Varför bråkar mina katter? :(
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp/tips på att få mina katter att sluta bråka.
Det finns tre katter i mitt och sambons hem, den äldsta är 9 år (kastrerad hona som heter Bäbis) den andra är 8 år (kastrerad hane som heter Bubben). De två är faktiskt mor och son.
De har bott hos oss i snart två år.
I somras skaffade vi en kattunge på 14 veckor (hona som heter Lillan).
Redan från början så kom Bäbis och Lillan bra överens, de leker med varandra och det gör det fortfarande.
I dagsläge är nu Lillan 8 månader. (Kastrerade henne när hon blev 6 månader gammal)
"Problemet" har hela tiden varit Bubben som smyger sig fram till Lillan och sista biten rusar han fram och slår henne med tassarna, hon blir jätterädd och gömmer sig medan han springer efter för att fortsätta jaga/slå henne. Oftast är det någon hemma som kan ryta till åt Bubben så han slutar.
Han fräser aldrig eller morrar, men han gör ett hög pipande/jamande ljud när han får syn på henne.
Hon gömmer sig direkt för hon är uppenbarligen rädd för honom.
Det händer även att när hon är med oss i soffan så kommer Bubben smygandes och attakerar så det spelar inge roll om vi är hemma eller inte.
Han attakerar även henne när hon går på lådan eller utomhus.
Varje gång han gör så så hinner vi inte ta tag i vattenprayflaskan för det går så fort.
Att tillägga så bor vi ute på landet så katterna har en egen kattlucka att gå igenom som de vill så de har mycket att röra sig på och borde inte gå varandra på nerverna.
Samtliga tre katter får lika mycket uppmärksamhet/lek/gos av sambon och mig så ingen "lämnas utanför"
På bilden är Lillan ute i snön och leker.