Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag blev anklagad för snatteri!!

Fjärilslarv skrev 2013-12-13 19:08:48 följande:
    De gjorde sitt jobb.
    de bad ju om ursäkt så vad är problemet?
    ja kan du inte bära en godispåse i handen eller vaddå?
    Gjorde bara sitt jobb?
    Personalen gjorde fel, bortom allt tvivel. De skötte det dessutom extremt dåligt.

Det man får göra är att gripa någon på flyende fot eller på bar gärning. TS var oskyldig, alltså saknades rätt att gripa henne/honom. Personalen hade inga befogenheter i det här fallet, de skötte sig oprofessionellt och agerade på ett sätt som var till skada för både ts och butiken. Jag hoppas och misstänker att de kommer få ett enskilt samtal med chefen.

De har helt enkelt ingen rätt att agera så, det finns bara ett tillfälle när man har det och det är när man är helt säker på att TS (eller ja, en person) faktiskt snattar eller stjäl varor. Då ska man vara hundra procent säker innan man gör det, annars är man på mycket hal is.

TS hade, om han/hon hade vetat det, kunnat gå från platsen utan att de hade kunnat göra något överhuvudtaget. Hade de gjort ett gripande då är vi inne på helt andra arenor, med olaga frihetsberövande etc.
    Anonym (ledsen och arg) skrev 2013-12-13 19:06:47 följande:
    Vad skulle jag göra då? Bära det i handen? Är det olagligt att stoppa saker i fickorna?
    Nej, det är det inte.

Man kan stoppa vad man vill i fickan, så länge man betalar eller lämnar kvar varan i butiken så är det inte straffbart. Jag har ofta saker i fickan på min jacka när jag handlar något litet eftersom jag sällan tar korg, aldrig varit några problem med det.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fjärilslarv skrev 2013-12-13 19:13:39 följande:
    hon hade inte betalt varan hon hade scannat i den.
    scanna in är inte det samma som att betala.
    Spelar ingen roll. Det är inte snatteri att lägga varor i fickan, det finns inget personal, väktare, civilpersoner eller polis kan göra förrän snattaren har passerat kassan.

TS hade betalat vid passage vid kassan, alltså hade ägarskapet övergått från affären till TS.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fjärilslarv skrev 2013-12-13 19:21:41 följande:
    jag svarade på påståendet om att när man har scannat i det så är det lika med betalt.
    du kan nog se de och du tittar på det inlägget som jag svarade på.
    Hursomhelst så får man lägga varorna var man vill, oavsett om man betalat eller ej.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nyfikna72 skrev 2013-12-13 19:21:49 följande:
    Hade hon kunnat visa kvittot direkt så hade det aldrig hänt.......kontrollanterna såg ju bara att varorna stoppades i en ficka och utgick från stöld så de gjorde ju bara sitt jobb.
    Nej, de gjorde som sagt inte sitt jobb.

Det finns inte något stöd i svensk lagstiftning för det de gjorde, allt bygger på TS samarbetsvilja. Hade det varit jag hade jag helt enkelt gått därifrån och kontaktat chefen för affären. Med all rätt. Jag hade till och med vägrat att visa kvitto eller varorna. De har inte att göra med vad jag har i fickorna.

Omvänd bevisbörda gäller inte, inte ens när det gäller snatteri.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fjärilslarv skrev 2013-12-13 19:26:23 följande:
    ja visst får man det, men då får man kanske stå ut med att man  blir tillfrågad om man har betalat.
    Nej, det ska man inte behöva utstå.

Principen om att fria snarare än att fälla bör gälla i det här fallet.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fjärilslarv skrev 2013-12-13 19:31:03 följande:
    men jösses orka!
    Ja, jag orkar. Du gör det uppenbarligen inte, men du slipper diskutera.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Ramborg skrev 2013-12-13 19:55:07 följande:
    Butiker med självscanning ska vara jäkligt försiktiga med att anklaga folk för snatteri, anser jag! Har de missat att begära avstämning så har de missat att ta fast snattaren. Det är priset de får betala för att kunna snåla in på kassapersonalen.
    Ja, de bör vara väldigt försiktiga just för att det ligger i självscanningens natur att folk plockar ner saker i väskor, fickor, medhavda kassar och så vidare.

I samtliga fall så ska det finnas en hundraprocentig säkerhet angående om en person har stulit något. Då kan man agera, här fanns ingen sådan.

Ytterligare en sak man kan lägga till är att "titta i fickor" inte är något som har lagstöd för butikspersonal. Även om de gärna vill påskina det, det var jag själv utsatt för för några år sedan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    puss skrev 2013-12-13 19:58:07 följande:
    Är det juridiskt så?
    Nej, snatteri är snatteri även vid självscanning.

Men envarsgripande gäller "på bar gärning" eller "på flyende fot". Att se någon som självscannar stoppa något i fickan och gå ut med det är vanskligare än att se någon göra samma sak i en vanlig kassa. I det förstnämnda fallet så finns det ett sätt att registrera varorna för betalning som inte kräver att man tar ut dem ur en ficka, jacka, kasse eller liknande. Därför bör man vara extra försiktig där.

Men med tanke på att det finns idioter till väktare och butikspersonal som "griper" folk inne i affären när de lägger en chokladkaka i fickan så är ju läget åt helvete på området, på sina håll.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Skyll dig själv) skrev 2013-12-13 20:24:19 följande:
    Skyll dig själv, ts. Man stoppar inte saker i fickorna eller i handväskan, när man är inne i affären. Det får man göra när man har passerat kassan. Och spara kvittot tills du har kommit hem!
    TS ska knappast skylla sig själv, felet ligger helt hos butikspersonalen.

Vad du anser att man bör gör är inte allmänt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Butiksbiträde) skrev 2013-12-13 20:59:38 följande:
    Jag arbetar som butiksbiträde och blir förvånad att kunder inte vill ta emot kvitto. Man får stoppa varor var man vill men man ska ha ett kvitto som kan bevisa att du har betalt.
    Varför?

Vi sysslar som sagt inte med omvänd bevisbörda i Sverige, det är åklagares sak att bevisa att snatteri har förekommit. Det kan göra saken smidigare men jag tänker inte spara några kvitton för att bevisa att jag inte snattat, de kommer bara hamna på något ställe där jag inte vill ha det och det är ett större problem än att någon övernitisk butikskontrollant kommer och stoppar mig för att kontrollera den saken. Vilket de alltså inte har rätt att göra i vilket fall som helst om jag vägrar samarbeta, de kan göra ett gripande och tillkalla polis för att reda ut frågan.
Svar på tråden Jag blev anklagad för snatteri!!