• Anonym (Anna)

SGI arbetslös-gravid igen

Hej! Har en dotter på 1 år och 4 månader. Vi väntar barn igen så håller oss alltså inom 1 år och 9 månader för att skydda SGI. Jag är arbetslös och nu till min fråga. Säg att jag får en tjänst eller ett vikariat som sträcker sig från januari-februari till kortast augusti, jag beräknas föda i Juli, hur beräknas min SGI? Får jag som minst behålla min SGI från första barnet efter som den är skyddad både av "1 år och 9 månaders-regeln" samt "anmäld på arbetsförmedlingen"??

Om jag jobbar några timmar/eller lägre procent än vad min första SGI är beräknad på kan min SGI sänkas då??

Mvh Anna

• Svar på tråden SGI arbetslös-gravid igen
  • Försäkringskassan

Hej!

Man behåller samma föräldrapenning som man hade med det första barnet om man blir gravid igen innan det barnet är ett år och nio månader.

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:

beräknas pågå under minst sex månader eller är årligen återkommande.

Här kan du läsa mer; www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden SGI arbetslös-gravid igen