• MiiM

orolig hund efter operation

Hej!
    Vår hund, en lhasa apso/shih tzu opererades i förrgår för misstänkt tumör på ena framtassen. Hon äter och dricker (om än skralt med drycken) och elimination fungerar men verkar allmänt orolig och dämpad. Hon vandrar längs väggarna här hemma och det tar tid för henne att komma till ro. Vad beror detta på? Övergående? Hon får dagligen smärtlindring och inflammationsdämpande och operationssåret ser fint ut. 

• Svar på tråden orolig hund efter operation
  • Aniiee

Hon har ont, naturligtvis. Hon har varit med om något hon inte är van vid. Hon får mediciner som hon antagligen inte alls tycker är goda. Hon har ett sår på tassen.

Det är klart hon är sterssad och har svårt att komma till ro. 

Mycket kärlek och lugn från dig/er är vad som gäller. Stressa inte upp er över hennes beteende, Det går över =)

Ta hand om vovven. Skönt att det verkar ha gått bra. Lycka till.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • riboflavin

Vilka smärtstillande/inflammationsdämpande får hon? I första hand så bör du kolla bipacksedeln om du inte redan gjort det, finns några kända biverkningar som kan förklara oron?

Har vid flera tillfällen upplevt att hundar fått problem med magen av exempelvis Rimadyl, något som orsakat vankande och oro innan det syns på avföringen så att säga.

Hunger kan man känna utan att ha matlust, så det kan också vara en orsak.

Smärtstillande är inte alltid hundraprocentiga. Beroende på dosering kan det vara så att hunden ändå har ont eller känner obehag efteroperationen.

Jag tycker du ska ringa veterinären i morgon och prata med dem. Kanske är det lätt åtgärdat med en annan typ av smärtstillande eller en högre dosering.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Snartfrueriksson

Hej! Min hund har oxå opererat bort en knöl på benet o opererat bogleden. Men det jag skulle komma till, min äter oxå såna tabletter o hon håller Inte på sådär. Vilket märke fick du?

• MiiM

Hej, tack för Era svar.
    Hunden får oral mixtur av Metacam, en av biverkningarna är just apati.... Jag tror att hon spontant är på bättringsvägen nu då hon inte längre stryker runt bland väggarna här hemma. Fortfarande orolig från och till, men jag tror att hon hämtar sig så snart stygnen är borta/när hon slipper tratten. 

Svar på tråden orolig hund efter operation