• dammtussen

Efterlyser lättlagad barnmat!

Hej!!!

Ja, som rubriken lyder så efterlyser jag lättlagad barnmat. Min son är nu 20 månader, alltså snart 2 år. Han är lite kräsen när det gäller mat, speciellt grönsaker och fisk. 

Jag har några rätter som är lättlagade som han brukar äta, men jag känner att jag behöver fler rätter att variera med. Så det är där ni kommer in Cool

Posta recept på det som ert/era barn äter med glädje!

Skriv gärna längst upp, i fet stil, om ert recept är fritt från; laktos, mjölk, gluten m.m. (ni som lagar specialkost vet ju själva om det är något annat som ert recept utesluter än just laktos, mjölk och gluten.).
    Så att föräldrar som behöver laga specialkost hittar det lite lättare Solig

Om det är något som är oklart så hojta gärna till!

{#emotions_dlg.flower} Nina

• Svar på tråden Efterlyser lättlagad barnmat!
  • Troysan

Vid den åldern åt vår dotter vår mat. Precis som vuxna så var det inte allt hon älskade, men skjuter man sig inte lite i foten om man endast lagar mat som ens barn älskar? Kanske måste han lära sig prova nya saker?

• dammtussen
    Hannah76 skrev 2013-12-11 13:42:52 följande:
    Varför barnmat när man är så stor?
    Okej, där kanske det var lite oklart.
    Med barnmat menar jag inte som den barnmaten man kan introducera barnet till mat med, som puré. Utan mat som barn i den åldern gärna äter. Har provat med stek och lax med citronsås och så men det äter han inte, alltså är den inte så "barnvänlig".

Barnmat/barnvänlig mat så som spagetti och köttfärssås, mos och korv,  potatis och fiskbullar. Ja, det som är lätt att få i sig helt enkelt Glad
  • dammtussen
    Troysan skrev 2013-12-11 14:14:12 följande:
    Vid den åldern åt vår dotter vår mat. Precis som vuxna så var det inte allt hon älskade, men skjuter man sig inte lite i foten om man endast lagar mat som ens barn älskar? Kanske måste han lära sig prova nya saker?
    Ja, han äter mat som jag lagar. Men det är inte alltid som han äter det så då måste jag ju göra mat inemellan som han faktiskt äter och tycker om. Eller hur! Så nej, jag skjuter mig inte i foten om jag gör på det sättet. Jag slutar inte att testa annan mat bara för att han inte äter det. Men jag kan ju inte bara göra sådan mat för då får han ju ingen mat i sig alls. 
  • Natulcien

Vi serverade sonen samma mat som vi åt i den åldern. Jag tror att man bygger upp ett intresse för mat genom att servera mat med stor variation och olika smaker.
    Även om det är något han inte gillar, så finns det ju annat på bordet som han kan äta. T.ex. om han inte vill ha potatis, så kan han ju äta köttet, såsen och grönsakerna.

• dammtussen
    Natulcien skrev 2013-12-11 14:45:28 följande:
    Vi serverade sonen samma mat som vi åt i den åldern. Jag tror att man bygger upp ett intresse för mat genom att servera mat med stor variation och olika smaker.
    Även om det är något han inte gillar, så finns det ju annat på bordet som han kan äta. T.ex. om han inte vill ha potatis, så kan han ju äta köttet, såsen och grönsakerna.

Därav mitt intresse av att få andra recept så att jag har annat som jag kan variera med. 

Jag ser inte att det är fel av mig att vilja laga mat som är mer "barnvänlig" så att sonen förhoppningsvis äter det han blir serverad. Det jag lagar äter ju även vi så det blir ju det som du säger - att han äter samma mat som vi. 

Men det jag känner är att jag behöver ha lite mer att röra mig med. 

Han äter inte gärna fisk, men det betyder inte att jag utesluter fisk. Jag försökte tappert häromdagen med fisk, vilket jag hoppades på att han skulle äta, men icke. Han äter inte gärna kyckling, det gjorde jag förra veckan, men det gillade han inte heller.
    Han blir serverad sådant som han inte gillar för att han förhoppningsvis ska lära sig att tycka om det senare. Så då känner jag att jag behöver lite inspiration från andra så att jag kan introducera honom till andra smaker samt variera honom med annan mat. 

Ni kanske sitter på recept som era barn tycker om som har med fisk, kyckling, grönsaker etc. att göra och då vill jag gärna prova på det så att han kan få smaka på detta på ett annat sätt än på det sättet som han brukar. 

• strojes

Här har det alltid serverats en rätt vid lunch/middag. Om köttet/fisken/kycklingen etc inte gillas äts potatis/ris/pasta och grönsaker den måltiden. Men man måste alltid smaka på all mat.
    Jag blandar aldrig pastan med pastasåsen tex just för att den som inte gillar såsen ska kunna äta pastan iaf. Överlag undviker jag att blanda maten i karotterna det får den som vill göra på sin tallrik. Barn brukar rätt ofta ogilla mat som är blandad.

• Hannah76
    dammtussen skrev 2013-12-11 14:16:28 följande:
    Okej, där kanske det var lite oklart.
    Med barnmat menar jag inte som den barnmaten man kan introducera barnet till mat med, som puré. Utan mat som barn i den åldern gärna äter. Har provat med stek och lax med citronsås och så men det äter han inte, alltså är den inte så "barnvänlig".

Barnmat/barnvänlig mat så som spagetti och köttfärssås, mos och korv,  potatis och fiskbullar. Ja, det som är lätt att få i sig helt enkelt Glad
    Ah ok. Har inte lagat sån mat till mina barn, de har ätit det vi har ätit från de att de var 10 månader.

Är han med och lagar mat? Får han välja grönsaker, mat osv?
    Är han "rädd" för nya saker?
    Äter han lite?
  • Natulcien
    dammtussen skrev 2013-12-11 15:17:52 följande:

Därav mitt intresse av att få andra recept så att jag har annat som jag kan variera med. 

Jag ser inte att det är fel av mig att vilja laga mat som är mer "barnvänlig" så att sonen förhoppningsvis äter det han blir serverad. Det jag lagar äter ju även vi så det blir ju det som du säger - att han äter samma mat som vi. 

Men det jag känner är att jag behöver ha lite mer att röra mig med. 

Han äter inte gärna fisk, men det betyder inte att jag utesluter fisk. Jag försökte tappert häromdagen med fisk, vilket jag hoppades på att han skulle äta, men icke. Han äter inte gärna kyckling, det gjorde jag förra veckan, men det gillade han inte heller.
    Han blir serverad sådant som han inte gillar för att han förhoppningsvis ska lära sig att tycka om det senare. Så då känner jag att jag behöver lite inspiration från andra så att jag kan introducera honom till andra smaker samt variera honom med annan mat. 

Ni kanske sitter på recept som era barn tycker om som har med fisk, kyckling, grönsaker etc. att göra och då vill jag gärna prova på det så att han kan få smaka på detta på ett annat sätt än på det sättet som han brukar. 

Ok. Jag tänkte att ni själva kanske brukar äta ganska varierad mat, och då blir det ju detsamma till sonen, per automatik..?

Sen är det ju inte alla barn som gillar "barnvänligt" heller. Vår son har överraskat många gånger genom att gilla kryddstarkt och sånt som barn inte brukar gilla, t.ex. sill, oliver, mögelostar etc. Däremot är han inte så förtjust i pasta och pannkaka.

Vad gäller fisk så älskar vår son ugnsstekt laxfilé som bara har kryddats med salt och peppar. Han gillar även gravad och rökt fisk. Och mandelfisk (fisk som gratineras i ugn med mandel, grädde och smör).
    Kyckling äter han i alla former, så där är svårare att ge specifika recept. Men prova kyckling i olika kryddsättningar, t.ex. thai, indiskt eller grillad.
    Och ibland kanske det finns en sås som gillas och då kan man servera den till och doppa allt i den... Glad
  • nozpa

Blir samma som för oss här hemma. Ratar ditt barn maten så testa att servera den annorlunda. Gör grönt potatismos istället t ex.
    Låt honom vara med och se maten. Dela upp maten på tallriken. Kött, potatis, sås, grönsaker. Blanda inte. Låt honom plocka det han gillar.
    Våra barn äter allt vi äter. Ibland gillas inte fisken, men potatismoset, ärtorna och tomaten är god.

Svar på tråden Efterlyser lättlagad barnmat!