark så att säga.
    Annars kan det lätt bli att din tik i detta fall blir skeptisk för det kommer in en ny på hennes område oinbjuden om du förstår vad jag menar?

Så mitt förslag är att ha dem ute tillsammans en stund, gå eventuellt en promenad så de får vänja sig lite vid varandras sällskap innan de ska in på begränsade ytor inomhus.
    Det kan även vara smart att ta bort eventuella leksaker och ben och matskål och låta nya vovven ha en egen vattenskål ett tag för att det ska bli mindre att vakta på för tiken om hon nu är "vaktig" på saker.
    Och om hon blir "vaktig" på dig bör du markera att du inte tycker det är okej. Både hon och den nya ska kunna ha tillgång till dig. Var noga med att båda får tid med dig så kan du undvika "svarsjukedrama" :)

Hoppas jag lyckades få fram något om vad jag ville skriva så det går att förstå :)

Ja, tänker gå en promenad med båda innan jag tar hem han, och kolla så de inte hatar varandra. Och sen ta en promenad innan jag släpper ihop dom inne och liksom visa tiken att jag bjuder in han.

Min tik är väldigt mån om sina leksaker så de åker bort. Men nåt annat jag är fundersam över är sängen och soffan. De vaktar hon gärna, så jag funderar på om det kanske ska bli säng- och sofförbud för båda och ge dom en varsin bädd på golvet istället om hon vaktar och det inte finns nåt bra sätt att få dom att komma överrens.

Skulle inte göra mig nåt att få ha mina möbler ifred heller iof. Nya killen är en grandis-korsning så det kan bli lite trångt Tungan ute

• längtarefterbarn
    Dexter dot com skrev 2013-12-10 22:09:08 följande:
    Jag skulle försöka hälsa på hanen ett par gånger innan flytten och bara gå långa promenader med hundarna ihop så eventuella spänningar försvinner och då är hundarna bekanta när dom ska släppas ihop första gången ute lösa och man minskar risken för gruff hemma hos dig. Du kommer då även se vad din tik tycker om honom, visar hon att hon ogillar honom så får du helt enkelt leta vidare.

Precis så jag tänker också.

Ska börja med en promenad och sen släppa dom lösa ihop, om de gillar varandra, så de får hälsa ordentligt.

Gillar de inte varandra så är det ju ingen idé som du säger.

Det intressanta blir när/om han kommer hem till "hennes" revir. Hon brukar ju vara nöjd så länge andra hundar låter henne bestämma, men jag vill ju inte att "lill-polisen" kör med honom heller under tiden som han vänjer sig vid sitt nya hem, utan jag vill att han ska få vara ifred om han vill.

Funderar lite på hur jag ska agera OM det är så att hon börjar köra med honom här hemma, om jag ska mota bort henne, kräva att hon lägger sig på sin plats etc.
    -Eller om det finns något bättre sätt att tillrättavisa och ändå behålla en lugn stämning i hemmet.

Nu kanske det inte blir så alls men jag vill vara förberedd på allt.

• Luffi

Det kan vara smart att ha säng och soff förbud, i alla fall i början tills de har vant sig och accepterat varandra, alla chanser för vaktning är ju bra om de undviks, så ser jag det. Samtidigt som de måste få göra upp också så de vet vart de står.
    Grejen är den att du måste komma ihåg att DU är ledaren, även om hon är dominant mot den andra hunden ska hon lyssna på dig när du säger att det är nog.
    Så att kräva att hon lägger sig på sin plats om hon dummar sig för mycket med honom låter inte alls som en dålig idé 

• längtarefterbarn
    Luffi skrev 2013-12-10 23:25:06 följande:
    Det kan vara smart att ha säng och soff förbud, i alla fall i början tills de har vant sig och accepterat varandra, alla chanser för vaktning är ju bra om de undviks, så ser jag det. Samtidigt som de måste få göra upp också så de vet vart de står.
    Grejen är den att du måste komma ihåg att DU är ledaren, även om hon är dominant mot den andra hunden ska hon lyssna på dig när du säger att det är nog.
    Så att kräva att hon lägger sig på sin plats om hon dummar sig för mycket med honom låter inte alls som en dålig idé 

Ja, jag ska nog köra på den varianten. Och även om de kommer överrens om sängen kanske jag inte vill att han ska lära sig sova i den heller.. Var längesen jag hade en stor hund att trängas med så jag har glömt/förträngt lite hur det var..

Min tik nu är är stl med jack russel så det har ju gått bra att ha henne i sängen, men som sagt en grandis-blandning.. han ska nog få en egen säng oavsett XD

Ska försöka neutralisera möblerna i hemmet och sen ge dom en varsin egen favvoplats som är deras fredade zon. Blir nog likadant med matskålarna tror jag. Fast jag har funderat på varianten att de får äta i turordning också, lugnast först.

• Luffi

Äta samtidigt tror jag inte ska vara några problem så länge de har skålarna en bit ifrån varandra, ett varsitt rum kanske kan vara bra i början så de kan äta i lugn och ro men ändå samtidigt.
    Jag har alltid gett hundarna samtidigt men ställt skålarna en bra bit ifrån varandra och stått i mellan själv så ingen ska jäkta på den andra. Om den ena äter betydligt fortare kan dennes mat ges på golvet, inte lika lätt att "slänga i sig" maten då :)

• längtarefterbarn
    Luffi skrev 2013-12-11 12:34:48 följande:
    Äta samtidigt tror jag inte ska vara några problem så länge de har skålarna en bit ifrån varandra, ett varsitt rum kanske kan vara bra i början så de kan äta i lugn och ro men ändå samtidigt.
    Jag har alltid gett hundarna samtidigt men ställt skålarna en bra bit ifrån varandra och stått i mellan själv så ingen ska jäkta på den andra. Om den ena äter betydligt fortare kan dennes mat ges på golvet, inte lika lätt att "slänga i sig" maten då :)

Bra tips. Tiken har en förmåga att gluffsa i sig allt och sen sno alla andras mat. Förra hunden jag hade lät henne ju äta hans mat också så hon blev ju rätt tjock där ett tag. och bortskämd..

Tänkte den stora hunden kan få sin mat i en sån där upphöjd ställning också så det blir svårare för henne att bara dyka rätt i, för då är det slut på bara några sekunder..

• Luffi

Har samma problem med min vovve.. Han gluffsar över allt han kan så fort som möjligt.. Därför ger jag honom på golvet ibland så han faktiskt ska hinna känna någon smak :)

• längtarefterbarn

pratade med ägaren om att vänja honom långsamt innan flytten (om det blir av)

Jag tänkte hälsa på först och låta hundarna träffas lösa efter en promenad, sen hade jag egentligen velat att ägaren kom och hälsade på med han hemma hos mig så han fick bekanta sig med miljön lite och sen åka hem och smälta intrycken. Men hon hade inte möjlighet att resa, så frågan är om jag ska göra ytterligare ett besök hemma hos dom innan eller om det kanske räcker med att träffas en gång om man ser att det går bra?

Tänkte han skulle få en filt av mig då så han kan vänja sig vid lukten först, och sen blandas min lukt med hans och så får han med den vid flytten så han får ha den i sin säng.

Läste även nånstans att det fanns feromoner att köpa från di-tik på apoteket som kan ha en lugnande effekt. Läste det på en sida om hundar och fyrverkerier men det borde väl fungera även vid en omställning. Nån som provat detta? Adaptil hette det.

Min tik är dessutom skenis. Vet inte om det kanske får inverkan på mötet mellan dom, men hon är ovanligt snuttig och puttenuttig och omtänksam nu, samtidigt som hon vill ha lugn och ro.

• Luffi

Låter som en bra plan du har där.
    Om du inte har träffat hunden förut kanske du ska åka dit själv först, utan hund och bara ta med filten som du kan lämna kvar om ni klickar?
    Tänkte att det kan vara bra att han får ta en del av familjen i taget kanske?

Vet inte hur det där med lugnande fungerar men jag har svårt för sånt då det kan bli svåra konsekvenser (dock antar jag att det ska vara rätt lugnt med sånt de säljer receptfritt på apoteket)

Angående att hon är skendräktig kan ju ha inverkan men det kan vara både på gott och ont, det kan ju bli att hon vill "ta in honom" mer för att hon vill skapa en flock eller så kan det även bli att hon ber han dra dit pepparn växer för hon vill vara i fred. Det är så svårt att veta, hon kanske inte reagerar alls heller.

Svar på tråden Indrocucera omplaceringshund för min äldre tik - tips?