• Anonym (TheDude)

Hur lång tid tog det för er innan ni hade sex efter avslutat förhållande?

Jag och min fd. har gjort slut och hon verkar kunna ha sex utan känslor och testa sig fram. Personligen är jag nyfiken på sex och har haft en del tillfällen men känner på något sätt skuldkänslor. Vi har barn ihop och vi träffas rätt ofta och försöker umgås som vänner.

Jag vet att hon har sex och även om jag hatar det så gör det ont i mig (även om jag intellektuellt vet att vi kommer aldrig bli något). Jag vill så gärna kunna njuta av sex också. Ta de inviter jag får och löpa linan ut. Men samtidigt känner jag mig rädd för hur jag ska må.

Hur var det för er? Jag är nyfiken. Överdramatiserar jag? Kommer det kännas bättre när man haft sex? Är det en frigörelse?

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för er innan ni hade sex efter avslutat förhållande?
  • Anonym (ett måste?)

Varför har du så bråttom? Du kanske helt enkelt inte är färdig mentalt för sex? Det verkar som om du har känslor kvar för ditt ex annars skulle det inte göra så ont. Låt det ta den tid det tar. Ibland är man färdig med relationen långt innan man gör slut, och då kanske man hoppar i säng med nån redan samma vecka. Men du verkar inte klar med henne riktigt. Gör inte illa dig själv och hoppa i säng bara för att det så skall vara. Ta det lugnt.

• Anonym (Olika)

Alla är vi olika. Jag hade sex några månader efter vi skilde oss och mådde skit efteråt. Hade inte bearbetat klart på långa vägar och kan inte ha sex utan känslor. Du behöver inte ha sex för att hon har (fast jag fattar att det gör ont). Kanske inte så bra att dela den informationen med varandra? Ta det i din takt. Känns det rätt, så go for it. Annars vänta.

• Anonym (TheDude)

Ja, känslor har jag. Men samtidigt vet jag att jag aldrig kommer bli tillsammans med henne igen.

Jag gillar sex och är nyfiken, men samtidigt undrar jag också hur det påverkade er att ha sex första gången efter uppbrottet.

Hur hanterade ni situationen, är det bättre att hålla avstånd? Umgås så lite som möjligt? Eller inte vara personliga med varandra? Vi har barn ihop så jag har försökt satsa på en vänskap (som även fanns där innan). Jag vet att vi kan vara bra vänner, men samtidigt är jag rädd för att jag inte kommer kunna bli fri från känslorna.

• Anonym (TheDude)
    EJL skrev 2013-12-11 14:31:13 följande:
    Några timmar efter... Mitt ex var ett as.
    Hur länge var ni ihop då?
  • EJL

Två år... Och två år för länge. Eller i alla fall 1 år och 11 månader för länge.

• Anonym (Kåt Tjej)

Var tillsammans med mitt förra ex i ca 6 år. Jag gjorde slut. Träffade min nuvarande efter ca 1 år och vi hade sex första gången vi sågs. 

Men om det däremot hade varit han som gjorde slut hade det säker tagit många år innan jag hade haft sex igen.

• Josun

Ca 8 månader... Men jag hade inte väl släppt det tidigare förhållandet riktigt. Inte så att jag någonsin ville tillbaks men jag kände allt för mycket att jag "behövde" någon och det såg hon väl igenom tillslut. När den nya slutade vilja träffas blev det en snabb tripp in i depressionen igen som uppenbarligen inte var helt över.

Inget jag ångrar ändå nu i efterhand dock men jag är medveten om att jag inte är världens mest sociala typ så det går långt för mig mellan de chanser jag har att träffa någon. Numera tar jag nobbar mer med en nypa salt och ser det mest som bortkastad tid istället.

• Anonym (TheDude)

Hur mådde ni efter sexet?

• Anonym (TheDude)
    Anonym (Kåt Tjej) skrev 2013-12-11 14:58:44 följande:
    Var tillsammans med mitt förra ex i ca 6 år. Jag gjorde slut. Träffade min nuvarande efter ca 1 år och vi hade sex första gången vi sågs. 

Men om det däremot hade varit han som gjorde slut hade det säker tagit många år innan jag hade haft sex igen.
    Så långt?
  • Josun
    Anonym (TheDude) skrev 2013-12-11 15:30:20 följande:
    Hur mådde ni efter sexet?

Sex i sig är väl bara bra men efter ett förhållande kanske man egentligen söker mer än sex då man oftast har tappat mer än det? Men det går inte att ersätta en person med en annan rakt av.

Men sånt där måste ju vara väldigt individuellt. Jag tycker aldrig att sex är slös på tid för min egen del :)

• Anonym (Cilla)

När mitt förra förhållande tog slut så tog det tills jag träffade min nya att ha sex igen, jag är nämligen inte intresserad av okända människor på krogen och jag gillar bara att ha sex med de jag har känslor för.

Så jag fick vänta 4 år. Inget jag ångrar, inget jag mådde dåligt av.

• Mia Sthlm

Beror så mycket på vem som gjorde slut och hur man mår.

Efter ett dåligt uppbrott for jag direkt hem till ett gammal kk och knullade. Levde ganska utagerande ett tag och raggade på nästan allt. Det blev väldigt mycket bekräftelsesex och jag knullade så mycket jag kunde för att på något konstigt vis försöka hämnas på honom och kanske alla män. Hände att jag träffade någon på krogen, åkte hem till honom och knullade och sedan stack jag tillbaks och raggade upp en till bara för att det gick.

Efter ett "bra" avslut har jag kunnat gå vidare efter några månader och älskat när jag haft sex istället för att bara råknulla och gå vidare till nästa.

Ge det lite tid så löser det sig av sig själv även om det är jobbigt nu.

• Anonym (Lisa)

Ett år. Ett halvår för att vara ledsen och hitta mej själv, ett halvår för att börja se sej omkring och sen hittade jag en bra kille och då kändes det bara bra. Jag vill inte ha sex utan kärlek.

Svar på tråden Hur lång tid tog det för er innan ni hade sex efter avslutat förhållande?