• anyXX

Hur mycket "pushar" ni era barn vad gäller idrotttsaktiviteter?

Ja, som rubriken lyder. Jag har en 5-åring som gått 2 terminer på ridskola och som vill sluta för att hon tycker det är "jobbigt". Självklart vill jag inte tvinga henne att göra saker hon inte vill, eller att prestera bara för sakens skull. Men när vi är på ridskolan tycker hon det är jättekul - hon älskar att hoppa och trava t ex! Rykta osv tycker hon är svårt och det kan man förstå eftersom hon är så liten, så jag gör det mesta och hon hjälper till lite. Jag får känslan av att hon vill sluta för att hon är lite lat. Hon har lätt för mycket och när hon stöter på motstånd slutar hon direkt. Inte så bra.

Hur hade ni resonerat - sluta eller inte?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Hur mycket "pushar" ni era barn vad gäller idrotttsaktiviteter?
  • Fjärilslarv

varför ryktar du hästen? är det inte ryttaren som ska göra det?

• Whitetrash86
    Fjärilslarv skrev 2013-12-12 17:41:07 följande:
    varför ryktar du hästen? är det inte ryttaren som ska göra det?
    eftersom ryttaren (dottern) tycker att det är svårt... står ju i ts

eftersom hon fortfarande tycker om att vara där hade jag försökt lite till, det är ju lite svårt när dom är små.. skulle hon sluta skulle hon säkert komma 2 veckor senare och fråga om hon kan få rida igen.
    Det kanske går bra om hon hoppar över någon gång?
    Byta till en annan dag/tid som kanske passar henne bättre?
  • Fjärilslarv
    Whitetrash86 skrev 2013-12-12 17:45:09 följande:
    eftersom ryttaren (dottern) tycker att det är svårt... står ju i ts

eftersom hon fortfarande tycker om att vara där hade jag försökt lite till, det är ju lite svårt när dom är små.. skulle hon sluta skulle hon säkert komma 2 veckor senare och fråga om hon kan få rida igen.
    Det kanske går bra om hon hoppar över någon gång?
    Byta till en annan dag/tid som kanske passar henne bättre?
    ja men det ingår ju i ridkunskaperna att kunna rykta hästen.
  • Dixie

Jag hade nog pausat en termin och sedan sett om hon ville fortsätta sen.

• fesun

Jag kommer alltid att "pusha" lite när det gäller idrott. Fast mer uppmuntra än tvinga. Och som föregående talare, är något betalt så får de gå färdigt terminen. Passar inte tex ridning eller simning mina barn så får de pröva något annat, men det ska ju såklart inte bli så att de går en gång och sen vill göra något annat. Lite pushande är nog bara bra!

• Dixie

Fast just för simskola har mina barn inget val, de ska gå i simskola tills de är simkunniga, sen får de välja om de vill sluta.

• mammatill6

Mina barn försöker jag hejda llite då jag tycker det blir för mycket. Men jag lyckas inget vidare.. simskola har vi helt skippat.

• Whitetrash86
    Fjärilslarv skrev 2013-12-12 17:47:15 följande:
    ja men det ingår ju i ridkunskaperna att kunna rykta hästen.
    Fast det är inte så lätt om man är 5år och ponnyn är av större modell
  • Elin 834

När tycker hon att det är tråkigt? Jag har en 5 åring som tränar gymnastik 3 ggr/vecka. Hon tycker ibland att det är jobbigt att åka till träningen men är alltid jätteglad när hon kommer därifrån. Sonen som är 7 säger däremot att han hatar gymnastik direkt efter träningen, han har fått gå klart den här terminen men behöver inte fortsätta i vår. Däremot så måste han ha en ny aktivitet i vår.

Svar på tråden Hur mycket "pushar" ni era barn vad gäller idrotttsaktiviteter?