Löjligt att sjukanmäla sig för småsaker?
Jag är gravid i vecka 19, de sista veckorna i första trimestern mådde jag ganska dåligt, deprimerad och orkeslös och var hemma från jobbet rätt mycket just pga det. Nu är jag inte alls hemma lika ofta men ibland, tyvärr som idag, det vill sig bara inte, utan jag fick ringa till jobbet och sjukanmäla mig. Mitt problem är att jag mår dåligt av sjukskriva mig från jobbet när jag bara är orkeslös och inte mår dåligt mera fysiskt så som feber eller förkylning. Jag tycker det är helt okej när andra gör det och dömer inte någon som är hemma pga att dom mår dåligt psykiskt eller så. Men jag själv skäms, och det känns som att jag ljuger när jag ringer till jobbet och säger att jag mår dåligt och behöver vara hemma. Ofta ljuger jag också säger att jag har feber eller huvudvärk till och med för att jag upplever att "jag är för trött" inte är en giltig orsak att vara hemma. Till saken hör att jag tycker om att jobba, trivs på mitt jobb, tycker om att känna att jag gör nytta, känna mig behövd. Jag har inte jobbat på mitt jobb i ett år än och är rädd att dem ska tro att jag är en sådan som smiter undan arbetet och alltid är sjuk. Innan jag var gravid och i mina tidigare jobb var jag nästan aldrig sjuk, kanske 2-3 gånger per år max. Så nu är jag rädd att mitt nya jobb ska ångra att de anställt mig. Alla på jobbet vet att jag är gravid (litet företag med 6st anställda), men jag är som sagt orolig att jag nu mer känns som en börda än en tillgång. Känner någon igen sig? Borde jag berätta för min chef hur jag känner? Är det okej att vara hemma för att man är orkeslös?