• dammtussen

Efterlyser lättlagad barnmat!

Hej!!!

Ja, som rubriken lyder så efterlyser jag lättlagad barnmat. Min son är nu 20 månader, alltså snart 2 år. Han är lite kräsen när det gäller mat, speciellt grönsaker och fisk. 

Jag har några rätter som är lättlagade som han brukar äta, men jag känner att jag behöver fler rätter att variera med. Så det är där ni kommer in Cool

Posta recept på det som ert/era barn äter med glädje!

Skriv gärna längst upp, i fet stil, om ert recept är fritt från; laktos, mjölk, gluten m.m. (ni som lagar specialkost vet ju själva om det är något annat som ert recept utesluter än just laktos, mjölk och gluten.).
    Så att föräldrar som behöver laga specialkost hittar det lite lättare Solig

Om det är något som är oklart så hojta gärna till!

{#emotions_dlg.flower} Nina

• Svar på tråden Efterlyser lättlagad barnmat!
  • Challe N

Min dotter älskade fiskpudding i den åldern. Med potatis, smält smör och ärtor. Pannkakor, makaroner.. :)

• Nyfikna72

Jag gissar att du började ganska sent med mat? Då brukar det vara svårare och ibland omöjligt för då vet de att de kan säga nej.........våran 8månaders kille äter snudd på allt vi äter själva med god aptit och det är jag glad för. Det beror nog mycket på att man kom igång tidigt.

• dammtussen
    strojes skrev 2013-12-11 15:49:05 följande:
    Här har det alltid serverats en rätt vid lunch/middag. Om köttet/fisken/kycklingen etc inte gillas äts potatis/ris/pasta och grönsaker den måltiden. Men man måste alltid smaka på all mat.
    Jag blandar aldrig pastan med pastasåsen tex just för att den som inte gillar såsen ska kunna äta pastan iaf. Överlag undviker jag att blanda maten i karotterna det får den som vill göra på sin tallrik. Barn brukar rätt ofta ogilla mat som är blandad.

Nej, jag serverar också bara en rätt varje gång. Han smakar men ibland så hinns det inte in i munnen innan han har bestämt att det är blä. 

Jag ska ta och prova att inte blanda allt för mycket :) Tack för det tipset. 

• dammtussen
    Hannah76 skrev 2013-12-11 15:59:12 följande:
    Ah ok. Har inte lagat sån mat till mina barn, de har ätit det vi har ätit från de att de var 10 månader.

Är han med och lagar mat? Får han välja grönsaker, mat osv?
    Är han "rädd" för nya saker?
    Äter han lite?

Okej, grejen är ju den att vi också äter korv och mos om det serveras till sonen. Så han får ju det vi får. Lätt och snabblagat, varför krångla till det(?).

Om han är med och lagar maten: han får stå på en stol och titta på, sitta i famnen och titta på, ibland får han en egen skål med visp och vispa runt i en egen liten smet. Så ja, jag tycker att han är med på ett eller annat sätt.

Får han välja grönsaker och mat osv: Om du menar innan det blir lagat, då vi fortfarande undrar vad vi ska äta för mat så är det ett nej. Om du menar när det är klart, då har jag upp maten på hans tallrik och serverar han. Maten står vid spisen och inte på bordet p.g.a. platsbrist, så han kan inte peka på mat och grönsaker. Ibland så ser han ngt som ligger på våra tallrikar som han kan peka på och då får han smaka det, detta händer även när han har det på sin egen tallrik. Sist det va tacos hos hans farmor så satt han och pekade och valde friskt, så ja han väljer till viss del själv, inte alla gånger dock.

Han är inte rädd för nya saker men ibland så hinns det inte till munnen förrän det är 'blä' och då kan det även vara sådant som han har ätit förut som t.ex. morötter. 

De gångerna han är kräsen kan det vara så att han antingen äter lite eller inget alls. Nu vet jag inte om det låter som att han jämt är kräsen med det är han inte.
    För det jag ville med denna tråden var att få in lite "nya" recept på mat som andras barn tycker om. För alla gör t.ex. inte köttfärssås på samma sätt, det är alltid ngt som skiljer den andres åt. Ngn kanske har ett recept på en fiskrätt som dennes barn bara älskar! Det är det jag vill åt :)

Ibland känns det som att det man äter kommer flera gånger om, så då tänkte jag lösa det problemet genom att starta en tråd här på familjeliv, men det ska alltid analyseras ist. för att ta det för vad det eg. är.

Vad det eg. är; en tråd för recept och inspiration för att ge liv åt nytänkandet och nyskapandet hos den med idétorka. Ngt som ska underlätta för dom utan veckomatsedel, tro mig jag har försökt, för det är inte för alla. Men jag tror att få ta del av recept till lättlagad mat som samtidigt går snabbt är till för dom flesta. Jag tycker vanligtvis om att laga mat. Men det är inte varje dag som jag vill stå vid spisen allt för länge och då får det gärna gå fort. Sen hatar jag att få känslan av att det aldrig blir så stor variation på maten eller att kanske inte alls komma på vad det ska serveras för mat. Det är då jag vill kunna gå in och kika lite på vad andra har att erbjuda :)

• dammtussen
    Natulcien skrev 2013-12-11 16:00:23 följande:
    Ok. Jag tänkte att ni själva kanske brukar äta ganska varierad mat, och då blir det ju detsamma till sonen, per automatik..?

Sen är det ju inte alla barn som gillar "barnvänligt" heller. Vår son har överraskat många gånger genom att gilla kryddstarkt och sånt som barn inte brukar gilla, t.ex. sill, oliver, mögelostar etc. Däremot är han inte så förtjust i pasta och pannkaka.

Vad gäller fisk så älskar vår son ugnsstekt laxfilé som bara har kryddats med salt och peppar. Han gillar även gravad och rökt fisk. Och mandelfisk (fisk som gratineras i ugn med mandel, grädde och smör).
    Kyckling äter han i alla former, så där är svårare att ge specifika recept. Men prova kyckling i olika kryddsättningar, t.ex. thai, indiskt eller grillad.
    Och ibland kanske det finns en sås som gillas och då kan man servera den till och doppa allt i den... Glad

Hehe det är ju det som är kruxet, det börjar bli en olidlig idétorka här så det känns som att vi inte varierar oss ngt speciellt. Det är inte så att det blir mos och korv varje dag. Men det är rätter som återkommer ganska så tätt. Jag vill inte ha det så, därför jag vänder mig till andra föräldrar som kan tipsa lite :)

Nej, det är mycket sant. Men det va lite 'ta det säkra före det osäkra' i detta fallet. Ibland så måste man verkligen tänka sig för vad man skriver och då tog jag med ordet 'barnvänlig', så att man inte skulle behöva få höra både det ena och det andra om, ja vad som helst eg. för det är väldigt lätt att få andra uppfattningar när det bara är text. Vilket jag trodde att med en recept-jakt var ett säkert kort ;)

Sonen har provat oliver, han tyckte om det då han fick smaka på det första gången, men nu tycker han inte om det längre. 

Ja, men mandelfisken ska jag nog ta och prova :) Är det med mandelspån då? 

Tack för tipsen :)

• dammtussen
    nozpa skrev 2013-12-11 17:45:10 följande:
    Blir samma som för oss här hemma. Ratar ditt barn maten så testa att servera den annorlunda. Gör grönt potatismos istället t ex.
    Låt honom vara med och se maten. Dela upp maten på tallriken. Kött, potatis, sås, grönsaker. Blanda inte. Låt honom plocka det han gillar.
    Våra barn äter allt vi äter. Ibland gillas inte fisken, men potatismoset, ärtorna och tomaten är god.

Grönt mos, vad blandar du med då? Broccoli?
    Han får se maten. Och som jag skrev i ett litet tidigare inlägg så ska jag prova med att låta bli att blanda ihop maten. 

• dammtussen
    Challe N skrev 2013-12-11 18:43:18 följande:
    Min dotter älskade fiskpudding i den åldern. Med potatis, smält smör och ärtor. Pannkakor, makaroner.. :)
    Fiskpudding, ja men det får jag ta och prova :) Tack för tipset. 
  • Numminen

Svårt det där med sånt som "barn tycker om". Jag har ett barn som älskar gravlax, sill och korv men som ratar pannkaka, potatis och pommes. Det andra barnet älskar kokt potatis, ärtor, avokado och grönkålschips. Båda älskar broccoli och blomkål. Vad vi ofta gör är att servera många olika saker i olika skålar och tänka på att det finns något alla tycker är ok. Barnen är gärna med och gör tsatziki eller andra kalla såser båda gillar att doppa och äta. Ett bra barnprojekt och de tycker ofta det är roligt att äta.

Nu gillar båda barnen fisk men särskilt gillar de fiskbiffar. Jag brukar hacka ihop lax med ett ägg och en msk potatismjöl samt salt och peppar. Bara att klicka ut i stekpannan och servera med sås på japansk soja, lime och ingefära. Sonen älskar den såsen, dottern föredrar utan.

• dammtussen
    Nyfikna72 skrev 2013-12-11 18:50:57 följande:
    Jag gissar att du började ganska sent med mat? Då brukar det vara svårare och ibland omöjligt för då vet de att de kan säga nej.........våran 8månaders kille äter snudd på allt vi äter själva med god aptit och det är jag glad för. Det beror nog mycket på att man kom igång tidigt.

Nej det tycker jag väl inte att han fick börja sent med mat. Han fick börja med att smaka någon sked när han var 4 månader. Han har inte varit omöjlig med mat tidigare. Det är mer nu som han ibland hinner att säga blä innan det kommit in i munnen. Han är inte kräsen jämt, det jag lurer med detta är att finna recept på det han vanligtvis inte äter och prova med det eller att få inspiration till att servera det på ett annat sätt. 

Men ja, i vissa fall så kan det mkt möjligt vara att kräsna barn fått börja sent med vanlig mat. Men i detta fallet grundar det sig i ngt annat. I vad..ja, det vet jag inte, men jag tänker mig att detta är en fas då han vanligtvis inte brukar vara kräsen. Det spörs.

• Natulcien
    dammtussen skrev 2013-12-11 20:05:46 följande:

Ja, men mandelfisken ska jag nog ta och prova :) Är det med mandelspån då? 

Ja, det är mandelspån.
    Lägg torskfiléer i en form. Salta och peppra på dem. Smält smör, blanda i grädde. Häll över fisken. Strö över mandelspån. Gratinera.
    Inte den smalaste fiskrätten i världen...men god. Glad
Svar på tråden Efterlyser lättlagad barnmat!