• Anonym (Annelie)

Svår panikångest+flygresa+lugnande=?

Snälla familjeliv, jag behöver er hjälp nu!!!
    Om 72 timmar går mitt bokade flyg mot Kanarieöarna, en flygresa på ca. 6 timmar. Jag är så fruktansvärt nervös och rädd nu att jag håller på att krypa ur mitt skinn!

Jag lider av panikångest som debuterade i 20-årsåldern och som ofta gör sig påmind när jag känner mig instängd tex. på bussar, tåg och liknande. Jag har inte flugit på över 12 år men vill nu utmana mig. 

Jag äter antidepp (Venlafaxin) dagligen mot depression och ångest och har Stesolida tt ta vid behov. MIn läkare har rekomenderat mig att ta 10 mg Stesolid ca 1 timme innan planet lyfter. 

Min fråga är, kommer det att hindra min panikångest från att bryta ut??? 

Jag är i desperat behov av hjälp, jag är när på att avboka min resa, men det skulle kännas som ett stort nederlag...

Mvh

• Svar på tråden Svår panikångest+flygresa+lugnande=?
  • Anonym (mia)

Ja, jag tror det kommer hjälpa. Det gjorde det för mig. Hur bra som helst. Ta din stesolid och gör avslappningsövningar.

• Anonym (Funkar)

Har varit flygrädd. Fick xanor, det funkade. Tog en stor dos så jag somnade på planet sen. Brukade vakna när hjulen gick i marken.

• Anonym (Annelie)

Tack för era uppmuntrande svar! Jag hoppas att Stesolid funkar lika bra för mig! Xanor är starkare vad jag har förstått, men min läkare är inte villig att skriva ut det tyvärr. Jag sätter mitt hopp till Stesolid alltså... När panikångesten slår till med full kraft vill jag bara upphöra att existera, så fruktansvärt obehagligt och verklighetsfrånvänt...  Fler som har erfarenheter att dela med sig av?

Mvh

• Anonym (hejsan)

Jag har också stesolid, funkar alltid bra för mig när jag har jätteångest inför nåt. Hoppas och tror att det går lika bra för dig, ha en bra semester nu och låt inte ångesten förstöra.

• Anonym (Funkar)
    Anonym (Annelie) skrev 2013-12-13 22:06:50 följande:
    Tack för era uppmuntrande svar! Jag hoppas att Stesolid funkar lika bra för mig! Xanor är starkare vad jag har förstått, men min läkare är inte villig att skriva ut det tyvärr. Jag sätter mitt hopp till Stesolid alltså... När panikångesten slår till med full kraft vill jag bara upphöra att existera, så fruktansvärt obehagligt och verklighetsfrånvänt...  Fler som har erfarenheter att dela med sig av?

Mvh
    Stesolid bör funka också. Du kan ju ta dubbel dos så ska det nog gå bra :). Ha en riktigt härlig semester nu, du fixar detta! Sannolikheten fär att någon hemskt ska hända är ungefär lika med noll. På planet alltså!
  • Anonym (Funkar)
    Anonym (Annelie) skrev 2013-12-13 22:06:50 följande:

Mvh

Har du testat KBT mot din panikångest?
  • Anonym (Annelie)

Tack för era fina svar! Jag hoppas det går vägen. Är fruktansvärt nervös nu! Hoppas att milda Stesolid gör tricket...

• Anonym (hejsan)
    Anonym (Annelie) skrev 2013-12-14 17:42:48 följande:
    Tack för era fina svar! Jag hoppas det går vägen. Är fruktansvärt nervös nu! Hoppas att milda Stesolid gör tricket...
    Stesolid är inte en speciellt mild medicin, var inte orolig. Det är fortfarande benso, narkotikaklassat och en helt annan sak än andra mildare saker man kan få. Stesolid - diazepam - är samma sak som valium.

Har du tagit stesolid förut så du vet hur du reagerar och vilken dos som passar dig (och gärna den dosen läkaren har bestämt)? Man kan bli väldigt trött.
    Även om läkaren inte har godkänt det skulle jag tänka som så att om det behövs kan jag ta lite stesolid till på flyget. Bara tanken kan vara lugnande. Tänk bara på att det behövs ett speciellt intyg för att ta med narkotikaklassad medicin utomlands.
  • Anonym (Funkar)
    Anonym (hejsan) skrev 2013-12-14 18:01:14 följande:
    Stesolid är inte en speciellt mild medicin, var inte orolig. Det är fortfarande benso, narkotikaklassat och en helt annan sak än andra mildare saker man kan få. Stesolid - diazepam - är samma sak som valium.

Har du tagit stesolid förut så du vet hur du reagerar och vilken dos som passar dig (och gärna den dosen läkaren har bestämt)? Man kan bli väldigt trött.
    Även om läkaren inte har godkänt det skulle jag tänka som så att om det behövs kan jag ta lite stesolid till på flyget. Bara tanken kan vara lugnande. Tänk bara på att det behövs ett speciellt intyg för att ta med narkotikaklassad medicin utomlands.
    Nej, det gör det inte. Jag har flugit i 10 år med denna typ av medicin, och ALDRIG haft problem i säkerhetskontrollen, någonsin. Och jag flyger ca 5 ggr per år, bla i tjänst.
  • Anonym (mia)
    Anonym (Funkar) skrev 2013-12-14 18:37:19 följande:
    Nej, det gör det inte. Jag har flugit i 10 år med denna typ av medicin, och ALDRIG haft problem i säkerhetskontrollen, någonsin. Och jag flyger ca 5 ggr per år, bla i tjänst.

Samma här. Inga problem. Men man bör nog ha dem i orginalförpackningen med ens namn på för säkerhets skull.
Svar på tråden Svår panikångest+flygresa+lugnande=?