• 1735

Varför bråkar mina katter? :(

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp/tips på att få mina katter att sluta bråka.

Det finns tre katter i mitt och sambons hem, den äldsta är 9 år (kastrerad hona som heter Bäbis) den andra är 8 år (kastrerad hane som heter Bubben). De två är faktiskt mor och son.
    De har bott hos oss i snart två år.

I somras skaffade vi en kattunge på 14 veckor (hona som heter Lillan).
    Redan från början så kom Bäbis och Lillan bra överens, de leker med varandra och det gör det fortfarande.
    I dagsläge är nu Lillan 8 månader. (Kastrerade henne när hon blev 6 månader gammal)

"Problemet" har hela tiden varit Bubben som smyger sig fram till Lillan och sista biten rusar han fram och slår henne med tassarna, hon blir jätterädd och gömmer sig medan han springer efter för att fortsätta jaga/slå henne. Oftast är det någon hemma som kan ryta till åt Bubben så han slutar.
    Han fräser aldrig eller morrar, men han gör ett hög pipande/jamande ljud när han får syn på henne.
    Hon gömmer sig direkt för hon är uppenbarligen rädd för honom.
    Det händer även att när hon är med oss i soffan så kommer Bubben smygandes och attakerar så det spelar inge roll om vi är hemma eller inte.

Han attakerar även henne när hon går på lådan eller utomhus.

Varje gång han gör så så hinner vi inte ta tag i vattenprayflaskan för det går så fort.

Att tillägga så bor vi ute på landet så katterna har en egen kattlucka att gå igenom som de vill så de har mycket att röra sig på och borde inte gå varandra på nerverna.
    Samtliga tre katter får lika mycket uppmärksamhet/lek/gos av sambon och mig så ingen "lämnas utanför" Tungan ute

På bilden är Lillan ute i snön och lekerGlad

• Svar på tråden Varför bråkar mina katter? :(
  • nemo1

Kan vara så att det är oro i flocken om det finns en annan katt inne på deras revir där ute. Har du provat att sätta in en Feliway? Aldrig aldrig straffa katten som anfaller, och definitivt inte spruta vatten på honom. Som du märker så hjälper det ändå inte. Försök med ett enkelt nej och försök att avleda honom istället.
    Prova att leka med dom tillsammans, tex med en laserpekare. Äter de tillsammans? Sover i närheten av varandra?
    Bubben är troligtvis den ranghöga i flocken och därmed visa det om och om igen.

• 1735
    nemo1 skrev 2013-12-11 16:22:30 följande:
    Kan vara så att det är oro i flocken om det finns en annan katt inne på deras revir där ute. Har du provat att sätta in en Feliway? Aldrig aldrig straffa katten som anfaller, och definitivt inte spruta vatten på honom. Som du märker så hjälper det ändå inte. Försök med ett enkelt nej och försök att avleda honom istället.
    Prova att leka med dom tillsammans, tex med en laserpekare. Äter de tillsammans? Sover i närheten av varandra?
    Bubben är troligtvis den ranghöga i flocken och därmed visa det om och om igen.
    Tack för ditt svar!
    Nej tyvärr har jag aldrig testat Feliway, tror du att det skulle fungera? Så sätt kan det vara värt ett försök! 
    Tur att jag inte hunnit spruta vatten på honom iallafall, bara rytit till men kanske bara ska försöka avleda honom lite snyggt som du säger.
    Ja faktiskt, laserpekaren är populär och sitter man med dom båda när de äter så går det bra men aldrig om de är själva. Brukar försöka mata alla tre med godis i samma rum, det brukar fungera hyfsat iallafall. (om de inte kommer för nära varandra)
    Det stämmer att Bubben "bestämmer" men ibland sätter till o med hans mamma (Bäbis) ner honom. Tungan ute
    Ungefär som att hon säger "Fy dig min son, nu skärper du dig!" för hon är en väldigt bra och bestämd mamma och tar alla under sina vingar kan man säga Tungan ute Hård men rättvis! Glad
  • Birmafröken

Jag tror så här:

Eftersom Bäbis är Bubbens mamma (och de bott ihop sedan han föddes) är Bäbis förmodligen den som står högst i rang. Eftersom hon har hög status kände hon sig inte hotad av att en liten kattunge som Lillan flyttade in utan accepterade henne i flocken utan några större problem.

För Bubben däremot innebar nykomlingen ett större hot och därför är det viktigt för honom att befästa sin status på ett lite osäkert sätt genom att skrämmas. När Lillan blir rädd och springer iväg blir det liksom både som en rolig lek och en makt-kick för honom.

Eftersom de har bott ihop så pass länge utgår jag ifrån att Bubben inte bryr sig om Lillans närvaro varje gång han får syn på henne? Gör han det har de inte haft möjlighet att vänja sig vid varandra ordentligt, vilket alltid är en risk när katter har fri tillgång till utevistelse. Har han inte accepterat Lillan alls och samtidigt har fri tillgång till utevistelse finns en risk att Bubben ger sig av och överger sitt invaderade revir.

Det är viktigt att man inte straffar Bubben för hans naturliga instinkter genom att ryta och fya. Om husse eller matte börjar ryta och ha sig blir situationen (dvs varandras närvaro) ännu mer skrämmande och laddad för både Bubben och LIllan. Behåll därför lugnet och avled så odramatiskt och avslappnat som möjligt.

Svar på tråden Varför bråkar mina katter? :(