• Fia88

Havandeskapsförgiftning??

Jag är gravid i v 30.. Har aldrig huvudvärk annars men haft sprängande huvudvärk nu i 2 dar.. Klart att tanken slagit mig om det kan vara havandeskapsförgiftning eller om det är vanligt att få huvudvärk under senare delen av graviditeten? Mitt blodtryck har vart bra under hela graviditeten men jag har ökat ganska mycket i vikt..
    Ni som haft, kan inte ni berätta hur det var för er? Vilka symptom ni hade osv?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning??
  • Philippa

Tycker du ska ringa din BM redan nu på morgonen.... för OM det är HF är det inte att leka med.....

• Fia88

Har vart hos bm, alla prover var bra så ingen HF här inte.. :)

• Insanejane77

Ring din bm genast! Havandeskapsförgiftning kan ibland avancera väldigt fort, better safe than sorry.

Min hsfg började med att jag svällde i vikt, 12 kg på tre veckor! Sen kom huvudvärken och allmänt dåliga sjukdomskänslan. Mitt blodtryck och urin var fortfarande bra, därför trodde dom inte att jag var sjuk och viftade bort mig gång på gång.
    En kväll blev jag "magsjuk", det var iaf vad jag trodde. Mådde illa och hade ont i huvudet och ville kräkas. Jag fick ont under höger bröst och jag trodde det berodde på att kroppen ansträngde sig så när jag försökte spy. Tog en alvedon och gick och lade mig igen i tron att jag kanske hade blivit matförgiftad.
    Sedan kände jag min dotter dåligt... Inte alls faktiskt när jag tänkte efter. Bestämde mig för att åka in och kolla men då var det redan för sent. Min dotter hade dött i v 37. Inget syntes då i urin eller blodtryck utan upptäcktes senare vid ett blodprov att min lever var påverkad.
    Jag hade fått allvarlig hsfg med HELLP och min lever sviktade och jag fick få blodtransfusioner och blodtrycksmediciner osv, nu gick det illa och min dotter dog och jag antar att jag är lite nojig när andra verkar visa symptom på hsfg men finns inget jag ångrar mer i livet än att jag inte åkte in och kollade mig en extra gång innan det var för sent!
    Så kolla hellre en gång för mycket än för lite.
    Stort lycka till!

• Linn96

Alla känner inte av sin hf, det gjorde inte jag. Det var hos mvc som dom upptäckte att blodtrycket var högt och att jag hade protein i urinen. Som högst låg mitt blodtryck på 181/115 men jag kände aldrig av det. 

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning??