Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

I vilken grad tvättar ni era underkläder och handdukar i?

Underkläder, handdukar och sängkläder i 60 grader, ibland kör jag en 90-tvätt, men då brukar det bara vara rena bomullsunderkläder och disktrasor i den.
    Övrigt tvätt varierar mellan 30 grader och 40 grader
    Jag har lärt mig (kan vara fel vet inte) att man måste upp i rätt höga temperaturer för att få bukt med proteiner som finns i underkläder
    Ja, det finns maskiner som tar oändligt lång tid, det finns långa program på vår också, sk eko-program. Ibland kör jag dessa, ibland inte.
    Tvättstugemaskiner brukar generellt vara snabbare.

TS, kolla av om du hittar snabbare, jag hittade de snabbare av en slump, jag sätter in huvudprogrammet på 30 grader, sedan kan jag variera gradtalet och centrifugeringen efter detta.

• sextiotalist
    blomman07 skrev 2013-12-12 13:57:55 följande:
    Jodå, de blir definitivt rena.

Ni som menar att ni tvättar i 60-95 pga bakterier, jag undrar två saker..
    Vad för bakterier är det som måste bort?
    Och för att all bakterier ska dö, borde inte kläderna kokas? Dvs temperatur över 100grader.
    60 grader i kombination med tvättmedel räcker för att ta död på flesta bakterier och virus. Men en annan orsak att man ska tvätta så varmt är för att vid de temperaturerna så får man bort en del fläckar som man kan få i underkläder t.ex (flytningar, mensolyckor etc)
  • sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2013-12-11 19:42:32 följande:
    Vad sjutton har du för tvättmaskin, när det tar sån tid? Förvånad

90°C tar c:a 80-90 minuter med förtvätt och 60°C tar c:a 60-70 minuter med förtvätt med de maskinerna jag tvättar i. Att det är lite olika minuter beror ju på vikten också.

Dock så tvättar jag underkläder i 60°C. Mannens kläder som han har när han mekar så kör jag det i 90°C och alltid med förtvätt oavsett tvättmedel.

När jag letade efter ny tvättmaskin för ett halvår senare så var det svårt att hitta en maskin som hade en kortare tvätt-tid än 2 timmar för en 40-tvätt.
    Jag hittade en (billig dessutom, utgående modell Glad) där jag kan köra en 40-tvätt på 50 minuter och 60-tvätt på 60 minuter.
    Nästan alla nya maskiner har sk ekoprogram som standard och de tar så lång tid
  • sextiotalist
    blomman07 skrev 2013-12-12 14:37:37 följande:
    Vad är det för bakterier som måste bort då?
    troligen de sjukdomsalstrande. De andra behövs inte. Jag kör disktrasor (minns en tråd om detta för inte länge sedan Flört) i 90 grader emellanåt, just för att de brukar bli en bakterihärd med sjukdomsalstrande bakterier. Sedan kan det ju kännas rätt bra att man inte behöver hålla koll på om handduken änvänts till nedre regionerna eller inte utan att man vet att de är rena när man ska torka händerna eller så.
    Förutom detta så finns det nog en hel del kolibakterier i dina underkläder efter en dags användning
  • sextiotalist
    blomman07 skrev 2013-12-12 14:53:10 följande:
    Jag är aldrig sjuk, faktiskt. Har aldrig varit magsjuk och diarré har jag nog bara haft en enda gång, utomlands för åtta år sedan. Men det kanske beror på att jag inte äter mina trosor då? Varför skulle EHEC finnas i mina underkläder om jag inte varit sjuk? Upplys mig gärna för nu förstår jag inte alls.
    Jag tror dig. Men du verkar väldigt okunnig om vad kolibakterier är
    Kolibakterier har alla i sina tarmar, det tillhör den normala tarmfloran av bakterier. Det är inte ett tättslutet system längst ner vid ändtarmen, så det är nog säkert en och en annan rackare som kommer ut

http://sv.wikipedia.org/wiki/Escherichia_coli
  • sextiotalist
    blomman07 skrev 2013-12-12 15:05:57 följande:
    Nej jag har ingen koll alls, det är därför jag frågar. Så poängen är alltså att bakterier som finns naturligt i mig, muteras i min trosa och efter som jag tvättar i låg temperatur så får jag tillbaka en bakterie upp i snipperiet med omnejd när jag tar på mig dem igen?

Om det inte är så, förstår jag inte problemet.
    Nja, så skrev jag väl ändå inte, jag skrev att det finns garanterat kolibakterier i dina trosor, Inte att den muterar, men upplysningvis så är det faktiskt väldigt vanligt att tarmbakterier är orsaken till UVI.

Så de baketerier som finns naturligt hos dig kan bli sjukdomsalstrande om de hamnar fel. Dina tarmbakterier kan göra dig sjuk om de hamnar i maten eller i urinvägarna. Men de är inte muterade, utan exakt samma bakterier.

En förklaring till att det kan var rätt bra att tvätta underkläder i 60 grader, jag för min del gör det främst för att fläckar går bort
  • sextiotalist
    PinkSugar skrev 2013-12-12 15:06:34 följande:
    Jaha?
    Jag har aldrig i hela mitt 22 åriga liv haft på mig underkläder som någonsin tvättats varmare än 40 grader och jag har aldrig haft något underlivsproblem. Så vad tjäna man på att börja? 

Jag skrev inte att man måste bli sjuk, Jag bara skrev att det finns kolibakterier i dina underkläder, inte att dessa behöver göra dig sjuk. Vår kropp fixar det mesta och även en lagom dos kolibakterier.
    Men om de små jäklarna vandrar upp i dina urinvägar så känns det.

Jag hade inte haft en enda UVI förrän jag var 28 år tror jag, Sedan hade jag några år där de upprepade sig, kolibakterier orsaken, trots tvätt på 60 grader
  • sextiotalist
    blomman07 skrev 2013-12-12 15:38:43 följande:
    Ok, men då tycker jag inte att det är något problem. Uvi har jag heller aldrig haft, men skulle jag få problem kanske jag skulle överväga inköp av trosor som kan tvättas i 60, annars inte.

det är inga problem för mig heller, jag tvättar varmt för att bli av med fläckar och för att jag vill få T.ex vita lakan riktigt vita
  • sextiotalist
    Nyfikna72 skrev 2013-12-12 17:50:28 följande:
    Offtopic men anledningen att många moderna maskiner tar lång tid på sig är att de oftast enbart är 220volt. Då är värmepatronen klen och det tar längre tid att värma vattnet.
    Nja, inte riktigt så, det har inget med elpatronen att göra, det krävs inte så mycket energi för att värma vattnet, så 220 fixar det utan problem.
    Däremot så går det åt mindre energi om man använder eko-programmet. Vår tidigare, över 10 år gamla som var snabbare, och vår nuvarande, går på 220.

Det finns varmvattenberedare som går på 220.

Vi kör en 60-tvätt på en timme i vår maskin, 220 V (dvs inte trefas).
  • sextiotalist
    amorvincitomniia skrev 2013-12-13 01:56:39 följande:
    lakan/handdukar 60grader

underkläder 40..

mig veterligen måste behåar tvättas i max 40 grader i tvättpåse och vad har folk för trosor som tål 95 graders tvätt och supercentrifug? :S

snygga bomullstrosor.
  • sextiotalist
    Fiamedbarn skrev 2013-12-13 10:42:32 följande:
    Tvättmaskinerna kom väl inte förrän på 50-talet. Inte var det så att man bara tvättade två gånger per år innan dess! 

Svampinfektion var bara ett exempel, detta gäller ju alla virus och bakterier, att de inte dör vid 40 grader. Men fotsvamp kan man ju få bara man går in på ett badhus så det är ju väldigt vanligt.

lnja, två ggr om året, man tvättade en gång i veckan i de flesta familjer under 1900-talet (ok, en bit in, men mamma, född på 30-talet kom ihåg sin mormors tvättdag)

• sextiotalist
    Khaleesi skrev 2013-12-13 13:26:23 följande:
    Victorias Secret kategoriseras inte som dyra och lyxiga underkläder, snarare billigt skräp. Men köper man sina trosor i tre-pack på Konsum kanske man tror det...

De flesta av mina trosor ligger prismässigt mellan ca 300-1500 kronor. Jag skulle aldrig få för mig att tvätta dom i maskin varmare än 30 grader. 

Jag byter trosor minst två gånger om dagen, tycker underkläder är kul och älskar att känna mig fin i lyxiga under. Förstår inte vad ni gör i era underkläder som får de så äckliga? 

BH:ar bör aldrig tvättas i maskin, handtvätt är det som gäller om man är rädd om dem. 

har du inte flytningar, har du en helt tät anus? Jag misstänker att du är skapt på samma sätt som oss andra, så ja, du kan garanterat hitta både en och en annan liten baskelusk i dina trosor. De bryr sig nämligen inte om vad de kostar
  • sextiotalist
    Khaleesi skrev 2013-12-13 16:42:38 följande:
    Nej jag har för det mesta inga flytningar och mitt anus läcker inte. Jag torkar mig noggrant och duschar dagligen. Jag har aldrig haft problem med svampinfektioner eller dylikt. 

Hur är det med eran hygien egentligen om ni har massa flytningar och läcker bajs? Herregud.

De flesta av mina trosor är i bomull, siden (som också är ett naturmaterial) eller spets. Jag har inga problem med mitt underliv på något sätt. i princip alla trosor har även bomull i grenen. 

flytningar har de flesta friska kvinnor, jag menar inte bajs, jag menar tarmbakterier.
  • sextiotalist
    PrinsessanLeia skrev 2013-12-13 17:04:50 följande:
    Jag tvättar allt i bomull i 60 grader, dvs handdukar, strumpor och en de flesta underkläder. Underkläder i syntetmaterial och ullstrumpor tvättas i 40 grader. Använder sällan annat än bomullstrosor då mitt underliv inte gillar det. Dock har jag inte något problem med att ev ha smuts kvar i kläder för jag tror inte vi gynnas av att leva i ett kliniskt rent tillstånd. Tror definitivt det är fler som får underlivspronlem för att de tvättar sig för mycket och med fel produkter än det är människor som får problem för att de tvättar sig för lite.

just underkläder vill jag nog ha lite mer rena (men så har jag också haft svampproblem). Men främst är det mest för att få bort fläckar och så. Men vanliga kläder är det 40 grader som gäller, jag är inte heller rädd för bakterier. Jag försöker bara förklara att just trosor har lite mer av bakterier på fel ställe
  • sextiotalist
    Zylvia skrev 2013-12-14 23:09:44 följande:
    Hahaha!!! Att man får obalans av att duscha beror på att tvålen har fel ph-värde, samt torkar ut!
    Att ha rena underkläder är en helt annan sak, det är bara bra!
    Det är inte smutsen som håller balansen liksom, haha, tvärtom ju.
    Det går jättebra att tvätta underlivet varje dag, jag gör det ibland 2 ggr om dan, men jag använder ju intimtvål med..
    Det där är individuellt, jag kan inte använda tvål alls. Men när det gäller svamp, så kan det "smitta", så jag fick tipset från min gyn när jag hade svamp, rena underkläder, ingen tvål alls i underlivet (och det jag skulle undvika var lactasyd) och... avhållsamhet
Svar på tråden I vilken grad tvättar ni era underkläder och handdukar i?