Jag blev anklagad för snatteri!!
Fjärilslarv skrev 2013-12-13 19:08:48 följande:
De gjorde sitt jobb.de bad ju om ursäkt så vad är problemet?
ja kan du inte bära en godispåse i handen eller vaddå?
Personalen gjorde fel, bortom allt tvivel. De skötte det dessutom extremt dåligt.
Det man får göra är att gripa någon på flyende fot eller på bar gärning. TS var oskyldig, alltså saknades rätt att gripa henne/honom. Personalen hade inga befogenheter i det här fallet, de skötte sig oprofessionellt och agerade på ett sätt som var till skada för både ts och butiken. Jag hoppas och misstänker att de kommer få ett enskilt samtal med chefen.
De har helt enkelt ingen rätt att agera så, det finns bara ett tillfälle när man har det och det är när man är helt säker på att TS (eller ja, en person) faktiskt snattar eller stjäl varor. Då ska man vara hundra procent säker innan man gör det, annars är man på mycket hal is.
TS hade, om han/hon hade vetat det, kunnat gå från platsen utan att de hade kunnat göra något överhuvudtaget. Hade de gjort ett gripande då är vi inne på helt andra arenor, med olaga frihetsberövande etc.
Anonym (ledsen och arg) skrev 2013-12-13 19:06:47 följande:
Vad skulle jag göra då? Bära det i handen? Är det olagligt att stoppa saker i fickorna?Man kan stoppa vad man vill i fickan, så länge man betalar eller lämnar kvar varan i butiken så är det inte straffbart. Jag har ofta saker i fickan på min jacka när jag handlar något litet eftersom jag sällan tar korg, aldrig varit några problem med det.