Pipmuggar! Bra och dåligt?
I vilken ålder börjar barn med pipmugg? Vi började vid ca halvåret då man börjar ge gröt och puréer också. Upp till vilken ålder upplever ni att barn har svårt med att böja nacken tillräckligt långt bak/vända på pipmuggen för att kunna dricka sista droppen? Har aldrig ens tänkt på det problemet.Upplever ni ens ovanstående som ett problem? Nej har aldrig tänkt på. Har väl hjälpt barnet att vända på muggen så den sista drycken kommer ut.
Vad är bra med pipmugg? Att man slipper få drickan över hela bordet och golvet.
Vad är ett typiskt problem? "Anti-spill-ventilen" som finns i många muggar gör att barnet får svårt att dricka ur muggen, vätskan kommer för sakta. Har fått lov att ta bort ventilen ur muggen och då kommer istället vätskan för fort i många fall. Det ska komma lagom fort utan att barnet spiller så mycket.
Är det något särskilt man ska tänka på? Ovanstående.
Vad ska priset ligga på för en pipmugg tillverkad i Sverige? Inte mer än 50-60 kronor tycker jag.
Vilket material föredrar ni? (Ex plast, rostfritt stål etc) Plast tycker jag.
Tänker ni på att produkten ska kunna återvinnas? Ja gärna.
Färg? (Ex enfärgad, genomskinlig, mått, mönster etc) Har ingen betydelse alls.
Form? (Ex cylinderform, sfärisk, oval etc) Så den är lätt att diska både i diskmaskin och för hand. Inte så krångliga former med andra ord.
Handtag, ja eller nej? Och om JA, avtagbara eller ej? Ja handtag ska det vara. Behöver inte kunna tas av.
Något annat ni själva tänkt på som saknas? Funktion, ergonomisk m.m Jag tycker det är viktigt att muggen kan diskas i maskin utan att bli förstörd.