• Tinapina

Ni kattkunniga hjälp mig!

Vi bor i ett villaområde och grannen mitt över har en katt. Nu när det är lite kyligare så har katten valt ut min bil som sin plats att ligga och göra vad de nu gör:) Vi är de enda på gatan som har carport. Tyvärr så blir min bil både repiga av sandiga tassar över hela bilen och oerhört smutsig.
    Jag har försökt att backa in bilen i carporten så att motorhuven inte är lika skyddad men då bara kryper den längta bak på talet:/ Vad ska jag göra? Ska jag behöva sätta kompostgaller runt hela bilen i min egen carport eller till och med parkera utanför för att slippa få min bil nedsmutsad och repad? Katten sitter aldrig på deras egna bilar utan enbart min. En kompis tipsade om ättika. Tror ni en indränkt trasa i en burk på motorhuven skulle hjälpa?
    Någon som har några andra tips eller erfarenheter?

• Svar på tråden Ni kattkunniga hjälp mig!
  • Philippa

Prata med dom som äger katten, de får lösa detta!

• Tinapina

Men hur långt sträcker sig deras skyldigheter/ansvar? Jag kan ju inte kräva att de ska hålla katten inomhus. Eller?

• Birmafröken
    Tinapina skrev 2013-12-13 17:59:56 följande:
    Men hur långt sträcker sig deras skyldigheter/ansvar? Jag kan ju inte kräva att de ska hålla katten inomhus. Eller?

Nej, man kan inte kräva att andra håller sina katter inomhus eftersom det är tillåtet ha ha utekatter. Det som står utomhus måste man nog försöka skydda själv så gott det går från nedsmutsning (även från lösgående katter).

Ett bilöverdrag kanske vore en idé? Är du säker på att det endast är just den här grannens katt som smutsar ner din bil kan du kanske få denne att betala det.
  • Tinapina

Ja, det är deras katt som sitter på vår bil. Det är den enda katten på gatan och han håller effektivt bort konkurrenter:) Ett överdrag har jag funderat på men blir det inte bara "mysigare" och mer ombonat för katten? Jag har inget emot katter men börjar tröttna på att bilen har mängder med tassar på sig varje ny dag:(

• Birmafröken

Det bästa i sådana här fall är att man kommunicerar med sin granne på ett lugnt och sansat sätt och att båda parter visar förståelse för varandra (dvs att man visar förståelse och respekt även för kattägaren), då är chansen mycket större att man hittar en lösning som båda kan acceptera. Det är ju inte kul att bråka med någon som bor så pass nära.

När står t.ex. bilen i carporten och när är katten ute och sitter på bilen? Är det på natten så kanske man kan komma överens om att ändra tiden för kattens utevistelse till dagtid eller att katten inte är ute så långa stunder i taget i dåligt väder så att den måste söka skydd i carporten. Kanske kan man fixa en lämpligare, torr och skyddad plats för katten i grannens egen carport?

• Tinapina

Vi gillar våra grannar och vill självklart inte bli osams med dem. De har ingen carport, det är väl därför katten sitter i vår:/ Den är där så fort vi ställer bilen i carporten och katten är ute. Katten är skygg och jag har försökt hysja iväg den när jag ser den komma gående med siktet inställt på vår carport men då springer den runt och smyger upp bakvägen och då kan jag omöjligt se när han hoppar upp.

• Tinapina

Det har jag funderat på men vi har hund och undrar hur han skulle reagera på den?

• trytofindme

Vi upptäckte att vår katt använde gången mellan garaget och huset som toalett när vi flyttade in, och då hällde vi ut ättika för att få henne att ogilla platsen. Det funkade väldigt effektivt, och vi har bara behövt göra det två gånger.

Jag tycker definitivt ni ska testa med något liknande, och under någon tid kanske lägga något obekvämt på bilen, en planka eller två.

Prata gärna med grannarna också, så att både ni och dom kan vara snabba på att skrämma bort katten om ni ser att den är påväg dit. Vet man till exempel att katten springer dit nästan det första den gör när den blir utsläppt är det ju ganska lätt att lura på katten och skrämma iväg den.

• Tinapina

Just ättika har jag ju blivit rekommenderad. Kanske kan hänga en indränkt trasa ovanför biltaket och huven för ättika direkt på lacken är nig inte så bra? Det måste ju vara smidigt oxå, bilen används ju en del. Tror ni en vanlig pressening ovanpå bilen skulle vara obekväm och katten därmed avstår från min bil?

• trytofindme

Nä precis, ättika på lacken är nog inte att rekommendera. Men som du säger, en trasa eller kanske en burk med ättika i, det tycker jag absolut att du ska prova.

Ja, känns det inte alldeles för bökigt med en presenning tycker jag absolut att ni ska testa det. Den kanske inte blir så obekväm att ligga på i sig, men jag tror ändå katten kommer att undvika den. Det bör inte behövas allt för många dagar för katten att inse att det kanske finns bättre och enklare alternativ.

Lycka till! Du låter som en vettig granne.

• Tinapina

Ja, jag kan ju gott förstå att katten tycker det är en toppenplats men jag håller inte riktigt med:) pressening och ättika ska provas snarast så får vi se vad det leder till.

• orianthi

Ett överdrag för bilen är väl det ultimata? Du slipper tassavtrycken med minsta möjliga ansträngning :)

Svar på tråden Ni kattkunniga hjälp mig!