• Kaoset

Löjligt att sjukanmäla sig för småsaker?

Jag är gravid i vecka 19, de sista veckorna i första trimestern mådde jag ganska dåligt, deprimerad och orkeslös och var hemma från jobbet rätt mycket just pga det. Nu är jag inte alls hemma lika ofta men ibland, tyvärr som idag, det vill sig bara inte, utan jag fick ringa till jobbet och sjukanmäla mig. Mitt problem är att jag mår dåligt av sjukskriva mig från jobbet när jag bara är orkeslös och inte mår dåligt mera fysiskt så som feber eller förkylning. Jag tycker det är helt okej när andra gör det och dömer inte någon som är hemma pga att dom mår dåligt psykiskt eller så. Men jag själv skäms, och det känns som att jag ljuger när jag ringer till jobbet och säger att jag mår dåligt och behöver vara hemma. Ofta ljuger jag också säger att jag har feber eller huvudvärk till och med för att jag upplever att "jag är för trött" inte är en giltig orsak att vara hemma. Till saken hör att jag tycker om att jobba, trivs på mitt jobb, tycker om att känna att jag gör nytta, känna mig behövd. Jag har inte jobbat på mitt jobb i ett år än och är rädd att dem ska tro att jag är en sådan som smiter undan arbetet och alltid är sjuk. Innan jag var gravid och i mina tidigare jobb var jag nästan aldrig sjuk, kanske 2-3 gånger per år max. Så nu är jag rädd att mitt nya jobb ska ångra att de anställt mig. Alla på jobbet vet att jag är gravid (litet företag med 6st anställda), men jag är som sagt orolig att jag nu mer känns som en börda än en tillgång. Känner någon igen sig? Borde jag berätta för min chef hur jag känner? Är det okej att vara hemma för att man är orkeslös?

• Svar på tråden Löjligt att sjukanmäla sig för småsaker?
  • Philippa

Har du råd med alla karensdagar är det väl upp till dig...

Personligen anser jag att man inte ska vara hemma bara för att man är orkeslös....

• Emma 606

Nedstämdhet och orkeslöshet kan ju vara jobbigt att gå till jobbet med, men jag tycker oftast att det brukar lätta när man väl kommer till jobbet. Hemma känns allt fruktansvärt bedrövligt och man orkar knappt lyfta ett finger och mycket känns som enorma berg att bestiga, fast det kanske bara rör sig om att hänga lite tvätt.

Jag känner ofta samma känslor som du beskriver, när det gäller detta med orkeslösheten. Jag har inte stannat hemma p.g.a. det någon gång, och tror, precis som du egentligen skriver själv, att du mår sämre av att stanna hemma, för att du får dåligt samvete över att du ljuger om ditt "sjukdomsstillstånd"

Däremot, efter min separation för ca. två år sedan, var jag tvungen att vara hemma i två dagar, för att jag bara knäckte ihop och grät hela tiden. Jag mådde jättedåligt och kunde liksom inte ta mig samman. Då gör man inte så mycket nytta på jobbet heller.

Jag tycker absolut du ska tala med din chef. Kanske kan företaget istället hjälpa dig på något sätt. Att du kanske kan jobba hemifrån de dagar du känner att du helst vi dra en gammal filt över dig, eller hjälpa dig till att träffa en kurator eller terapeut som kan hjälpa dig med din "håglöshet"

Försök att leta kraften i jobbet istället, jag tror du hittar den där, då du i grund och botten vill vara till nytta och gillar att jobba. Ta hjälp av dina kollegor och ditt jobb för att peppa upp dig lite. 

I slutänden så är det endast du som kan bedöma om ditt tillstånd är tillräckligt illa för att vara hemma eller inte. Inget av det vi skriver här är rätt eller fel, det bedömer du själv och därför är det viktigt att du lyssnar på ditt hjärta, och din magkänsla om vad som är rätt och fel för dig, tror jag.

Lycka till.

• hysteria

Man kan väl inte vara hemma bara för att man är trött och orkeslös?! Ibland får man bita ihop.

• Pemberly

Är du deprimerad bör du söka hjälp för det istället för att bara vara hemma och ljuga om att du har feber. Depression är inget att skämmas för men det är bäst att söka vård för det om du rätt ofta (som det låter som av det du skriver) inte orkat gå till jobbet. Håglösheten då du inte orkar ta dig för saker är ett tecken på depression. Är du så påverkad att du inte bedömer att du klarar att jobba måste du helt klart söka hjälp. Man kan bli deprimerad av hormonförändringar under graviditeten. Du kan vända dig till din barnmorska eller din vårdcentral så kan de hjälpa dig att komma vidare om det behövs.

Svar på tråden Löjligt att sjukanmäla sig för småsaker?