• Anonym (familjehem)

Prick i belastningsegistret.

Hej!

Det finns ett barn  i släkten som är LVU, och skall nu placeras i familjehem. Jag undrar om det finns någon chans för mig och min man. 

Vi har varit ett par i 5 år. Precis innan vi träffades åkte han dit för rattfylla, ( hade provkörkort), då såg levnadssituationen helt annorlunda ut än vad det gör idag. Då var han arbetslös och bodde hemma, idag har han givetvis tagit om körkortet, bor i hus, är gift med mig, har barn, och studerar på högskola.

Finns det någon chans? Pricken försvinner ur registret mars 2014.

• Svar på tråden Prick i belastningsegistret.
  • Anonym (nj)

Kan vara ett hinder. Men det kan även vara ett hinder att ni är släkt/nära.

• Sandylol
    Anonym (nj) skrev 2013-12-11 12:40:56 följande:

Kan vara ett hinder. Men det kan även vara ett hinder att ni är släkt/nära.

Men enligt lagen ska det ju kollas om familj/släkt kan vara familjehem i första hand!
  • Anonym (nj)
    Sandylol skrev 2013-12-11 12:44:46 följande:
    Men enligt lagen ska det ju kollas om familj/släkt kan vara familjehem i första hand!
    Det beror helt på orsaken till lvu.
  • Anonym (arg)
    Sandylol skrev 2013-12-11 12:44:46 följande:

Enligt lag ja. Men soc står över lagen sörru. De kan nonchalera den helt utan att det ger (dem) konsekvenser.
  • Anonym (nj)
    Anonym (arg) skrev 2013-12-11 22:52:40 följande:

Enligt lag ja. Men soc står över lagen sörru. De kan nonchalera den helt utan att det ger (dem) konsekvenser.
    Lägg ner. Det är inte ens soc som beslutar om lvu.

I flera fall så är det bättre för barnen att komma bort från sina familjer, och det gör man inte alltid när man blir placerad hos närstående. Som sagt det beror helt på varför det har beslutats om lvu, och så klart på den tilltänkta familjen.
Svar på tråden Prick i belastningsegistret.