• Anonym (Hjälp)

Underhållsbidrag

Min man blev stämd på mer underhållsbidrag förra hösten 2012. Det är inte avslutat än utan huvudförhandlingen äger rum under nästa år. Det är två barn han ska betala underhållsbidrag till och vi har ett gemensamt barn, nu har vi fått reda på att vi ska ha barn till sommaren igen och jag undrar om det är något som vi ska ta upp i tingsrätten under huvudförhandlingen? Det borde ju vara relevant men jag vet inte. Finns det någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Philippa

Det är väl klart att ni ska ta upp det....

• Anonym (Liz)

Ja, det bör ni föra fram.

När man beräknar underhållsbidrag gör man det i 3 steg.
    1. Man beräknar barnets kostnader.
    2. Därpå beräknar man vardera förälders ekonomiska försörjningsförmåga.
    3. Slutligen gör man en kvotfördelning mellan föräldrarna där de får betala barnets kostnader utifrån försörjningsförmågan. Den som har mer pengar över betalar mer helt enkelt.

När man gör steg 2 och beräknar föräldrarnas respektive ekonomiska försörjningsförmåga så beräknar man i grova drag inkomst av tjänst och kapital minus bostadskostnader, egna levnadskostnader och vissa särkskilda kostnader.

I det steget kan föräldern i vissa fall få göra avdrag från sin inkomst för att försörja yngre hemmavarande barn. 

I 7 kap 3 § sista stycket i föräldrabalken står det så här:
    Oberoende av vad som annars gäller om en förälders underhållsskyldighet mot två eller flera barn får den bidragsskyldige för underhåll åt varje hemmavarande barn förbehålla sig ett belopp som, tillsammans med vad som utges till barnet av den andra föräldern eller för dennas räkning, för år utgör 40 procent av gällande prisbasbelopp. Rätten kan dock bestämma ett annat förbehållsbelopp om det föranleds av omständigheterna i det särskilda fallet 

Det betyder att en förälder med hemmavarande barn under vissa förutsättningar kan få göra avdrag från årsinkomsten med 40 % av ett prisbasbelopp för att försörja det barnet. Och det gäller alltså för varje hemmavarande barn som den föräldern också är förälder till. Men för att få göra avdraget krävs att man tar hänsyn till det hemmavarande barnets andra förälders inkomst, dvs i det här fallet din inkomst. För pappan får bara göra avdrag med den summa som du inte kan försörja era gemensamma barn med. Så om du inte har tillräcklig ekonomisk förmåga att försörja era gemensamma barn kan alltså pappan få göra avdrag från sin inkomst för att försörja era barn. Det skulle då betyda att hans ekonomiska försörjningsförmåga för umgängesbarnet minskar och därmed blir kvotdelningen en annan vilket innebär att mamman då får stå för en lite större del av försörjningen. Har du dock förmåga att själv försörja era barn (enligt samma princip och regler som vid vanlig underhållsberäkning enligt föräldrabalken) så får pappan i det här fallet inte göra något avdrag för era barn.

• Anonym (Hjälp)

Tack för svaret Liz. Vi är gifta och jag är studerande så min inkomst är inte särskilt stor och det har vi redan tagit upp med advokaterna så det vet dom om. Hennes advokat tar såklart ingen hänsyn till någonting och det var därför jag undrade om det var lönt att ta upp att vi ska ha barn igen då det fortfarande är ganska många månader kvar innan bf.
    Min man tjänade väldigt bra tidigare pga en massa övertid men han fick byta jobb och har nu till och med sämre lön än hans ex som stämde honom. Kan dom verkligen gå efter hans taxerade inkomst från 2010 och 2011 när dom räknar ut underhållsbidraget? Hans advokat har räknat på det hela tiden och vägrar ändra sig. Jag är rätt så orolig när det gäller detta då vår ekonomi inte är den bästa precis..

• Anonym (Liz)
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-12-12 14:07:23 följande:
    Tack för svaret Liz. Vi är gifta och jag är studerande så min inkomst är inte särskilt stor och det har vi redan tagit upp med advokaterna så det vet dom om. Hennes advokat tar såklart ingen hänsyn till någonting och det var därför jag undrade om det var lönt att ta upp att vi ska ha barn igen då det fortfarande är ganska många månader kvar innan bf.
    Min man tjänade väldigt bra tidigare pga en massa övertid men han fick byta jobb och har nu till och med sämre lön än hans ex som stämde honom. Kan dom verkligen gå efter hans taxerade inkomst från 2010 och 2011 när dom räknar ut underhållsbidraget? Hans advokat har räknat på det hela tiden och vägrar ändra sig. Jag är rätt så orolig när det gäller detta då vår ekonomi inte är den bästa precis..
    Det är viktig information du kommer med nu som kommer att inverka på din mans ekonomiska försörjningsförmåga. Det är också otroligt viktigt att ert ombud är duktig på just underhållsbidragsberäkningar. Eftersom det är din man som måste dels yrka på vissa viktiga avdrag och dels även visa att de gamla inkomstuppgifterna numera är inaktuella.

Eftersom du är studerande så räknas endast bidragsdelen som inkomst för din del. Lånet ska ju återbetalas så det ska inte räknas som inkomst. Det kommer att ha en stor betydelse för hur man beräknar din mans ekonomiska försörjningsförmåga:

1. Huvudregeln är att man bara får dra av halva bostadskostnaden om man är sammanboende. I ditt fall saknar du ekonomisk förmåga att betala halva er boendekostnad vilket gör att din man har rätt att få göra avdrag med hela er bostadskostnad. 

2. Eftersom du saknar inkomst att försörja era gemensamma barn för har din man rätt att göra avdrag med 40% av prisbasbeloppet för vardera barnet.

3. Eftersom du saknar full förmåga att försörja dig själv finns en möjlighet att även yrka på att din man ska få göra avdrag för din försörjning. Som mest får han göra avdrag med 60 % av ett prisbasbelopp men först ska då den faktiska inkomst som du har dras av vilket innebär att han bara får göra avdrag för summan mellan din inkomst och upp till 60% av prisbasbeloppet. Den regeln hittar du också i föräldrabalken 7 kap 3 §

Om det finns särskilda skäl får ett belopp förbehållas för underhåll åt make som den bidragsskyldige varaktigt bor tillsammans med. Med make jämställs annan som den bidragsskyldige varaktigt bor tillsammans med, om de har barn gemensamt. Förbehållsbeloppet bestäms enligt andra stycket. Normalbeloppet utgör dock 60 procent av prisbasbeloppet.

Prisbasbeloppet kommer nästa år att ligga på 44.400 kr.

När det gäller din mans inkomst så är det givet att motpartsombudet vill hänvisa till de äldre uppgifterna där din man tjänade mer. Men det är så att man alltid ska gå på den förväntade inkomsten när man beräknar underhållsbidrag. Ofta använder man sig då av tidigare deklarationer för att se att den uppgivna förväntade årsinkomsten är skälig. Då krävs det att man kan styrka att man har sänkt sin inkomst. Detta gör man dels genom ett intyg från arbetet som visar att man har bytt arbetsgivare och vilken månadsinkomst man numera har. Dels  lämnar man in detta års lönespecifikationer. Med det som grund kan din man styrka att hans årsinkomst har minskat. 

Eftersom mål om underhållsbidrag är dispositiva innebär det att din man endast kommer att få gehör för det som han yrkar på och kan bevisa. Domstolen kommer inte själv att göra några avdrag utan din mans ombud måste yrka på detta och även bevisa de faktiska förhållandena. 
Svar på tråden Underhållsbidrag