• Anonym (undrande)

3 månaders spädbarn - skiljsmässa, vem får vårdnaden?

Jag har en manlig barndomsvän som varit gift med en kvinna i 4 år. För ett tag sedan blev hans fru gravid. Barnet är nu 3 månader och föräldrarna ska skiljas. Pappan älskar givetvis sitt barn och undrar nu hur det blir med vårdnaden.

Det mest troliga är ju delad vårdnad men vad säger juridiken om detta? Finns det någon regel om hur länge ett spädbarn ska vara med mamman? Hur länge då isf? När får pappan börja ha barnet hemma hos sig?

• Svar på tråden 3 månaders spädbarn - skiljsmässa, vem får vårdnaden?
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Efwan) skrev 2013-12-13 14:04:46 följande:
    Vårdnaden borde vara gemensam per automatik om det var gifta vid födelsen. Som icke gifta skriver mannen på ett faderskapserkännande och då anger man enskild eller gemensam vårdnad.
    Eller är det umgänge/boende som avses?
    Okej, så det där med 6 månader gäller inte? Vet inte vart jag fått det ifrån.  Så direkt när dom skiljs så får han ha bebisen hemma alltså? även fast hon är 3 månader? Dom var gifta vid födseln

Han själv är dålig på att ta reda på sina rättigheter och hans fru är rätt bossig.
  • Anonym (undrande)
    Myling skrev 2013-12-13 14:16:25 följande:
    Vårdnad = juridik, vem som får ta beslut om barnet
    Umgänge = vem som får träffa barnet

Det finns inga regler om umgänge för bebisar, men man brukar väl inte ha varannan-veckas system förrän tidigast vid 3 år. Den som varit föräldraledig brukar fortsätta ha huvudansvaret och sen skolas den andra föräldern in långsamt.
    När brukar den andre föräldern få ha barnet boende hos sig då? Och hur länge åt gången? Det är ju fruktansvärt om man har ett gemensamt barn men bara för träffa barnet som en besökare :/
  • Anonym (undrande)
    The Doctor skrev 2013-12-25 19:02:02 följande:
    En idiot.
    Nej det var fru-slampan som lämnade honom. som hon har ett spädbarn med. Oj vilken bra mamma, verkligen lämplig. Och han är en ängel, så han är det inget fel på. Hon var mycket bossig och bestämmande.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (v) skrev 2013-12-25 19:43:40 följande:
    jag blir så trött av alla inlägg vi ska skiljas vi har barn på några månader.  det jag undrar är viste ni inte om att ni inte passade i hop innan ni fick barnet? varför skaffar man barn om  man har så svårt för varandra barn är inga leksaker även de har känslor. sedan  säger jag så här det tar tid att växa in i föräldrarollen det går inte på några månader. vad jag också har förstått så blir det en chock för många män hur livet blir när de har fått  barn. man får faktiskt kämpa lite också man blir bara så trött. jag och min man har kämpat i 16 år det var inte lätt med spädbarn vi var trötta men vi sprang inte och skilde oss vi har 4 barn.
    Vad ska han göra åt saken menar du? Han har alltid ställt upp för sin fru, gjort ALLT för henne men hon gick och hittade en annan som var snyggare eller nåt. Hon hade världens bästa man. Han har inte gjort något fel.
Svar på tråden 3 månaders spädbarn - skiljsmässa, vem får vårdnaden?